راهبرد مقاومت، سردکردن جنگ و تثبیت موفقیتش است

دکتر کمیل خجسته

مدیر گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

 

راهبرد مقاومت، سردکردن جنگ و تثبیت موفقیتش است

او فراتر از آنچه را که می‌خواست به دست آورد: «افسانه بازدارندگی اسرائیل» شکست و از طرف دیگر چون هویت طوفان‌الاقصی فلسطینی ماند؛ پروپاگاندای صهیونیست‌ها هم ناکار شد. نه این ماجرا اخوانی، نه ایرانی و نه حتی لبنانی است. این یک واکنش فلسطینی به ظلم اسرائیلی است. به همین دلیل علی‌رغم قدرت رسانه‌ای غرب راهپیمایی‌های دفاع از فلسطین روزبه‌روز بیشتر می‌شود و این یعنی اینکه مقاومت به دومین هدف خود در حال رسیدن است و آن اینکه مشروعیت دفاع از فلسطین در مقابل سال‌ها مظلوم‌نمایی رسانه‌ای صهیونیست‌ها در حال قدرت یافتن است.

حالا در لایه عملیات هم زمان چهار اتفاق در حال پیگیری است: ۱. مقاومت غزه و حفظ هویت فلسطینی آن ۲. درگیرسازی صهیونیست‌ها در شمال و جنوب فلسطین با حزب‌ ا… و انصارالله یمن با حفظ ابهام در واکنش و تحلیل‌ناپذیری برای دشمن ۳. فشار بر روی آمریکا به‌عنوان اتاق طراحی و فرماندهی صهیونیست‌ها با محوریت مقاومت سوریه، عراق و یمن ۴. بیدارسازی امت اسلامی و مردم غرباما در کنار این‌ها حالا مقاومت با راهبرد جدیدی وارد فصل جدیدی از تاریخ پیروز مقاومت صبورانه خود و ورود به مرحله بعدی خود شده است: «بستن راه صدور نفت و ارزاق به سرزمین‌های اشغالی توسط دولت‌های اسلامی»

این روزها درست مثل آن روزی است که رهبر انقلاب گفت که «کرانه باختری هم باید مثل غزه مسلح شود.» شاید باور آن برای خیلی‌ها سخت بود. اما ۷ سال بعد از آن اقدامات مسلحانه و پشت سر هم مجاهدین فلسطینی نشان داد که راهبرد تسلیح موفق شده است. مثل عملیات سیف‌القدس در ۱۴۰۱ ش که اوج این اقدامات بود و حالا مقاومت ثمره آن را می‌چشد. اگر با طوفان‌الاقصی حیثیتی از ستون نظامی و امنیتی اسرائیل چیزی باقی نماند حالا هدف مقاومت ستون اقتصادی اشغالگران است.