جنایات جنگی اسرائیل در غزه با رویکرد حقوق فطری و حقوق جزای بین الملل

جنایات جنگی اسرائیل در غزه با رویکرد حقوق فطری و حقوق جزای بین الملل
نوشتاری از حجت الاسلام دکتر حجت‌الله فتحی عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه

وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَ یُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الْفَسَادَ بقره آیه ۲۰۵
امروزه با چشمانی اشکبار وقلبی پردرد، جامعه بشری شاهد اقدامات جنایکارانه و ددمشنامه رژیم صهیونیسی در غزه مظلوم است. جنایاتی چون بمباران بیمارستان ها، منازل مسکونی، مراکز آموزشی و استفاده از بمب های ممنوعه، کشتار زنان و کودکان و غیر نظامیان بی پناه و بی گناه که یک نسل کشی آشکار و بر خلاف همه قواعد اخلاقی و حقوقی است. این دسته از جرایم از جرایم فطری است که نزد همه انسان ها و در همه ملل و نحل، جرم و جنایت است و شناعت آن واضح و روشن. فطرت بشر این جنایات را محکوم می کند و هیچ بهانه ای نمی تواند توجیه گر این جنایت باشد. وضوح و روشنی جنایت کارانه بودن این اقدامات در حدی است که صدای همه انسان های باوجدان را در اقصی نقاط دنیا آورده است. به اذعان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، اسرائیل در حال نسل کشی در غزه است و به گزارش صندوق نجات کودکان، اسرائیل در ۳ هفته به اندازه جنگ های ۲ سال کودک کشته است. طبق آمار مقامات بهداشتی غزه، تاکنون بیش از ۳۰۰۰ کودک فلسطینی کشته شده اند.

مستندا به ماده ۸ اساسنامه دادگاه کیفری بین‌المللی که منطبق بر کنوانسیون‌های ۱۹۴۹ ژنو و سایر مقررات و عرف جنگی، اعمالی مانند تخریب گسترده اموال، حمله به مناطق و افراد غیرنظامی و بمباران آنها، حمله به ساختمان‌های مذهبی و علمی، جنایت جنگی محسوب می‌شود.

همچنین اساسنامه رم که معاهده‌ای بین‌المللی برای تشکیل دیوان کیفری بین‌المللی است، جنایت علیه بشریت را در ماده ۷ بدین نحو تعریف کرده‌است: «جنایت علیه بشریت» عبارت است از انجام هر یک از اعمال ذیل به عنوان بخشی از یک حمله علیه گروهی غیرنظامی که به شکل گسترده یا سازمان‌یافته صورت بگیرد، با اطلاع از جمله:
الف) قتل
ب) نابودسازی
ج) برده‌سازی
د) اخراج یا انتقال اجباری جمعیت
هـ) محبوس ساختن یا دیگر شکل‌های محرومیت شدید از آزادی جسمی که ناقض مفاد اساسی حقوق بین‌الملل باشد
و) شکنجه
ز) تجاوز جنسی، برده‌کشی جنسی، فحشای اجباری، حاملگی اجباری، عقیم‌سازی اجباری، یا هر نوع خشونت جنسی دیگر در همان سطح
ح) آزار و تعقیب یک گروه یا جمعیت مشخص به دلایل سیاسی، نژادی، ملی، قومی، فرهنگی، مذهبی، جنسی
ط) ناپدیدشدن اجباری افراد
ی) جنایت نژادپرستی
ک) دیگر اعمال غیرانسانی با خصوصیاتی مشابه که به قصد وارد آوردن عمدی درد و رنج شدید یا آسیب رساندن جدی به بدن، یا سلامت جسمی یا روانی افراد صورت گیرد.

با توجه به وجدان و فطرت بشری و قواعد و مقررات حقوق جزای بین الملل، اسرائیل در غزه مرتکب جنایت جنگی و نسل کشی شده است و حامیان اسرائیل شریک در این جنایات و رسوایی اخلاقی هستند.
سکوت نهادها و سازمان های بین اللمللی، کمسیون حقوق بشر، سازمان های منطقه ای مثل اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی، جنبش غیر متعهدها موجب تجری رژیم صهیونیستی شده و بر همه انسان های آزاده و حق طلب لازم است ضمن محکوم ساختن این جنایات ضد بشری نهایت تلاش و اهتمام را در جهت مجازات جانیان داشته باشند.