اربعین محملی برای انتقال پیام مردم‌سالاری دینی است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هم‌اندیشی بین‌المللی «راهبردهای سیاسی گفتمان اربعین در عرصه بین‌الملل» یکم شهریورماه ۱۴۰۲ به همت گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری خبرگزاری ایکنا، انجمن مطالعات سیاسی حوزه، اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر، شبکه اینترنتی عبرات و کمیته فرهنگی اربعین به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

این نشست علمی با حضور و ارائه حجج اسلام سیدسجاد ایزدهی، سیدکاظم سیدباقری و محمدعلی رنجبر و طلال عتریسی(لبنان)، ادریس هانی(‌مراکش)، عباس شمس الدین(‌عراق)، اندیشمندان و تحلیلگران حوزه بین‌الملل دنبال شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی رنجبر؛ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این هم اندیشی گفت: اربعین نمایش اقتدار ژئوپولتیک شیعه است ولی ما در غفلت و خواب نسبت به این ویژگی ذاتی جهان تشیع و اسلام قرار داریم.

وی با بیان اینکه بخشی از اقتدار ژئوپولیتیک به جغرافیا بازگشت دارد ولی شامل اقتدار فرهنگی، دینی، سیاسی و اجتماعی هم می‌شود، افزود: وقتی ما نگاه ماهواره‌ای دقیقی به دنیا داشته باشیم منطقه غرب آسیا جایی است که مکه و مدینه و حرم‌های اهل بیت(ع) در آن قرار دارد و از سویی ما نقطه اتصال سه قاره بزرگ جهان یعنی اروپا، آفریقا و آسیا هستیم که این قاره‌ها روی هم یک جزیره جهانی است یعنی ما قلبی در جزیره جهانی داریم که خاورمیانه است.

وی افزود: جالب اینکه قرآن هم به این مسئله اشاره کرده و در آیات ۱۴۲ و ۱۴۳ بقره فرموده است: قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ یَهْدِی مَنْ یَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ؛ وَکَذَٰلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّهً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا ۗ وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَهَ الَّتِی کُنْتَ عَلَیْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ یَنْقَلِبُ عَلَىٰ عَقِبَیْهِ ۚ وَإِنْ کَانَتْ لَکَبِیرَهً إِلَّا عَلَى الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ ۗ وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُضِیعَ إِیمَانَکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِیمٌ؛ ما شما را امت وسط و میانه قرار دادیم تا شاهد بر امت‌های دیگری باشید یعنی نوعی نگاهی جهانی برای مسلمین دارد کما اینکه کعبه را وسط عالم قرار داد در حالی که آمریکا و اروپا چنین موقعیتی را ندارند.

رنجبر بیان کرد: خداوند قرآن کریم و مکتب اهل بیت(ع) را به ما داده است که جذابیت‌های آن می‌تواند افراد زیادی را به سوی خود بکشاند کند و هم موقعیت ژئوپولیتیکی جغرافیایی و سیاسی به ما عطا کرده است و اربعین می‌تواند محملی برای رشد و ارتقای فرهنگی مردمان این منطقه باشد لذا از کشورهای مختلف منطقه مردم به عراق می‌آیند و وارد این اجتماع و پیاده‌روی گسترده می‌شوند و ما می‌توانیم با راهبردی دقیق، این حس را در دل همه مسلمین ایجاد کنیم که مسلمانان می‌توانند پیشران تمدن در دنیای معاصر باشند.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تاکید کرد: اگر غربی‌ها چنین اجتماعی را داشتند از ابعاد مختلف رسانه‌ای و … از آن استفاده می‌کردند ولی ما بهره چندانی نبرده‌ایم. یکی از ویژگی‌های اربعین انتقال پیام مردم‌سالاری دینی است. در اینجا ملیت‌های مختلف حول محور امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا جمع می‌شوند و ما باید هنرمندانه امام حسین(ع) و ویژگی‌ها و علت و فلسفه قیام او را تبیین و ماهیت مردم‌سالاری دینی را به دیگران معرفی کنیم تا با دموکراسی موجود در دنیا یکسان‌انگاری نشود.

نقش اربعین در آگاهی‌بخشی مردم جهان

رنجبر با بیان اینکه امام حسین(ع) وارث نوح و ابراهیم و موسی و عیسی بود و ما می‌توانیم پیروان ادیان دیگر را با این عنوان کنار هم جمع کنیم، اظهار کرد: هدف راهبردی انبیاء دعوت به توحید و یگانه‌پرستی و اجتناب از طاغوت بوده است و باید این موارد را محور اربعین قرار دهیم. اگر ملل دنیا متوجه شوند که کار انبیاء مبارزه با طواغیت و پروژه غیرالهی بوده است و امام حسین هم وارث انبیاء در این مسیر است در این صورت این واقعه عظیم از طریق فضای مجازی و هشتک و … می‌تواند به شعاعی وسیع تبدیل شود و فرهنگ سیاسی مردم را در مبارزه با طاغوت موجود را رشد دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه خدا دنبال رشد و شیطان دنبال اغوا است، اظهار کرد: امروز شیطان بزرگ یعنی آمریکا تلاش دارد مردم را سرگرم مسائل حقیر و کودکانه کند و آنها را نسبت به مسائل کلان غافل کند در حالی که هدف راهبردی انبیاء رشد مستضعفین و به زیر کشیدن استکبار است و ما توانایی این کار را دریم و آمریکا و انگلیس هم چون این را می‌دانند تلاش می‌کنند این منطقه را در اختیار بگیرند لذا چندین پایگاه در منطقه ایجاد کرده‌اند و بیش از صد سال است که در منطقه حضور دارند ولی اربعین باید با آگاهی‌بخشی در این مسیر به این حضور استکباری خاتمه دهد. باید اجتماع عظیم اربعین را حول محور واحد یعنی ولایت امر و حب امام حسین(ع) و اهداف سیاسی قیام عاشورا که در رأس آن مبارزه با نظام سلطه جهانی موجود است جمع کنیم.