اهانت به قرآن، توهین به انسانیت، معنویت و عقلانیت است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هم اندیشی علمیِ واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر معظم انقلاب در محکومیت قرآن سوزی عصر دوشنبه دوم مردادماه ۱۴۰۲ توسط پژوهشگاه با مشارکت با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و دیگر مراکز مرتبط بصورت حضوری و مجازی در پی جسارت به ساحت نورانی قرآن مجید در سوئد و پیام رهبر معظم انقلاب در این خصوص برگزار شد.

آیت‌الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در این هم اندیشی اظهار داشت:نگاه ما نسبت به قرآن یک نگاه جامع و دقیق و عمیق باید باشد، قرآن را به عنوان قانون زندگی و کتاب حیات که سعادت دنیا و آخرت همراه دارد و توهین به قرآن توهین به انسانیت و عقلانیت و معنویت و توهین به آزادی و عدالت است.

این استاد خارج حوزه علمیه قم افزود:اینکه در این دوران اخیر و در چند دهه اخیر چنین اتفاقی افتاده در گوشه و کنار عالم این مورد اخیر که به عنوان یک اتفاق و یک رویداد تبدیل به رویداد زنجیره ای شده است قلوب همه مسلمانان و پیروان ادیان را جریحه دار کرده که همه به دلیل جایگاه قرآن در عرصه های اجتماعی است.

وی تصریح کرد:امروزه قرآن در ساحت اجتماعی اش قالب است این گونه نیست تنها در جهات فردی نقش افرین باشد همین جهات اجتماعی باعث شد دیگران را به عجز درآورد یک قدرت فکری و عقیدتی و اخلاقی جامع ودقیق و عمیق در برابر بحرانی در غرب با آن مواجه هستیم که به تبع آنها را وادار به مقابله می کند و ستیز با قرآن و ستیز با اسلام را در پروژه خودشون قرار می دهد.

آیت‌الله رمضانی بیان کرد:البته بحث اسلام ستیزی به واسطه آن بعد اجتماعی اسلام و قرآن است، آنهایی که معتقد بودند در دنیای امروز دیگر انقلاب دینی رخ نمی دهد و هر انقلابی که تحقق یابد یا لائیک یا سکولار است و انقلاب دینی در دنیا امری مهال است اما این اتفاق مبارکی در جمهوری اسلامی به عنوان معجزه قرن، برعکس آن نظریه‌هاست.

وی اظهار داشت: ۴۵ سال ملاحظه می‌کنیم آن تقابلی که در جوامع بشری و دولت‌ها وبلوک شرق و غرب به خاطر پوشالی بودن تفکرات به زباله‌دان تاریخ سپرده شد و امروزه اسلام به واسطه آن صدور قدرت اجتماعی در برابر جریان استکبار قرار گرفت رهبری در این بیانیه مشابه آن در سال ۸۹ نسبت به قرآن سوزی در آمریکا اشاره کردند و فرمودند این اقدام محاسبه شده است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) گفت:در ان عبارتی که نسبت به آمریکا ذکر کرده بودند اهانت جنون آمیز و نفرت انگیز و مشمئز کننده به قرآن مجید در آمریکا که در سایه امنیت پلیسی آن کشور اتفاق افتاد حادثه ای تلخ بود به گونه ای که تنها در حرکت ابلهانه از سوی چند عنصر بی ارزش و مزدور به حساب آورد این یک اقدام محاسبه شده از سوی مراکزی است که از سالها پیش سیاست اسلام هراسی و اسلام ستیزی باشیوه های مختلف در دستور کار قرار داده اند.

وی افزود: ایشان در تعبیر دیگری فرمودند این اقدام کینه توزانه، نه آغاز یک جریان، بلکه یک مرحله از روند طولانی مدتِ اسلام‌ستیزی به سرکردگی صهیونیسم و رژیم آمریکا است، اینک همه‌ی سران استکبار و ائمه‌الکفر در برابر اسلام قرار گرفته‌اند و اسلام، دین آزادی و معنویت انسان، و قرآن کتاب رحمت و حِکمت و عدالت است؛ وظیفه‌ی همه‌ی آزادی‌خواهان جهان و همه‌ی ادیان ابراهیمی است که در کنار مسلمانان با سیاست پلید اسلام‌ستیزی با این شیوه‌های نفرت‌بار مقابله کنند.

آیت‌الله رمضانی بیان کرد:در این رابطه سه بیانیه داریم که تاثیر زیادی در عرصه بین‌الملل داشته است یک بیانیه که در اتفاق اخیر اشاره فرمودند، یکی نیز نسبت به آن چه در امریکا بوده و یکی اهانت به مقدسات مذاهب بوده است یعنی با این بیان ایشان یک راهبردی را برای امت اسلامی ذکر می کنند.

وی عنوان کرد: این راهبرد اینکه مسلمانان برای زندگی مسالمت‌آمیز با کل بشریت از هر جهتی آمادگی دارند، اما در جایی که ظلم و ستم اگر زورگویی و خودکامگی باشد و بخواهند به دین ضربه بزنند و اهانت کنند، قابل پذیرش و قبول نخواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) اظهار داشت:نکته بعدی در این برهه سیاسی این است که به واسطه حضور جامع اسلام و انقلاب در عرصه‌های زندگی و اقبال به آرمان‌های انقلاب را از مهمترین دستاوردهای نظام اسلامی در کوزه های علمی و غیر علمی مورد بحث قرار دهیم اما مهم ترین دستاورد اینکه اسلام در ساحت اجتماعی ظهور و بروز کرده و مدعی حکمرانی در عصر پست‌مدرنیته است و این قدرت را دارد و جریان لیبرالیسم نمی‌تواند در برابر این قدرت ساکت بماند و به شکل های مختلف در صدد سست کردن دین اسلام است.

