فرهنگ اندیشه ورزی گفتگو و مناظرات عالمانه اولین راه حل برای مواجهه با اهانت به قرآن کریم است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هم اندیشی علمیِ واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر معظم انقلاب در محکومیت قرآن سوزی عصر دوشنبه دوم مردادماه ۱۴۰۲ توسط پژوهشگاه با مشارکت با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و دیگر مراکز مرتبط بصورت حضوری و مجازی در پی جسارت به ساحت نورانی قرآن مجید در سوئد و پیام رهبر معظم انقلاب در این خصوص برگزار شد.

حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور در این هم اندیشی اظهار داشت: برگزاری این هم‌اندیشی اقدامی به موقع و سنجیده‌ای بود که مواضع تعدادی از اندیشمند جهان اسلام را بتوانیم در موضوع هتک حرمت به قرآن کریم مطرح کنیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود:اسلام در طول حیات خودش بزرگترین و قدرتمندترین جریان دینی بوده که توانسته تاثیرات شگرفی را در سطح جهان برجای بگذارد، این تاثیرات را می‌توانیم در قدرت ایجاد فرهنگ و تمدن سازی و متشکل کردن جوامع دینی و تاسیس مکاتب و جریان های کلامی و فلسفی و ایجاد تحولات و دگرگونی های سیاسی و اجتماعی و پیشرفت و توسعه علم و فناوری مشاهده کنیم.

وی تصریح کرد:حکمت و علت العلل این تحول بنا بر اذعان صاحبان فرهنگ و تمدن نسخه حیات بخش و تمدن افرین کلام وحی یعنی قرآن کریم است؛ این اثر جاودان اسلامی که جنبه‌ها و ابعاد الهی و وحیانی آن بر هیچ دانشمند فرهیخته و اگاه دینی پوشیده نیست و ما براذغان اعتقاد تمامی مسلمانان، کلام خداوند و بیان گر اراده الهی در هدایت بشر در تمامی اعصار تاریخی بوده است.

حجت الاسلام ایمانی‌پور عنوان کرد:درخشش کلام وحی و تاثیر عمیق و گسترده تعالیم و آموزه های قرآنی در ایجاد فرهنگ و تمدن اسلامی از سرآغاز تاسیس اسلام همواره خاری در چشم دشمنان اسلام بوده است.

وی بیان کرد: تلاش دشمنان اسلام و مسلمانان برای ایجاد تحریف و دگرگونی در معنا و محتوای قرآن بر اهل تحقیق پوشیده نیست این جریان تاریخی در هر برهه ای از تاریخ جهان، نمودها و جلوه های زمان خود را به همراه داشته است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد:دوران ترجمهه های ناقص و خودخواسته از قرآن کریم و تحریف مفاهیم و درون مایه های الهی و معنوی و عرفانی آن و انتصاب قرآن به عناصر بشری و پیشداوری و قضاوت های منفی از پیام الهی و ده‌ها تلاش دیگر که در دوره معاصر هر چه پیشرفت گویای استواری و جاودانگی کلام وحی در قالب قرآن کریم بود.

وی گفت: اکنون در تلاشی برای تنقیصی دیگر جلوه‌ای از آتش سوزی و هتک حرمت به قرآن کریم را شاهد هستیم جلوه یگری از عناد و دشمنی مشرکانه در قالب جاهلانه اما در پس پرده با اقدامات اگاهانه تاثر عمیق دنیای اسلام از این واقعه تلخ که در سخنان رهبری بیان گردیده گویای جریان پرتکرار تاریخی است که در دنیای امروز تبعا واکنش‌های خود را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در ۵ سخن کوتاه این موضوع را می‌توان مطرح کرد افزود:مساله نخست اشاعه بازآفرینی تلخ یک جریان تاریخی است، مقام معظم رهبری به نکته‌ای اشاره دارند که گویای یک جریان تلخ تاریخی در تکرار اهانت مستمر دشمنان اسلام به ساحت قدسی قرآن کریم است.

حجت الاسلام ایمانی‌پور بیان کرد:گرچه سوزاندن و اهانت از این نوع در تاریخ ثبت نگردیده است اما گوناگونی مخالفت با قرآن کریم از جریان ردیه نویسی و تحریف و تعویل درون مایه های دینی قرآن که مورد پاسخ عالمان و اندیشمندان اسلامی قرار گرفته است در طول تاریخ قابل مشاهده است.

