نقش‌آفرینی هوشمندانه بسیج در مقابله با فتنه‌ها و بحران‌های مختلف فراموش نشدنی است

نقش‌آفرینی هوشمندانه بسیج در مقابله با فتنه‌ها و بحران‌های مختلف فراموش نشدنی است
نوشتاری از حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه به مناسبت هفته بسیج

مشروح این یادداشت به شرح ذیل است:

بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده اند. حضرت امام خمینی (ره)

پنجم آذر ماه تداعی‌گر یکی از روشن‌ترین روزهای انقلاب شکوهمند اسلامی و سالگرد صدور فرمان تاریخی معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین در آن دوران حساس و سرنوشت‌سازی است که نهال نوپای انقلاب اسلامی هنوز نوشکفته بود.

بسیج بیشتر از اینکه تشکل باشد، یک فرهنگ است، فرهنگ ایثار، از خودگذشتگی و مقاومت است که مجموع این‌ها فرهنگ بسیج را شکل می‌دهد.

بسیج، تجلّی‌گاه حضور مردان و زنان مؤمن برای دفاع از آرمان‌های رفیع انقلاب اسلامی به منظور دست‌یابی به اهداف تشکیل تمدن نوین اسلامی است. بسیج به مثابه کوهی استوار که ریشه در ایمان مستقر مؤمنان و مجاهدان راه حق و حقیقت دارد؛ نماد پویایی و حرکت جمعی همراه با بصیرت و آگاهی و احساس همراه با عقل؛ عمل آمیخته با ایمان در راستای فتح قله‌های افتخار و پیروزی است. بسیج برای رسیدن به مدارج رفیع ایمان، علم، فرهنگ و اندیشه به عنوان عناصر اصلی تمدن ایرانی اسلامی از هیچ تلاشی دست نکشیده و با رویکرد مجاهدانه و همراه با تعهد و خودباوری برای تحقق آن گام برمی‌دارد. سرمشق راهنمای بسیج در راه رسیدن به این شکوه و سرافرازی، بصیرت است که از کید و دام اندیشه‌ها و رفتارهای اغواکننده دشمنان قسم خورده انقلاب جلوگیری کرده و نسبت به جبهه‌گیری ایمان و کفر در گستره وسیع نزاع تمدنی آگاه‌سازی می‌کند و این بصیرت، ایشان را در عرصه‌های مختلف اخلاقی در برابر مؤمنان، خاضع و در برابر کافران محکم و راسخ نگه می‌دارد و یک بسیجی هیچ گاه در پیمودن این مسیر سخت به خاطر سرزنش دیگران ناامید نمی‌شود.

به همین جهت است که بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) ” بسیج برای جوانان، شورآفرین است؛ برای دوستان، امیدآفرین است؛ برای دشمنان، بیم ‏آفرین است. ” در طول سالیان بعد از تشکیل بسیج در سال ۱۳۵۸ این نیروی برآمده از مردم، با حرکت مجاهدانه و همسو با آرمان‌های انقلاب اسلامی، حس غرور و شورآفرینی برای جوانان به ارمغان آورده و ظرفیت عظیمی برای مشارکت جوانان در عرصه‌های گوناگون علمی، فرهنگی و خدماتی به بار آورده و معنابخش زندگی جوانان این مرزوبوم و حتی فراسوی مرزهای میهن اسلامی بوده است. همسو با حضور به هنگام در کنار مردم و روزگاران سخت آن‌ها اعم از دفاع مقدس، سیل، زلزله، کرونا، محرومیت، تحریم و … بذر امید را در قلب مردم عزیزمان کاشته و با اخلاص و مجاهدت خود آن را رشد داده است. خوشبختانه فرهنگ بسیجی در منطقه و جهان جریان پیدا کرده و جریان مقاومت را شکل داده است، اگر امروز مردم غزّه رژیم صهیونیستی را زمین‌گیر می‌کند، به خاطر حضور جریان مقاومت است.

نقش‌آفرینی بسیج در چهار دهه گذشته انقلاب اسلامی و حماسه‌سازی‌های ماندگار و جاودانه آن در دوران دفاع مقدس و هم‌چنین مقابله هوشمندانه با فتنه‌ها و بحران‌های مختلف جبهه معاندان نظام علیه کشور، آن را به عنوان یک نهاد پویا، فعال و گره‌گشا در کشور معرفی کرده است و از همین رو، مورد آماج هجمه‌های بی‌رحمانه رسانه‌ای و پرحجم دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد.

باید اشاره کرد که هر نسلی از جمله بسیج که از درون شریان انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد، فرهنگ ایثار و شهادت در آن بیشتر می‌شود؛ امروزه شاهد حضور پررنگ بسیجیان با اخلاص و با بصیرت در عرصه‌های مختلف علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هستیم که نشان از مسئولیت‌پذیری از سر تعهد و اخلاص ایشان دارد. اگر تفکر و عمل بسیجی در هر بخش و حوزه‌ای جریان پیدا کند، با دستاوردهای عظیمی همراه خواهد بود و همواره تفکر بسیجی، اراده‌ای سترگ و پولادین می‌سازد که هر سدی، حتی به ظاهر غیر ممکن را از پیش رو برمی‌دارد و بدون شک هر جا تفکربسیجی که بر پایه کار و مدیریت جهادی بنا شده است طنین انداز شود، بن‌بست‌ها را گشوده و قله‌های افتخار و عزت را فتح می‌کند.

ضمن تبریک هفته بسیج به همه بسیجیان مخلص و آزاده، خانواده معزّز شهدای بسیج و تجدید میثاق با آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقام عظمای ولایت و رهبری، پشتیبانی همه‌جانبه خود را از اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، تحت زعامت و رهبری داهیانه امام خامنه‌ای عزیز اعلام کرده و از درگاه خداوند متعال برای همه بسیجیان سرافراز، سعادت، سربلندی و تداوم توفیق مسألت دارم.