آثار حضور در انتخابات

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن جواهری، عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه در گفت و گو با خبرگزاری شبستان با اشاره به ضرورت اهمیت انتخابات در قرآن کریم گفت: موضوع انتخابات از جمله موضوعات بسیار مهمی است که با سرنوشت مردم سر و کار دارد، بنابراین با انتخاب خوب می توانیم سرنوشت خود و مملکت خود را به فرد اصلح بسپاریم به ویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی که در آستانه آن قرار داریم و این مسئله بسیار اثرگذار است، چرا که بسیاری از قوانینی که به طور مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است، در مجلس مصوب می شود.

وی ادامه داد: بنابراین اگر کسی به دنبال این است که شرایط جامعه بهتر شود و یا اعتراضی دارد، باید با چشم باز در انتخابات شرکت نماید. خداوند در آیه ۱۱ سوره رعد می فرماید: “إِنَّ اللهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ ”  خدا سرنوشت هیچ قومی [وملّتی] را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در [وجود] خودشان است تغییر دهند.

عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه تصریح کرد: لذا راهی نیست جز اینکه مردم آگاهانه انتخاب درستی نمایند تا سرنوشت بهتری هم در انتظارشان باشد و این نوعی شکرانه هم محسوب می شود، چرا که دوره هایی وجود داشت که مردم حق انتخاب نداشتند یا انتخابات صوری و غیرواقعی بود و هر کسی را که دیگران انتخاب می کردند، همان فرد به عنوان نماینده مردم روی کار می آمد. اما خوشبختانه امروز برای مردم شخصیت و احترام قائل هستند و با برگزاری انتخابات آنها را در تعیین سرنوشت خود و کشورمان سهیم می دانند که این امر هم یک افتخار است و هم به شکرانه آن باید آگاهانه و پرشور شرکت کرد.

وی با اشاره به مولفه های انتخاب اصلح در قرآن کریم گفت: یکی از مولفه های انتخاب اصلح «ایمان» است. کسی که ایمان نداشته باشد، هیچ اعتمادی نمی توان به او کرد. حالا اگر کسی ایمان نداشته باشد ولی متخصص باشد، خطرناک تر است زیرا اثرگذارتر است. فرد بی‌ایمان به راحتی منافع مردم را به منافع حزبی و شخصی خود ترجیح می دهد یا اگر تهدیدی برای جامعه صورت بگیرد، مقاومت نمی کند و امنیت خانواده اش مهم تر از امنیت مردم است. اما فرد مومن به دلیل ایمان و ترس از پروردگار به اهداف الهی و انقلابی خود پایبند است.

عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه با اشاره به آیه ۲۴۷ سوره بقره و ارتباط آن با انتخاب اصلح در انتخابات تصریح کرد: داستان طالوت و جالوت را شنیده اید. نزد پیامبر زمان می آیند و درخواست می کنند فردی را به عنوان فرمانده تعیین کند تا به فرماندهی او به جنگ جالوت بروند. پیامبرشان به آنها فرمود: « وَ قالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طالُوتَ مَلِکاً قالُوا أَنَّی یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنا وَ نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَ لَمْ یُؤْتَ سَعَهً مِنَ الْمالِ قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَهً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ یُؤْتِی مُلْکَهُ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ‌» به این معنا که همانا خداوند «طالوت» را برای زمامداری شما مبعوث (وانتخاب) کرده است، گفتند: چگونه او بر ما حکومت داشته باشد در حالی که ما از او به فرمانروایی شایسته‌تریم و به او ثروت زیادی داده نشده است؟ پیامبرشان گفت: خداوند او را بر شما برگزیده و توان علمی و جسمی او را افزون نموده است وخداوند ملکش (فرماندهی ورهبری) را به هر کس بخواهد می‌بخشد وخداوند (احسانش) وسیع و (به لیاقت‌ها و توانایی‌های افراد) آگاه است.

علم و قدرت مهم‌ترین ملاک‌های همه انتخاب ها در جهان

وی ادامه داد: لذا این دو ویژگی مهم‌ترین ملاک‌های همه انتخاب ها در جهان است. یکی علم و دیگری قدرت، دو ویژگی مهمی است که نمایندگان امروز هم باید آن را دارا باشند. ما با صدها تخصص در مجلس روبرو هستیم و قطعا نماینده نمی‌تواند در تخصص‌ها ورود کند اما باید توانایی و دانش لازم برای مشورت گرفتن و ارتباط برقرار کردن با کارشناسان و ایجاد بازوی مشورتی داشته باشد. ایجاد ارتباط مؤثر با جامعه علمی خود دانش و توانایی می‌خواهد. همچنین باید آگاهی لازم به حوزه انتخابی خود نیز داشته باشد. نماینده باید از پیش در باره حوزه انتخاباتی خود مطالعه داشته باشد و پیش‌تر نیازمندی‌ها و نقاط قوت و ضعف را شناخته باشد.

