کتاب جرم‌شناسی جرایم خشونت‌بار خانوادگی منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب جرم‌شناسی جرایم خشونت‌بار خانوادگی اثر حجت‌الاسلام علی محمدی جورکویه عضو هیات علمی پژوهشگاه در گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

خشونت در خانواده به عنوان پدیده‌ای اجتماعی در کشور ما بیشتر از عواملی چون اعتیاد، عصبانیت، شکاکیت، تعصب، لاابالی‌گری جنسی، رفتار خشن، سو استفاده از گزاره‌های دینی، فرهنگ عمومی، فاصله گرفتن از فرهنگ اسلامی، فقدان یا کمبود نهاد پیشگیری کننده، بافت قبیله‌ای و مهاجرت ناشی می‌شود و راه برون‌رفت از این معضل نیز سیاست‌گذاری در سطح کلان، گسترش و تقویت نهادهای حمایتی و مشاوره، احیای نهاد امر به معروف و نهی از منکر، آموزش مهارت‌ چگونگی حل مسائل زندگی مشترک، کنترل خشم و عصبانیت، تصحیح بعضی آموزه‌های فرهنگی و تقویت برخی عقائد دینی، ترویج اخلاق‌محوری در خانواده، اصلاح برخی مقررات، درمان اعتیاد و برخی اختلالات توسط حاکمیت، آحاد جامعه حتی بزهکار و نهادهای مدنی است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:

امنیت یکی از نیازهای اساسی بشر در گستره تاریخ بوده است که زندگی بدون آن بسیار ناگوار می‌باشد. امام رضا علیه السلام در روایتی می‌فرماید:

«ثلاثه اشیاء یحتاج الناس طراً الیها: الامن والعدل و الخِصب»

سه چیز است که همه مردم به آن نیازمندند: امنیت و عدالت و گشایش و برکت در زندگی.

همچنین، زندگی در سایه امنیت از وعده‌های خداوند به افراد با ایمان و عمل صالح در قرآن کریم است.

خانه، نخستین و مهم‌ترین واحد اجتماعی است که انسان باید در آن امنیت داشته باشد. زیرا او هر جا و هر وقت احساس عدم امنیت کند، به خانه پناه می‌برد تا احساس امنیت نماید. خسته از تمام رنج‌ها، بی‌محبتی‌ها، آزار و اذیت‌های محیط کار و فعالیت بیرونی به درون خانه می‌رود تا در کنار خانواده بیاساید. حال اگر در خانه نیز از گزند اعضای آن در امان نباشد و در معرض خشونت قرار گیرد، زندگی‌برایش بسیار سخت و ناگوار می‌شود.

در روزهای پایانی تحقیق حاضر دو جنایت بسیار دردناک و دلخراش با عنوان “جزئیاتهولناک‌ترینجنایتسال ۹۷” و “سلاخیهمسروفرزندبا ۸۰ ضربهچاقو” در فاصله کمتر ۲۰ روز، یکی در تهران و دیگری در مشهد هر خواننده و شنونده‌ای را در بهت و حیرت فرو برد. در تهران در ۲۵ مهر ۱۳۹۷ فردی به دنبال اختلافی که با همسرش داشت، شب‌هنگام دو دختر و پدر خانم و مادر خانم خود را پس خوراندن شیرموز مخلوط با قرص بیهوشی، در خواب سربرید و در مشهد در ۱۳ آبان ۱۳۹۷ فردی در پی اختلاف با همسرش و شکایت همسر از او با هشتاد ضربه چاقو همسر و دختر یک و نیم ساله‌اش را کشت.

یکی از مسائلی که در نیم قرن اخیر نگاه جامعه جهانی را به خود معطوف ساخته است خشونت است. چنان‌که در اواخر نیمه نخست قرن بیستم برای مواجهه جدی‌و اساسی با این مشکل اقدام به ارائه تعریفی از خشونت در خانواده شده است و در پی آن جامعه سلامت جهانی (WHA) اولویت درمان خشونت برای رسیدن به سلامت در جامعه را اعلام کرد و اعضای سازمان ملل مبارزه با خشونت بر ضد زنان و کودکان را درخواست نمود و متعاقب آن گروه ضربت سازمان بهداشت جهانی (WHO) در امور خشونت و سلامت، اولویت چهارگانه خود را در این راستا به شرح زیر اعلام داشت:

  1. تعریف و مشخص سازی انواع گوناگون خشونت و ارزیابی نتایج آن؛
  2. فهمیدن دلایل خشونت و شناخت عوامل خطرزا در رفتارهای پرخاشگرانه؛
  3. شناخت بهترین روش کاربردی و بررسی تأثیر مداخلات در جلوگیری از خشونت؛
  4. تقویت ظرفیت سامانه‌های اجتماعی مربوط به سلامت برای بالا بردن آگاهی انسان‌ها و اجرای برنامه‌هایی برای کاهش خشونت در جامعه؛ به‌ویژه خشونت نسبت به زنان و کودکان.

کتاب جرم‌شناسی جرایم خشونت‌بار خانوادگی اثر حجت‌الاسلام علی محمدی جورکویه، با قیمت ۱۹۰۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.