وی عنوان کرد:نکته دوم مربوط به چرایی توطئه آمیز خواندن این اقدام از سوی مقام معظم رهبری است؛ رهبری با جریان قطعی توطئه آمیزی در دامان زدن به این حادثه اشاره دارند؛ امری که برای هر صاحب خرد و اندیشه ای به خوبی قابل دریافت است یک عنصر حقیر و خودفروخته در جایگاهی نیست که به کرات بتواند چنین اهانتی به جامعه بزرگ دینی بنماید که موجب جریحه دار شدن احساسات دینی و فرهنگی چند میلیارد مسلمان گردد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد:اهانت به عنصری که به عنوان یکی از مشترکات دینی و مقدسات دینی شمرده می شود برای هر مسلمانی مقدس و محترم است حادثه ای نیست که بتواند از عهده یک نفر به تنهایی بربیاید، بازیگران اصلی این حادثه که در پس این جنایت و خیانت، جامعه اسلام و مسلمانان را نشانه رفته‌اند بدون شک به زودی دریافت خواهند کرد که درخشش روزافزونی بدیع الهی چیزی نیست که بتوان با این دسیسه‌ها از میان برد.

وی اظهار داشت:نکته سوم مربوط به احتمال خظرآفرینی است که رهبری در فرمایشات خویش به آن اشاره داشته‌اند، ایشان با نگرش داهیانه خطای فاجعه ای پرمخاطره در سایه این اقدامات نابخردانه گوشزد کرده اند.

حجت الاسلام ایمانی‌پور خاطرنشان کرد: مسلمانان در سایه تعالیم اسلام هر گونه اهانت به میراث اعتقادی سایر ملت ها و ادیان را ناشایست می‌دانند و اهانت به ارزشمندترین میراث و تراث اسلامی که جامعه مسلمانان در قداست و حقانیت آن تردید ندارند و آن را نسخه حیات بخش اسلام برای بشریت می دانند قطعا از سوی مسلمانان بی پاسخ نخواهد ماند.

وی گفت: گرچه فرهنگ اندیشه ورزی گفتگو و مناظرات عالمانه اولین راه حل برای مواجهه با اهانت به قرآن کریم است، ولی تضمینی وجود ندارد که آخرین اقدام در این زمینه باشد، بی شک احتمال هر گونه خطایی را برای این نوع مواجهه ها و مقدسات الهی باید پیش بینی کرد.

استاد عالی حوزه، مدرس و محقق در زمینه حقوق اسلامی و کلام اسلامی افزود:چهارمین مساله مطالبه دارایی و مجازات عادلانه مجرم است، به اعتقاد رهبری و کلیه عالمان دینی این کار نباید بی پاسخ بماند و مطالبه دارایی توسط قضات اسلامی جهان اسلام حداقل مطالبه ای است که در فرمایشات رهبری به آن اشاره شده است.

وی بیان کرد: البته کشور سوئد در درجه اول باید پاسخ گوی این اهانت باشد کشورهای حوزه اسکاندیناوی مانند سوئد و دانمارک که امروزه به بهانه های مختلف به امر قرآن سوزی میدان می دهند بیشترین آسیب را در جامعه خودشان می ببنند.

حجت الاسلام ایمانی‌پور عنوان کرد:این جوامع مهاجر پذیر در معرض مخاطره جدی هستند اما مطالبه اصلی ما تحویل اهانت کننده و هتاک به قران به دادگاههای عادله اسلامی است.

وی با اشاره به سیاست‌ها و راهکارهای جهان اسلام در برابر این توطئه‌ها تصریح کرد:رهبری در مورد توهین کشیشان امریکایی به اسلام راهکارهایی را بیان داشتند که امروز در مقابل پرده دیگری از این جنایت می تواند راهگشا باشد ایشان در چندین موضوع برای حفظ ارزشها و میراث اسلامی فرمودند که یک این میراث بزرگ اسلامی که تمام جوامع اسلامی به آن ایمان دارند باید مورد بازشناسی معرفتی قرار گرفته و ارزشها و درون مایه های آنها بیشتر به جهانیان معرفی شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان کرد:همچنین در دومین گام معرفی چهره بی پیرایه قران کریم و عرضه گسترده مفاهیم و درون مایه های عقلانی و تمدنی آن با بیان روزآمد و کارآمد و مبتکرانه از وظایف کلیه جوانع اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع سوم توجه به قرآن کریم و اهمیت دادن به تعالیم و آموزه‌های قرانی به عنوان محور وحدت جهان اسلامی است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

حجت الاسلام ایمانی‌پور گفت: موضوع دیگر بازگشت مسلمانان به عناصر قدرت خود که قرآن کریم یکی از مظاهر اصلی و قدرت مشترک مسلمان است باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد:توجه به صحنه های اهانت و اغراض عاملان آن امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، فراموش نکردن دشمن دیرینه ضد اسلام و مسلمانان باید همواره مورد تاکید و بازگویی قرار بگیرد پرهیز از درگیری های اسلام و مسیحیت به بهانه دفاع از مقدسات امری است که باید مورد اهتمام باشد.

وی در پایان متذکر شد:مطالبه مجازات اهانت کنندگان و جریان قران سوزی و تبدیل به یک اصل دائمی باید مورد مطالبه جهان اسلام گردد.