وی ادامه داد: البته غرب و شرق همواره درصدد براندازی یا محدود کردن دین بودند،چون یکی از پروژه های مهمی است که در غرب وجود دارد و آنها نتوانستند با اصل دین مقابله کنند آمدند دین را محدود کردند می‌بینیم انسان ها به دنبال معنویت هستند معنویات های جعلی را به جای معنویات‌های اصلی در اختیار بشر قرار دادند.

آیت‌الله رمضانی عنوان کرد:از منظر دیگر، به همین علت در تلاش هستند دین را به جنبه فردی محدود کنند، اینها درصدد هستند که قداست‌زدایی را نهادینه کنند و این مسئله بسیار مهمی است؛ وقتی مباحثه می کردیم در غرب می‌گفتند: توهین به حضرت عیسی، حضرت مریم و دیگر مقدسات چیزی معمولی است و ذیل آزادی بیان مطرح کردند که البته قابل پذیرش نیست و آن‌ها باید ادبیات مفهومی خود را تغییر دهند و اینکه به بهانه آزادی بیان به مقدسات بشری اهانت کنند، قابل پذیرش نخواهد بود.

وی تصریح کرد:ادبیات مفهومی آنها باید تغییر کند اینکه به بهانه آزادی بیان توهین شود قابل قبول نیست از نظر حقوقی نیز این موضوع را مورد توجه قرار می دهیم.

وی با اشاره به تصریح مفهوم آزادی در اعلامیه جهانی حقوق بشر گفت: این اعلامیه، برای بشر آزادی قرار داده، مگر اینکه آزار و اذیت دیگران را به دنبال داشته باشد. این اهانت‌ها اگرچه آزار و اذیت جسمی نیست اما آزار و اذیت روحی است که بسیار بدتر از آزار و اذیت جسمی است. قلوب بیش از دو میلیارد مسلمان با سوزاندن قرآن به درد آمده، بخواهند این قداست را با اهانت به اسلام و قران و مقدسات دیگر از بین ببرند قطعا نتیجه نخواهد داد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) خاطرنشان کرد:باید حقوقدانان دنیا این قضیه را بررسی کنند که امری اینچنینی که باعث آزار و اذیت روحی و روانی بیش از دو میلیارد انسان، بلکه کل پیروان ادیان و تمام بشریت شده چگونه است؟ اندیشمندان باید وارد میدان شوند و ابعاد مختلف این مساله بررسی شود، غرب نیز باید تکلیف خود را در این حوزه مشخص کند. برخورد دوگانه غرب پذیرفتنی نیست. پاپ در دوره قبل گفت این ها باید تفکیک شود نباید به بهانه آزادی توهین به مقدسات صورت بگیرد در این حوزه نیز غرب باید تکلیف خدود را روشن کند این ها باید قابل تفکیک باشد

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تصریح بر اینکه بحث جرم‌انگارانه بودن توهین به پیامبر و ائمه الهی در کتاب های فقهی ما مفصل بحث شده است، خاطر نشان کرد: زمانی در غرب، اهانت به مقدسات جرم محسوب می‌شد، اما امروزه وجود ندارد. اگر غرب، جرم‌ بودن اهانت به مقدسات از جمله به کتاب‌های آسمانی، پیامبران و… را نپذیرد، این امر منجر به اتفاقات و رخدادهای ناگواری در دنیا خواهد شد، سازمان‌های بین‌المللی، سازمان کنفرانس اسلامی، عالمان و اندیشمندان دینی باید در این عرصه حضور پیدا کنند.

وی گفت: سرنوشت سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی را دیدیم که با فتوای امام روز آرامی در زندگی نداشت، اقتدار مسلمانان به مرحله ای رسیده نبایدبه هیچ دولتی اجازه داد توهین به مقدسات داشته باشند و البته در این توهین‌ها، مسلمانان هم کوتاه نخواهند آمد و اهانت‌کنندگان روز آرامی نخواهند داشت.

آیت‌الله رمضانی افزود: چه بسا نگاه اهانت به مقدسات در کشورهای لائیک و کشورهای سکولار با کشورهای اسلامی و مسلمان متفاوت باشد، اما آن‌ها باید بدانند که کشورهای اسلامی و تک تک مسلمانان این را برنمی‌تابند اهانت به مقدسات را و در آینده خواهند دید که چه خبطی مرتکب شده‌اند، جای تاسف است که دولت سوئد هم با این اقدام جنایتکارانه همکاری کرده است.

وی تصریح کرد:قدرت مسلمانان باید به جایی برسد که در هیچ جای عالم اهانت به مقدسات به هیچ وجه تحقق پیدا نکند و کشورهای غربی بدانند امروزه یک قدرت فکری، معنوی و اخلاقی در دنیا به نام اسلام مطرح است که می‌تواند در نظام بشری پاسخگوی بسیاری از پرسش‌هایی باشد که غرب در بحران با آن مواجه شده است، با توجه به اینکه احکام فقهی مشخص است این اتفاقات تکرار نشود امیدوارم در آینده چنین اتفاقاتی در غرب صورت نگیرد، چرا که همه این‌ها به ضرر خودشان خواهد بود.