قرآن سوزی از حیث اجتماعی مبارزه با هویت دینی است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هم اندیشی علمیِ واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر معظم انقلاب در محکومیت قرآن سوزی عصر دوشنبه دوم مردادماه ۱۴۰۲ توسط پژوهشگاه با مشارکت با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و دیگر مراکز مرتبط بصورت حضوری و مجازی در پی جسارت به ساحت نورانی قرآن مجید در سوئد و پیام رهبر معظم انقلاب در این خصوص برگزار شد.

آیت الله احمــد مبلـغـــی عضو مجلس خبرگان رهبری در این اظهار داشت:این همایش اقدام به جایی است چرا که موضوع قرآن سوزی و موضوع اهانت به قرآن مسئله سرنوشت‌سازی برای هویت و حفظ کیان جامعه اسلامی است و باید متراکم‌تر از این، همایش و برنامه علمی مرتبط برای آن وجود داشته باشد.

این استاد درس خارج حوزه بیان کرد: وقتی که سخن از یک مطالعه فقهی و به تبع آن حقوقی به میان می آید ما می باید ذهن و نگاه مطالعه خود را معطوف به دو عنصر اساسی کنیم یکی موضوع و دیگری حکم است.

وی تصریح کرد: همیشه حکم تابع موضوع است و در نتیجه شناخت حکم تابع شناخت موضوع است نسبت به این مساله، در این زمینه آتش‌سوزی قرآن نباید در بحث موضوع‌شناسی کم بگذاریم و به سرعت از آن عبور کنیم زیرا موضوع مهم و ابعاد مختلفی دارد،که شناخت آن وظایف فقهی و اجتماعی و سیاسی را متناسب با آن ابعاد گسترده معنادار می کند.

آیت الله مبلغی عنوان کرد: لذا بحث متمرکز است و بر نگاه به موضوع پاره ای فرمایشات رهبری در ارتباط با این موضوع نگاه به شناخت نسبت به ابعاد موضوع دارد اساسا در موضوع شناسی گاهی هسته اصلی آن یک موضوع اجتماعی و یا پزشکی و یا دینی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی است ولی ابعاد مختلف دیگری را در پی دارد.

وی خاطرنشان کرد: پس همیشه موضوعات امروزی ذوابعاد هستند و مطالعه بین رشته‌ای را می طلبند که بشود موضوع را شناخت در این جا هسته اصلی هجوم به مقدسات است یعنی بحث دین و مقابله و اهانت نسبت به دین و هسته اصلی موضوع را تشکیل می‌دهد ولی دارای ابعاد حقوقی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی.و بین المللی و نسلی و فرانسلی است یعنی موضوع دارای ابعاد مختلفی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در این راستا می‌خواهیم بحث را معطوف به بعد اجتماعی این موضوع کنیم و موضوع آتش سوزی و هتک حرمت به قرآن چند عنصر را ذکر می‌نماییم، بنابراین عمدتاً موضوعات امروزین، ذوابعاد و میان‌رشته‌ای هستند؛ در اینجا اهانت به دین، موضوع مرکزی بحث است ولی ابعاد نسلی و فرانسلی و جهانی و بین‌المللی و فرادینی دارد.

وی افزود:اساساً آتش‌سوزی قرآن از حیث اجتماعی مبارزه با هویت دینی است زیرا وقتی امری تکرار می‌شود و این طور نیست حالت تصادف داشته باشد آن هم با وجود اعتراضات زیاد باز تکرار می شد نشان‌دهنده ردیابی نوعی هجوم به پیروان یک ادیان و کتاب الهی آنان است تا مسلمانان هویت خود را از دست بدهند و در برابر آن منفعل شوند.

آیت الله مبلغی بیان کرد: این مساله مهمی است که قبح مساله ریخته شود و مسلمانان دچار انفعال در این قضیه شوند و نوعی باختن در بعد هویت و از دست دادن و تضعیف هویت را تجربه کنند پس هویت دینی موضوع مهمی است، همچنین بحث نشنیدن کلام خدا مطرح است.

