به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب تجربه عرفانی در کتاب و سنت (عوامل و موانع) اثر حجتالاسلام حسین روحانینژاد در گروه عرفان و معنویت پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه و توسط سازمان انتشارات به زیور طبع آراسته شد.
اگر چه هدف اسلام از سیر و سلوک، تقرب به حضرت حق و تصعید و تعالی وجودی انسان است؛ اما در فضای فرحناک الهیات عرفانی و در فرایند سلوک روشمند در صراط مستقیم سلوک الی الحق، تجربههایی فرا طبیعی و مواجید و مکاشفاتی رحمانی رخ مینماید و جلوههایی از عنایات الهی نسبت به سالکان طریق حق پدیدار میگردد، که به آنها تجربه دینی و به گونهای خاص و ممتاز از آنها تجربه عرفانی اطلاق میشود. این اثر، کوششی است برای معرفی مهمترین عوامل و موانع تجارب عرفانی از منظر قرآن و روایات اسلامی تا سالکان کوی حق نسبت به چگونگی تحقق تجارب تسلی بخش و معرفت افزای عرفانی و مبارزه با موانع آنها با بصیرت کامل، به سیر و سلوک صائب بپردازند.
در بخشی از مقدمه این اثر ارزشمند آمده است:
دين ابعاد گوناگوني دارد و در ساحتهاي حيات فردي و اجتماعي انسان تأثیر ميگذارد.در ساحت حیات فردي، يكي از كاركردهای دين، تجربههايي است كه انسان را با اموري مربوط به دين روبهرو و به معارف ويژهاي نائل ميكند، كه اصطلاحا آنها را «تجربهديني» مينامند و نوع خاصي از آن، «تجربه عرفاني» است.
انسان نیز دارای ابعاد مختلف و توانمندیهای شگرفی است. یکی از توانمندیهای روحی انسان، حالات غریب و مکاشفات و تجارب عرفانی اوست که دامنهای گسترده و اثرگذار در حیات دینی و معنوی او دارد. این حالات را میتوان به اوصافی چون تجربههای تسلیبخش، روحانی، ایمانی، عرفانی و توصیفناپذیر توصیف کرد. آنها در حقیقت، رویدادهای روانشناختی فراطبیعی و هماهنگ با کل هستی هستند. اما نکته حائز اهمیت این است که نه هر حالت و تجربهای بیانگر اتصال سالک با خدا و عوالم غیبی و عاری از دخالت نفس و شیطان است و نه دستیابی به حالات و تجارب عرفانی با هر اندیشه و عملی، تحقق یافتنی.
تجارب عرفانی در افرادى كه واجد آنها هستند، نوعى ادراك مستقيم واقعيت به شمار مىآيند؛ اما ديگران وظيفهاى ندارند كه آنها را بدون بررسى و چونوچرا بپذيرند. اين تجارب براى آنها فقط نوعى تأييد باورهاى دينى را به همراه دارند و با عواطف دينى آنها همسو هستند. و همين مقدار براى پشتوانه معرفتهاى دينى، كفايت مىكند.
مهمترین هدف اسلام، سیر و سلوک معنوی بشر به سوی خدا و تقرب به اوست. مراحل سیر و سلوک در عرفان طوری تنظیم شده کهدر سیرو سلوک الی الله، احوال غریبی برای سالکان پیش میآید که از آنها بهعنوان تجربه عرفانی یاد میشود و در پیدایش آنها، عواملی دخیل است و موانعی از بروز آنها جلوگیری میکند.
البته هدف اصلی انسان درسلوک الی الله، باید نائل آمدن به بالاترین درجات قرب الهی باشد، نه پدید آمدن آن حالات و برخورداری از کرامات؛ چنانکه در دعای کمیل، اتصال دائم به خدمت حضرت حق و اشتیاق به مقام قرب او، بهعنوان موهبتی الهی از خدای متعال مسألت میشود:
«وَ هَبْ لِيَ الْجِدَّ فِي خَشْيَتِكَ وَ الدَّوَامَ فِي الِاتِّصَالِ بِخِدْمَتِكَ حَتَّى أَسْرَحَ إِلَيْكَ فِي مَيَادِينِ السَّابِقِينَ وَ أُسْرِعَ إِلَيْكَ فِي الْمُبَارِزِينَ [المبادرين] وَ أَشْتَاقَ إِلَى قُرْبِكَ فِي الْمُشْتَاقِينَ».
نمیتوان قایل به ارتباط و پیوند ضروی و قطعی میان سیر و سلوک وتجربه عرفانی شد و به ضرس قاطع گفت هرسیر و سلوکی منتج به تجربه عرفانی میشود. سیر و سلوک، شرط لازم تجربه عرفانی است؛ اما شرط کافی نیست.
اینکه این حالات غریب و مکاشفات و تجارب عرفانی چگونه و بر اثر چه عواملی پدید میآیند، معرکه آراء محققان است و کسانی کوشیدهاند با آموزهها و تفسیر و تعبیرهای خاص خویش از این پدیدههای روحی، به توضیح و تبیین چگونگی پیدایش آنها بپردازند. این پژوهش، کوششی است برای برسی و تبیین و تحلیل عوامل و موانع تجارب عرفانی بهویژه از منظر کتاب و سنت.
کتاب تجربه عرفانی در کتاب و سنت (عوامل و موانع) اثر حجتالاسلام حسین روحانینژاد، با قیمت ۱۶۰۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.
علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.