رئیس جمهوری در تراز حکومت دینی و ولایی

رئیس جمهوری در تراز حکومت دینی و ولایی
نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه

رئیسی عزیز یکی از بهترین‌ها زیر این آسمان نَماد و نُمود “اسلامیت” و “جمهوریت” به معنای واقعی بود. رئیسی عنصری است که “ریاست” نکرد و “خدمت” را وِجهه همت خویش ساخت و ترجمان عَن النَّبیّ صلّی ‌الله ‌علیه ‌و آله‌ و سلّم أَنَّهُ قال “سَیِّدُ القَومِ خادِمُهُم”(پیشوا و رئیس هر گروهی، خادم آن گروه است)( فیض کاشانی، الشافی و مکارم الأخلاق : ج ۱ ص ۵۳۶ ح ۱۸۶۶) بودو به تعبیر مقام معظم رهبری در شرح این حدیث اخلاقی:” هر کسی بیشتر خدمت کند، این شخص اولای به سیادت است؛ بنابراین برای اینکه بفهمیم سید قوم کیست، سراغ حسب و نسب و اسم و عنوان نرویم؛ بلکه برویم سراغ اینکه ببینیم چه کسی بیشتر به این قوم خدمت می‌کند، او سید قوم است” ۳/۱۱/۱۳۹۲).
رئیسی ریاست را وسیله برای رسیدن به هدف متعالی قرار داد نه اینکه از باب “هدف وسیله را توجیه می‌کند” هر وسیله‌ای را برای رسیدن به هدف استخدام نماید، بلکه خود ریاست و حکومت را وسیله برای “احقاق حق” و “اقامه عدالت اجتماعی”قرار داد. یعنی آنچه در حکومت دینیِ ولائی مشروعیت دارد را برای اهداف عالیه استخدام کرد و حکمرانیِ اسلامی را قرینِ معنویت نهاد. او مصداق باهر “إِنَّ ناشِئَهَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِیلاً”(مزمل:۶) بود تا در مشغله روز گم نشده و کم نیاورد و ” وَاذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَتَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا، رَّبُّ ٱلمَشرِقِ وَٱلمَغرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَٱتَّخِذهُ وَکِیلا”(مزمل:۸و۹) را بهم پیوسته نشان دهد و نشانی‌هایش را به عنوان رئیس جمهورِ در تراز حکومت دینیِ ولایی مطرح سازد و خود شاخصی برای آن باشد. بنابراین رئیسی عزیز”تکلیف گرا” بود تا نام ونشانی امام خمینی کبیر(رض) را نشان دهد و رهروی صادق برای آیت الله امام خامنه ای عظیم الشان باشد.

رئیسی عزیز! بدون آنکه از اصطلاحاتِ متداول دموکراسی لیبرال و لیبرالیسم و سکولاریسم و اسلامِ سکولار ولیبرال استفاده کند آنها را در عمل به بوته نقد کشید و عملا اثبات کرد حکومتِ دینیِ ولایی یا همان “جهوری اسلامی” بهترین مُدلِ حکومت و سیاست ورزی و نظامِ حکمرانی در عصر غیبت و انتظار است.
در نظام فکری- نگرشی، گرایشی، منشی و ارزشی رئیسی عزیز، تجربهِ فقر و اُنس و حشر با فقیران و دفاع از حقوق محرومان و کار برای رفع فقر و محرومیت یک اصل تابان و درخشنده بود ولی این بینش و گرایش و ارزش همه کنشگری‌های اجتماعی‌اش را شکل داده و صورت‌بندی می کرد و در آن نظام فکری، اخلاقی و فعلی تصنع و فریب، ریاکاری و بازیگری جایی نداشت.

همه ویژگی‌هایی که رهبرِ حکیم و فرزانهِ نظام اسلامی برای آقای رئیسیِ شهید و شهید رئیسی عزیز شمرده اند، ویژگی های رئیس جمهورِ در تراز حکومت دینی و ولایی بود و هست و هر کدام از آنها معیارِ ارزش‌گذاری و سَنجهِ ارزیابی کارگزاران چنین نظامی است، زیرا مگر قرار نبود و نیست که دولت اسلامی در فرایند تکاملیِ انقلاب اسلامی و نظام اسلامی تشکیل شده و حرکت شتابان و شایسته به سوی جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی صورت دهد؟ پس آن ویژ‌گی‌ها، معیارها و سنجه‌ها را نصب العین کرده و در انتخاب جایگزین رئیسی عزیز برای ریاست جمهوریِ ولایی و عملیاتی و عینی نمائیم تا در گرداب فتنه های پیدا و پنهان نیفتیم و راه را از چاه و جاه تشخیص داده و رهبری را تنها نگذاریم و رهروی صادق برای رهبری آن ولی فقیه جامع الشرایط باشیم.
والحمدلله رب العالمین