وی عنوان کرد:در این میان چرا نسبت به قرآن اهانت شده است؟ زیرا قرآن کلام خداوند است و کلام خدا بسیار مهم است شیرینی و حلاوت و آرامش و اطمینانی در این کلام وجود دارد چون قران کلام الله است در فضای کنونی و فضاهای مجازی و مدرن امروزی و تکنولژی های پیشرفته امروزی وقتی قرآن ارائه می شود ، نفوذ عجیب و حضور زیادی دارد و نیاز نیست انسان کوشش کند تا بخواهد این شیرینی را در کام مخاطب بنشاند و هر قدر زمانه به پیش برود، این حلاوت و شیرینی بیشتر خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: خداوند برای استماع قرآن کریم حساب ویژه باز کرده و فرموده است: وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ اسْتَجَارَکَ فَأَجِرْهُ حَتَّى یَسْمَعَ کَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ  ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا یَعْلَمُونَ؛ و اگر یکی از مشرکان به تو پناه آورد (که از دین آگاه شود) بدو پناه ده تا کلام خدا بشنود و پس از شنیدن سخن خدا او را به مأمن و منزلش برسان، زیرا که این مشرکان مردمی نادانند. یعنی بستر شنیدن کلام خدا را در هاله امنیت و برخورد اخلاقی مطرح فرموده است زیرا کلام خدا وقتی شنیده شود، تأثیر عجیبی دارد.

وی تصریح کرد:فضا و بستر کلام خدا را در حاله ای از امنیت و رفتار انسانی و برخورد اخلاقی و چون لام خدا در فضای آرامش نشیده می شود تاثیر زیادی دارد این کلام خدا را چکونه می توان جلوی آن گرفت به نظر گرفت پس نفوذ قرآن باعث اهانت شده است.

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: خارج کردن فضا از امنیت و آرامش، یعین چیزی که قرآن بر آن تمرکز کرده است وقتی آشوب و سر و صدا کنند تعصباتی را برانگیزانند این باعث می شود کلام خدا شنیده نشود.

وی گفت:کلام خداوند در قرآن خطاب به مومنان نیست بخش هایی خطاب به انسان‌هاست لطیف ترین قضایا و مسائل انسانی و فطری و اجتماعی و سیاسی و آرمان می‌خواهند در قرآن در کلام خدا با زیباترین شیوه بیان شده است تکنولوژی های زبان شناس یا مورد استفاده از زبان شناسی وقتی بن سمت قرآن می رود به یکباره ابعادی را باز می کند از حیث تحلیل زبانی و لغوی که می فهمند اعجازی در این جا نهفته است و هر کس خضوع و خشوع می کند و زمانه چنان می تازد به سمت قرآن که در سخن رهبری که این مساله انعکاس یافته است نمی توان ابعاد آن را انکار کردپس گویی با کلام خدا ضدیتی در حال انجام است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: راهی است که می‌تواند مانع شنیدن کلام خداوند شود و به همین دلیل غرب به این کار رو آورده است؛ لطیف‌ترین مسائل اخلاقی و فطری و اجتماعی، سیاسی و آرمان‌خواهانه با زیباترین شیوه در قرآن بیان شده است و کلام قرآن در حال نفوذ در بین بشریت است لذا دنبال آلوده‌کردن فضا و بردن به سمت خشونت های ظاهری و ایجاد خصومت تصنعی هستندتا این بستر از بین برود و هم هویت اسلامی تضعیف و هم زمینه عرضه کلام خدا از بین برود.

