زنان اهل‌بیت(ع) در اسارت یزید حجابشان را رعایت کردند

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام غلامحسن محرمی، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه درباره جنبه‌های عرفی‌گرایانه در عزاداری و مشروعیت‌بخشی به برخی اعمال ضدفقهی مثل بی‌حجابی در هیأت‌ها به خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس گفت: حجاب یک ارزش دینی و اجتماعی بین مسلمانان از صدر اسلام تاکنون بوده است. حجاب در بین مردم قدیم، نه صرفاً امری فقهی و دینی، بلکه به عنوان یک هنجار مهم اجتماعی مورد قبول مردم واقع شده بود و از همین جهت، شریعت اسلام هم توجه زیادی به رعایت آن دارد و حفظ آن را برای مردان و زنان لازم می‌داند. از این جهت می‌توان گفت حکم حجاب به دلیل اینکه حکمی فقهی قلمداد می‌شود انکارش از سوی شخص مسلمان مساوی انکار امر خدا بوده و شخص را به وادی کفر می‌کشاند.

حفظ حجاب حتی در اسارت

وی افزود: در سیره اهل‌ بیت(ع) و معصومین(علیهم‌السلام) هم توجه و توصیه زیادی به حفظ حجاب شده است. مثلاً داستان معروف پیرمرد نابینا و حجاب گرفتن حضرت فاطمه(س)، یا پرده انداختن ایشان در مسجد و شروع به سخنرانی تا اینکه کسی حضرت فاطمه(س) را نبیند؛ نمونه‌هایی است که به وسیله آن می‌توان اهمیت حجاب را در سیره زنان اهل‌بیت دید. به تعبیری باید گفت با این حساسیت روی حجاب معتقدیم زن به کمال نمی‌رسد مگر با حفظ پوشش و حجاب. نمونه بارز و اکمل در حفظ حجاب حضرت زینب(س) و خانواده سیدالشهدا در ماجرای اسارت است. ما در تاریخ داریم وقتی که سربازان کوفه حجاب زنان را به غارت بردند؛ حضرت زینب از عمربن‌سعد خواست که این پوشش و لباس‌ها را برگرداند. آنان معجر یا چادر را برگرداندند اما نگذاشتند زنان چهره خود را بپوشانند و این کار به جهت تحقیر آنان بود.

استاد تاریخ اسلام اشاره داشت: مکرراً می‌خوانیم که لشکریان کوفه قصد ربودن حجاب زنان اهل‌ بیت(ع) را داشتند اما آن‌ها مقاومت می‌کردند. این‌ها همه نشان می‌دهد تا چه حد حجاب باید برای زن مسلمان موضوعیت داشته باشد. همچنین در تاریخ می‌خوانیم حضرت ام‌کلثوم به یکی از افراد عمر سعد می‌گوید سرها را جلوتر ببرید تا مردم به هوای دیدن سرها توجهشان به ما جلب نشود، چون ما پوشش مناسبی نداریم، در جای دیگر هم می‌خوانیم از آن‌جایی که اسرا پوشش سر و صورتشان کامل نبود با دست و بازوان خود صورت و سر را می‌پوشاندند. با این حساب جای توجیهی در باب تساهل نسبت به حجاب وجود ندارد.

بی‌حجاب به هیأت آمدن بی‌حرمتی به امام حسین(ع) است

محرمی گفت: برخی زنانی که بی‌حجاب به مجالس عزا می‌آیند در حقیقت حرمت و شأن جلسه را در نظر ندارند. در کشورهای لاییکی مثل سوریه و ترکیه توریست‌های خارجی وقتی می‌خواهند به مسجد بروند باید چیزی بر روی سر خود بگذارند و با حجاب وارد شوند. آیا مجلس عزای بر سیدالشهدا(ع) که در آن نام خدا و اهل‌ بیت(ع) می‌آید حرمت آن را ندارد که در آن با حجاب مناسب وارد شد؟ این موضوع مهمی است و باید گفت عدم حفظ این ظواهر بی‌حرمتی به سیدالشهدا(ع) است. زنان اهل‌بیت(ع) در اسارت یزید حجابشان را رعایت کردند اما عده‌ای امروزه بی‌حجاب وارد هیأت می‌شوند. حسینی بودن و عزادار امام حسین(ع) شدن لوازمی دارد که هرکس بنا به شرایطش باید آن را رعایت کند. نمی‌شود عزاداری امام حسین(ع) باشیم و نسبت به احکام فقهی بی‌تفاوت بگذریم، چراکه امام حسین(ع) شهید همین احکام است.