کتاب چهره‌های پنهان: کالبدشکافی جریان فتنه در انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب چهره‌های پنهان: کالبدشکافی جریان فتنه در انتخابات ریاست جمهوری اثر دکتر محمدجواد اخوان در گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

در بازشناسی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری فتنه ۸۸ بیشتر با نام‌هایی همچون «میرحسین موسوی»، «مهدی کروبی» و «سیدمحمد خاتمی» مواجه می‌شویم که در ادبیات سیاسی با نام «سران فتنه» شناخته می‌شوند. اما این کتاب می‌کوشد تا مخاطبان را با سران واقعی و پشت پرده فتنه ۸۸ آشنا سازد. چهره‌هایی که شاید نامشان کمتر در رسانه‌ها شنیده ‌شده و بسیاری از مردم آشنایی چندانی با آن‌ها نداشته باشند. هدایت‌گران اصلی کاندیداهای معترض انتخاباتی و طراحان حوادث پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری که در محافل پنهانی خود راهبردهای براندازی نظام بر اساس نافرمانی مدنی و کودتای رنگین را طرح‌ریزی کردند. چهره‌هایی که یک‌بار پروژه نافرجام براندازی را در سال‌های موسوم به دوم خرداد هدایت کرده و بار دیگر بخت خود را در سال ۱۳۸۸ آزمودند. این کتاب تلاشی است برای غبارزدایی از چهره این طیف از بازیگران فتنه ۸۸.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:

انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، یکی از تاریخی ترین و به یادماندنی ترین انتخابات پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است. سر تحولات پیش از آن و پس از آن و نیز حضور حماسی ملت در رویداد ملی همه و همه لازم می نماید تا با بازشناسی دوباره این واقعه به واکاوی چرایی و چگونگی بروز حوادث پس از آن که به «فتنه۸۸» موسوم گشت پرداخته شود.

با نیم نگاهی دوباره به این انتخابات می توان شاخصه های متمایز کننده آن را از دیگر رویدادهای سیاسی سه دهه پس از انقلاب را مشخص نمود. حضور حداکثری با نصابی بی سابقه (۸۵ درصد واجدان شرایط) شور و شوق انتخاباتی بی نظیر در سطح جامعه، ورود همه بازیگران داخلی و خارجی اعم از احزاب دورن نظام و حتی جریانات معاندو ضد انقلاب و قدرتهای بیگانه و رسانه های وابسته به رویدادهای قبل و بعد این انتخابات وجه تمایز اساسی آن است. حضور حماسی و حداکثری ملت مسلمان در این انتخابات و رأی اکثریت آنان به گفتمان امام و انقلاب، تصویری به نام «حماسه ملی» از این انتخابات در ذهن ها تداعی می کند.

در مقابل برای تحرکات وسیع برخی جریانات که قبل از انتخابات در قالب یک «جنگ احزاب» و «پروپاگاندی غیراخلاقی» آغاز شد و پس از انتخابات و روشن شدن شکست این اتحاد شوم در قالب «اتهام» و «آشوب» ادامه یافت، نامی جز «فتنه» نمی توان گذارد. در این فاز تلاش هماهنگ و گسترده برای ایجاد فضای منازعات قومی و صنفی و مناقشات گروهی با استفاده از شرایط دوران انتخابات انجام گرفت. نظام سلطه تمام همت خود را به کار گرفت تا در پوشش فضای آزاد و دموکراتیک انتخابات با بکارگیری عناصر موجه، از یک طرف تنازعات قومیتی و مناقشات حزبی و اختلافات جناحی را دامن بزند و از طرف دیگر با حمله به اعتقادات و باورها و تغییر گرایشات افراد مستعد اختلافات را زیاد کند.

همچنین وجود گره های کور با بزرگ نمایی نقاط ضعف و کتمان نقاط قوت القا شد، آنها با برجسته سازی ضعف ها و وارونه سازی نقاط قوت دولت سعی کردند وانمود کنند که در اثر مدیریت ضعیف اصولگرایان گره های کور بسیاری درمسیر توسعه و پیشرفت ایران بوجود آمده است. در این مرحله فضای دوقطبی در رقابت های سیاسی از طریق یارگیری های تفرقه افکنانه برای ایجاد یک جبهه واحد از معاندان، مخالفان و منتقدانش کل گرفت؛ استکبار جهانی با استخدام عناصر واسط و تسهیل کننده سیاست های مداخله جویانه خود تصمیم گرفت پروژه ملت در مقابل ملت را اجرایی نماید و با عملیات روانی گسترده ، جنگ مواضع بر سر هر موضوع کوچک و بزرگ، طرح تقلب گسترده ، غیر مشروع قلمداد نمودن دولت، ایجاد تزلزل و شکاف بین گروه ها و القاء بحران و ایجاد یک سازمان رای ، توانست به شکل گیری یک فضای دوقطبی مخرب دامن بزند.

کتاب چهره‌های پنهان: کالبدشکافی جریان فتنه در انتخابات ریاست جمهوری اثر دکتر محمدجواد اخوان، با قیمت ۲۴۰۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.