وی بیان کرد:ما متناسب با این باید موضوع مجازات را در نظر بگیریم گناه کمی نیست، چرا که ایجاد تفرقه بین ادیان و تضعیف هویت دینی جرم اندکی نیست و اینکه زیرساخت روابط ادیانی را به هم بزنید و هویت دینی تضعیف شود این مجازات سختی دارد ولی در کنار این وظایف دیگری دستگاههای فرهنگی و متمرکز بر فعالیت های قرانی دارند، کلام خدا را باید در فضاهای امن تمرکز کنیم پس عنصر سومی که نهفته است ولی در کنار این، متولیان امور قرآنی باید کلام خدا را در فضای امنی به بشر برسانند.

آیت الله مبلغی اظهار کرد: عنصر دیگر در این ماجرا، هجوم به آزادی بیان است، این آزادی بیان نیست هر کس که الفبای فکر و اندیشه و روابط را می فهمد و ضرورت همگرایی ادیانی را می فهمد و ضرورت استحکام و استیلای منطق را می فهمد می‌داند اما پشت آزادی بیان قایم شدند و یک امر را استمرار بخشند.

وی گفت:زیرا هر کسی که ضرورت استیلای منطق و وحدت ادیان را می‌فهمد این کارها را آزادی بیان نمی‌داند بلکه برخی پشت آزادی بیان سپر گرفته‌اند تا به قرآنی که بیان است حمله کنند لذا این کار هجمه به آزادی بیان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: هجوم به قرآن هجوم به منطق، دین، ارزش‌ها و انسانیت است زیرا انسان زیرساخت تفکرات دینی و الهی انسان است؛ قرآن با انسان سر و کار دارد و بر قابلیات و انرژی نهفته و مکنونات و قوای انسانی کار دارد.

وی بیان کرد:قرآنی که بیان است جلوی این را گرفته اند این هجوم به ازادی بیان است هجوم به فکر و اندیشه است وقتی عصبیت را در جامعه ایجاد می کنید دیگر منطق در کار نیست به جای گفتکو باید طور دیگری برخور کنیم بنابراین بعد دیگر این قضیه نیز آزادی بیان و هجوم به انسانیت است چون انسان مخاطب قرآن است انسان زیرساخت تفکرات دینی و الهی قرآن است قرآن با انسان سخن می گوید.

این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: نکته دیگر در موضوع‌شناسی این مسئله آن است که مگر همه مدعی صلح نیستند؟ چه کتابی بیش از قرآن درباره صلح مفاهیم زیادی بیان کرده و بر اصل تعارف اجتماع انسانی تمرکز کرده است و اختلاف انسان‌ها را مایه تعارف و نه تفاخر و تعارض برشمرده است؟ چه کتابی حتی  دشمنی برخی افراد را مسبب و توجیهی برای دورشدن از رفتار عادلانه ندانسته است؟ چه کتابی مساجد را در کنار بیع و صوامع قرار داده است؟

وی با اشاره به سخنان رهبری تصریح کرد:همان طور که رهبری فرمودند قرآن درخشنده تر می شود و خود را به جامعه امروزی عرضه می‌کند، در این راستا پیشنهاد بنده این است که فقه‌التقدیس را در حوزه علمیه ایجاد کنیم؛ حوزه های علیمه می توانند بحث را شکوفاتر کنند و ما به جامعه اسلامی این پیشنهادمی دهیم زیرا هجوم به زیرساخت‌های مسلمین زیاد شده است و لازم است که مسلمانان اعم از شیعه و سنی بر این مسئله توافق کنند و ما به دانشگاه‌ها، مراکز فقهی و همه حوزه‌ها این پیشنهاد را می‌دهیم.

آیت الله مبلغی گفت:برخی برگزاری همایش بین‌المللی و ایجاد کمیته فقهی حقوقی را هم برای این مسئله پیشنهاد داده‌اند، درهر صورت ابتدا باید موضوع به درستی شناخته شود تا موضع‌گیری‌ها هم بهتر انجام شود و صرف به یکی دوبار محکومیت محدود و منحصر نشود.