چشم پوشی هابرماس ۹۵ ساله از استعماری ۷۵ ساله

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، رسانه آلمانی «دویچه وله» خبری را منتشر کرد که در آن یورگن هابرماس، شاخص‌‌ترین چهره فلسفی معاصر آلمان روز دوشنبه، ۱۴ نوامبر در بیانیه‌ای با اشاره به بحث‌های گسترده و داغی که درباره درگیری‌های کنونی رژیم صهیونیستی با نیروهای مقاومت فلسطینی در آلمان درگرفته، تأکید کرد که نقطه‌ نظرات متضاد در این بحث‌ها نباید برخی اصول را به چالش بکشند و مورد مناقشه قرار دهند.

هابرماس این شخصیت معروف از «مکتب فرانکفورت» که همواره خودشان را منتقدان فرهنگیِ سیاست و نگرش لیبرال غربی معرفی می‌کنند به همراه ۲ سیاستمدار و یک حقوقدان دیگر در بیانیه‌ای اظهار داشته‌اند: «قتل عام حماس در روز ۷ اکتبر با نیت محو زندگی یهودیان انجام شد. عملیات ارتش اسرائیل علیه این اقدامات تروریستی به لحاظ اصولی موجه است، ولی راهبر این عملیات باید اصل تناسب، اجتناب از کشتن غیرنظامیان و پیشبرد جنگ با ملاحظه دستیابی به صلح در آینده باشد. با وجود تمام نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت فلسطینیان در درگیری‌های جاری، نسبت دادن نسل‌کشی به عملیات اسرائیل معیارهای قضاوت را به نابودی می‌کشد.»

نویسندگان بیانیه سپس تأکید کرده‌اند که عملیات اسرائیل ابدا توجیه‌گر حملات و فضای ضدیهودی، به‌خصوص در آلمان نیست. آنها نوشته‌اند: «قابل تحمل نیست که یهودیان در آلمان بار دیگر در معرض تهدیدهای جانی و بدنی قرار گیرند و از خشونت فیزیکی در خیابان‌ها بترسند. تصویر دموکراتیک جمهوری فدرال از خود که مبتنی بر ملزومات مربوط به احترام به کرامت انسانی است، با فرهنگی سیاسی مرتبط است که با توجه به جنایات گسترده دوران حکومت نازی، دفاع و پاسداری از هستی یهودیان و حق موجودیت اسرائیل از عناصر اصلی آن است.»

سیطره غرب روشنفکران را هم سرگردان می‌کند

هابرماس که به عنوان اندیشمند چپ‌گرا و منتقد بینش لیبرالیسم غربی شناخته می‌شود در دوگانه فلسطین ـ اسرائیل جانب رژیم صهیونیستی را گرفته و مقاومت را محکوم به تروریسم می‌کند. او همچنین برای این که جانب انصاف را رعایت کرده‌ باشد به چند نصیحت کلی نیز چنگ زده و ابراز نگرانی خود را نسبت به کشته شدن غیرنظامیان توسط ارتش اسرائیل را گوشزد می‌کند.

دکتر محسن ردادی، عضو هیأت علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تبیین بهتر چنین موضع‌گیری‌هایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «سخنان یورگن هابرماس نشان داد سیطره غرب و قدرت ابزار او که رسانه باشد به قدری بالاست که در چنین برهه‌های حساسی، حتی بخشی از بدنه نخبگانی از صدر و ذیل آن‌ها، قدرت تحلیلِ خارج از چهارچوب غرب را نداشته و خود را در کنار اسرائیل قرار می‌دهند. البته بد نیست بدانید همه روشنفکران غربی از سنخ هابرماس نبوده و حتی برخی از اندیشمندان یهودی نیز در این مدت علیه رژیم صهیونیستی موضع جدی گرفتند.»

فیسلوف ۹۵ ساله چپ‌گرای آلمانی، با نگاهی نقطه‌ای به تاریخ، اتفاق ۷ اکتبر امسال را اقدام تروریستی خواند و بدون توجه به خط تاریخی ۷۵سال استعمار صهیونیست‌ها در نظر نگرفت که اقدام حماس، نه یک عمل تروریستی علیه یهودیان، بلکه اعتراض و واکنش سخت نسبت به ده‌ها سال اسارت و اشغالگری است. در این بیانیه آمده است: «قتل عام حماس در روز ۷ اکتبر که با نیت محو زندگی یهودیان انجام شد» اما پس از ۴۰ روز از آغاز درگیری‌های و نشر اخبار و فیلم‌های جدید، معلوم شد کشتار اسرائیلی‌ها نه به دست حماس، بلکه به دست خود صهیونیست‌ها رخ داد و اگر یهودی‌کشی اتفاق افتاده نه توسط مسلمانان که به دست مدعیان دولت یهود به وقوع پیوسته است!

نگرانی از تولد دوباره یهودستیزی

این بیانیه از جهاتی دیگر بسیار قابل توجه است. با نظر به اینکه در ایام اخیر بسیاری از مردم اروپا و بالاخص آلمانی‌ها علیه کشتار مردم غزه موضع گرفتند و اقدامات ضدبشری اسرائیل را محکوم کردند، هابرماس نگران آن است که این خودآگاهی تاریخی مردم و جوشش عدالت‌طلبانه آنان ضددولت اسرائیل، انگیزه و بستری برای ایجاد دوباره انگاره‌های یهودستیزانه در اروپا و جهان شود.

ردادی در این باره می‌گوید: «متأسفانه هابرماس، بیش از آن که توجهش را معطوف به قتل‌عام فلسطینیان کند، نگران شروع دوباره یهودستیزی در اروپاست.»

وی در مورد این سخن هابرماس که گفته بود نسل‌کشی را به اسرائیلی‌ها نباید نسبت داد، اظهار داشت: «بی‌شک کسی از ایجاد موج یهودستیزی خوشحال نمی‌شود، اما حقیقت آن است که ما از موضوع یهودستیزی سالیان سال است که عبور کردیم و اقدامات رژیم صهیونیستی از کودک‌کشی و زن‌کشی نیز گذشته و به بیمارکشی رو آورده و با هدف قرار دادن بیمارستان‌ها دست به کاری می‌زند که حتی در سده‌های گذشته نیز مرسوم نبود.»