حجت الاسلام جواهری با اینکه یک نماینده توانمند باید هنر مشاوره و مشورت کردن در خصوص مسایل و مشکلات جامعه و طرح های موجود در مجلس را با متخصصان دیگر داشته باشد بیان کرد: یک نماینده اصلح باید آگاهی کامل به مسایل و مشکلات همه مردم جامعه داشته باشد. یعنی بیشتر با مردم رفت و آمد کند و با مشکلات آنها آشنا و و بر مسائل جامعه خود واقف باشد. وظایف و مسولیت خود را فقط محدود به دفتر کارش نکند و همیشه با یک عده خاص ارتباط نداشته باشد و از مردم غافل نشود؛ بنابراین پیشنهاد بنده به احزاب و گروه هایی که معرف نمایندگان  هستند، این است که یک لیستی از مشکلات جامعه را آماده کنند و آن را در اختیار نمایندگان قرار دهند تا آنها در جریان مشکلات قرار بگیرند، ضمنا این راهی برای گزینش افراد شایسته‌تر است. ضمنا باید توجه داشت که در موفقیت یک نماینده صرفا حزبی و متخصص بودن کافی نیست. نماینده موفق باید توان مدیریتی و ارتباط با مردم و حضور در بین آنها را داشته باشد و به حل مسایل و مشکلات در حوزه انتخابی خود اهتمام ویژه داشته باشد.

وی در ادامه افزود: بنابراین اگر مردم به دنبال تغییر سرنوشت و بهتر شدن شرایط هستند، باید با چشم باز و دقت بیشتری انتخاب کنند. چون انسان هم نسبت به خود و فرزندانش وظیفه دارد و هم نسبت به دیگران مسئولیت دارد. خداوند در آیه ۵۸ سوره مبارکه نساء می فرماید: «إِنَّ اللّه‏َ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤدُّوا الْأَماناتِ إِلی أَهْلِها …» به این معنا که خداوند به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانش بدهید! ….

 لذا اگر ما در انتخابات شرکت نکردیم و فرد نااهلی انتخاب شد، اینجا هم ما مقصر و هم شریک خطاهای این فرد نااهل هستیم که اکنون به عنوان مسئول انتخاب شده است؛ بنابراین یکی از مهمترین مولفه ها بلکه خط قرمز در انتخاب ایمان است، کسی که ایمان ندارد نسبت به خداوند و نعمت هایی که عطا کرده، کفران نعمت می کند؛ چه انتظاری دارید که به منافع ملت وفادار باشد. مولفه دوم هم داشتن دانش و توانایی است. فرد انتخاب شده باید از توانایی و قابلیت لازم برای بررسی و حل و فصل مباحث تخصصی برخوردار باشد، بتواند با متخصصان ارتباط برقرار کند.

آثار حضور در انتخابات

حجت الاسلام جواهری با اشاره به آثار حضور در انتخابات اظهار کرد: یکی از فواید مهم مشارکت در انتخابات ناامید کردن دشمنان است. در حال حاضر دشمنان تمام تمرکز خود را بر کشور ما گذاشته اند. شاید اگر در کشور خودشان مردم در انتخابات شرکت نکنند، اتفاقی رخ ندهد، چرا که آنها دشمن درگیر ندارند اما در مملکت ما، منتظر مشارکت نکردن مردم هستند تا از کوچکترین فرصت پیش آمده علیه کشور و نظام ما استفاده نمایند لذا مشارکت حداکثری مردم در انتخابات به مثابه مشت محکمی بر دهان دشمنان است. بنابراین اگر فردی از درک و شعور لازم برخوردار باشد، متوجه می شود که حضور پرشور مردم در انتخابات چه اثرات شگفتی در بر ملاء کردن نقشه های شوم دشمنان و استکبار جهانی علیه ما دارد. همچنین نشان می دهد که ما با قدرت و صلابت تمام ایستاده ام و از مواضع خود کوتاه  نمی آییم.

عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه با بیان اینکه حضور ما در انتخابات نشانه اطاعت از ولی فقیه است، گفت: به نظرم این یک نگاه مستقل است و هر فردی فارغ از سود و زیان و صرفا به جهت اطاعت از نائب الامام باید در انتخابات و دفاع از نظام اسلامی شرکت کند.

وی به ملی گرایان هم اشاره کرد و افزود: انشالله به خاطر عشق به وطن و ایستادگی در برابر دشمنان، همچنین همبستگی و اصلاح جامعه با دیگر هم‌وطنان در انتخابات شرکت می کنند  و همه با هم تلاش کنیم  با یک انتخاب خوب بهترین سرنوشت را برای کشورمان رقم بزنیم.