شهيد هنيه درس آموخته مكتب عاشورا بود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ، حجت‌الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری، دانشیار گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه، با روزنامه قدس، درباره شهید اسماعیل هنیه به گفتگو پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

ظلم ستیزی مهم ترین درس مکتب عاشورا

دکتر سیدباقری در ابتدا با بیان اینکه نهضت بزرگ عاشورا؛ الگو و اسوۀ تمام حرکت‌های حق‌طلبانه و عدالت‌خواهانه جهان است، می‌گوید: یکی از درس‌های بزرگی که همه آزادی خواهان و عدالت طلبان و آزادمردان جهان از عاشورا و دانشگاه متعالی امام حسین(ع) به دست می‌آوردند، مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمن از یک سو و از سوی دیگر بخشیدن و فدا کردن جان و هستی خود برای رسیدن به اهداف بزرگتر است.

ایشان به سخنانی از حسین بن علی(ع) اشاره کرده و می‌افزاید: امام حسین(ع) در آخرین وداع جانسوز خود و لحظه خداحافظی با اهل حرم نکاتی ارزشمند را بیان فرمود. ابتدا ایشان اهل بیت(ع) را امر به صبر و شکیبایی و پایداری کرد و فرمود «اِسْتَعِدُّوا لِلْبَلاءِ» یعنی برای بلا، آماده باشید. دیگر اینکه «وَاعْلَمُوا اَنَّ اللّه حامیکُمْ وَحافِظُکُم»: بدانید که خداوند شما را حمایت و محافظت می‌کند و «وَ سَیُنْجِیُکُمْ مِنْ شَرّالاعْداء» و بدانید به زودی خدای بزرگ شما را از شر و پستی دشمنان، رها خواهد کرد و در نهایت «وَ یَجْعَلْ عاقِبَةَ اءَمْرِکُمْ اِلی خَیْرٍ» عاقبت شما را به خیر و خوبی و نیکی قرار خواهد داد. حضرت نکته دیگری نیز فرمود و آن اینکه «وَ یُعَذِّبُ عَدُوَّکُمْ بِاءْنواعِ الْعَذابِ وَیُعَوِّضَکُمْ عَنْ هذِهِ الْبَلِیَّةِ بَاءْنواعِ النِّعَمِ وَالْکَرامَةِ» دشمنانتان را به عذاب‌های گوناگون عذاب می کند و به جای این بلا و سختی، انواع نعمتها و بزرگواریها به شما پاداش می دهد، «فَلا تَشْکُوا وَلا تَقُولُوا بِاءلْسِنَتِکُمْ ما یَنْقُصُ مِنْ قَدْرِکُم» و حالا که خدا پشتیبان شماست و شما را از دشمنان تان رها خواهد کرد، گلایه و شکوه نکنید و چیزی بر زبان نرانید که از ارزش و قدرتان کم شود.

پیروزی نهایی با جبهه مقاومت است

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح می‌کند: این درس بزرگ، به این معناست که در برابر دشمن و در برابر بلاها باید شکیبا بود و در راه رسیدن به آرمان‌ها باید بلاها و سختی ها را تحمل کرد. اینکه خداوند پشتیبان و نگهبان انسانهای مقاوم است از بزرگ‌ترین درس هایی است که از عاشورا و از فرهنگ اهل بیت(ع) و از شهادت امام حسین(ع) می شود آموخت.

دکتر سیدباقری بیان می‌کند: امروز بیش از هر چیز به این گفتمان نیاز داریم که بدانیم مقاومت در مقابل یک دشمن خونخوار و دشمنی که به هیچ یک از ارزش‌ها و حقوق بین‌الملل پایبند نیست، نیاز به صبر و شکیبایی دارد و اینکه بدانیم خداوند در نهایت پیروزی خودش را برای همه دلدادگان شهادت و جبهه پایداری هدیه خواهد کرد.

بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت ‌و همدلی داریم

ایشان به نکته مهم دیگری اشاره کرده و عنوان می‌کند: باید توجه داشته باشیم که امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت، همدلی و وفاق نیاز داریم. باید بدون اینکه انگشت اتهام را به سوی نیروهای خودی بگیریم با حفظ وحدت تلاش کنیم تا آن دشمن و نقطه اصلی فراموش نشود و مورد عتاب و خطاب قرار بگیرد. البته در یک فرآیند دقیق و کارشناسی شده، عالمانه و عاقلانه ان شاءالله در برابر این دشمن بی مروت، واکنش دقیق، سنجیده و پشیمان کننده‌ای ارائه کنیم.

دکتر سیدباقری در پایان می‌گوید: گاهی برخی از نیروهای خودی با ایجاد تفرقه و اتهام کردن نیروهای درون نظام جمهوری اسلامی در زمین دشمن بازی می‌کنند. حال آنکه باید تحلیلی آگاهانه و اظهار نظرهای کارشناسی در این امر انجام شود و  جامعه اسلامی مقابل دشمن مشترک و خطرناک بیش از پیش وحدت و انسجام خود را حفظ کرده و زمینه تقویت درونی مقابله با دشمن را فراهم کند. از سوی دیگر نیاز است که تقویت کار اطلاعاتی و امنیتی را در دستور کار خود قرار داده و هر جا که احتمال نفوذ و حضور دشمن وجود دارد، مقابله گردد.