محبوبِ دلها

محبوبِ دلها
نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا (مریم: ۹۶)
“وعده صادق” الهی برای انسانی که “صادق الوعد” بود جاری شده و تَعَیُّن یافت وعده ای که دو رکن داشت: الف. ایمان ب. عمل صالح و ثمره و نتیجه اش مَودُّت و محبت در دل آسمانیان و زمینیان است، زیرا” عَنْ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا قَالَ (صلی الله علیه و آله) یَا عَلِیُّ (علیه السلام) الْمَحَبَّهْ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْمَلَائِکَهْ وَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ یَا عَلِیُ (علیه السلام) إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَعْطَی الْمُؤْمِنِینَ ثَلَاثَهً الْمِقَهْ وَ الْمَحَبَّهْ وَ الْمَهَابَهْ فِی صُدُورِ الْمُؤْمِنِینَ. علیّ‌بن‌ابی‌طالب (فرمود: عرض کردم: «ای رسول خدا (! درباره‌ی سخن خدای تبارک‌وتعالی: سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمانُ وُدّاً به من خبر بده. فرمود: «ای علی (! محبّت نزد خدا فرشتگان و در قلب‌های مؤمنان است). ای علی ! خدای تبارک‌وتعالی سه چیز به مؤمنان عطا فرمود: محبّت، دوستی و هیبت در سینه‌های مؤمنان(برازش، تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۱۵۲) مودت، محبت شدیدی است که ابراز می‌شود و به اطاعت و الگوبرداری از محبوب منجر می‌شود و محبوبیتی است مسئولیت آور و تعهد آفرین که مودّت غالباً جنبه متقابل دارد(“مَوَدَّهَ” از ماده “ودّ” (به ضمّ و فتح واو) به معنای دوست داشتن چیزی، همراه با تمنّی (آرزوی) تحقّق آن است) نیز هست و رئیسی عزیز! مومنِ عاملِ صالح بود و در تقدیر او محبوبیت در دل مومنین و انسانهای پاک طینت و پاک نیت رقم خورد و عزیزانه از دامگه حادثه به دارالشهود و مشهد الرضا(ع) پرواز کرد.

او که از “دیر خراب آباد” به “دیار باقی” و “قربِ جوارِ حق تعالی شتافت و چه نیکو برای همه ما دورافتادگانِ از حقایق و واماندگانِ وادی حیرت و سرگشتگان کوی مادیت ثابت شد که:”تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ”(آل عمران:۲۶) واقعاً “وَلِلَّهِ العِزَّهُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنینَ”(منافقون:۸)؛ و “تجربهِ شهید رئیسی عزیز “ترجمه ایِ ماندگار برای همه باشد تا بدانیم و بلکه بیابیم که عزت میخواهی آن را از عزیز مطلق بگیر و محبوبیت و مودت طلبی می کنی آن را از دستگاه الهی دریافت کن که نظام هستی، نظامِ توحیدی است و ولایی، یعنی توحید و ولایتِ اطلاقی حق سبحانه بر عالَم و آدم حاکم است. مگر امیرالمومنین علی(ع) نفرمود: “مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ؛ وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ”؟( هر که رابطه میان خود و خدا را نیکو سازد، خداوند نیز، رابطه او را با مردم نیکو سازد. و هر که کار آخرت خود را به صلاح آورد، خداوند، کار دنیایش را به صلاح آورد و هر که اندرز دهنده خود باشد از سوى خدا براى او نگهبانى بود).

بنابراین هر انسانی که بین خود و خدایش را اصلاح کند و رابطه خود با خدا را درست و دقیق تعریف و تنظیم نماید خدای سبحان بین او و مردم را اصلاح خواهد کرد و سرنوشت او را چنان رقم خواهد زد که قبل از مرگ و بعد از مرگ او جز به خوبی و خیر او را نشناسند و نشناسانند و البته اصلاح بین خود و خدا و تعریف وتنظیم رابطه بین خود و خدا معرفت و مجاهدت می طلبد و در مجاهدت نیز جهادِ اخلاقی و معنوی و از جمله عدم شهرت طلبی، عدم ریاکاری و عُجب و تکبر لازم است. انسان مجاهدِ معنوی باید به این درجه برسد که آن کس که باید ببیند، می بینید و تمام تلاش و همه همتش این است که نزد خدا دیده شود نه خلق خدا و تا اینکه خدای سبحان مزدش را این قرار دهد که خلق خدا او را ببینند.

پس۱. باید خدا را دید،۲. تنها در معرض دیدن خدا بود تا برآیند و برونداد این دو گزاره، گزاره سومی باشد که خلقِ خدا او را ببینند و این منظومه معرفتی و مجاهدتی نیاز به مهندسی توحیدی در سبکِ زندگی اسلامی دارد یعنی زندگیِ مُوحدانه، حیات مومنانه اعم از حیات فردی و اجتماعی (اجتماع مَنزلی و اجتماع مَدنی) و چنین کاری،‌ کاری است کارستان و تنها از مردانِ خدا بر می آید و رئیسی عزیز از امام و رهبر خویش و از استادش شهید بهشتی چنین درسی آموخت و آن را در زندگی اش در سطوحِ مختلف و ساحاتِ گوناگون به کار بست و کاربستی چنین او را در چشم و دل مردم عزیز و محبوب ساخت و اکنون جامعه اسلامی و ارزشی در جستجوی فردی در تراز ایشان برای تمشیت امور اجتماعی و سیاسی و مدیریت کلان در دولت اسلامی هستند تا گام به گام بسوی جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی پیش روند.
والحمدلله رب العالمین