کتاب مبانی و اصول تفسیر سیاسی منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب مبانی و اصول تفسیر سیاسی اثر حجت‌الاسلام دکتر محمد عابدی در گروه مطالعات قرآن و حدیث پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

تدوین نظامات و قوانین مرتبط با تدبیر و مدیریت حیات  شهروندان جوامع، بر پایه منابع اسلامی، نیازمند تولید دانش تفسیر سیاسی است. این دانش (که از طریق تولید مبانی، اصول و قواعد معتبر تفسیر سیاسی سامان می‌پذیرد)، نقش مهمی در اتخاذ موضع علمی درست در برابر بی‌نظمی‌های مختلف در تفسیر سیاسی آیات  به عهده خواهد گرفت، در حالی که امروزه با خیل عظیمی از آثار نویسندگان و محققانی روبروییم که بدون ضابطه به برداشت‌های سیاسی از قرآن اقدام می‌کنند و گروه‌های مختلفی از تفسیر سیاسی آیات، برای توجیه و تبرک آرا و برداشت‌های خود استفاده می‌کنند. تولید مبانی، اصول، و قواعد معتبر تفسیر سیاسی، تطبیق‌های بی‌ضابطه و تفسیر به رأی‌ها در رویکرد سیاسی را نیز نمایان می‌سازد و از اعتبار می‌اندازد و از تاثیر جریان­‌های التقاطی و سیاست‌زده تفسیری می‌کاهد. به‌همین جهت رسالت این پژوهش، شناسایی مبانی و اصول تفسیر سیاسی است تا گام‌های نخستین برای پایه گذاری دانش تفسیر سیاسی را بردارد.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:

علوم انسانی رایج دربرهه‌زمانی سیطره سکولاریزم پدید آمده است. از این‌جهت از مبانی پیدا و ناپیدای سکولار (هستی‌شناختی، جهان‌شناختی، انسان‌شناختی و…) تأثیر پذیرفته است. برخی مانند «نیچه» از این دوران به مرگ خداوند و برخی دیگر مانند «سارتر» به سکوت خداوند تعبیر کرده‌اند که به طور تلویحی به معنای مرگ خداوند است. برخی از اندیشمندان دیگر مانند هایدگر با واژگان «تولد دوباره خداوند» بعد از مرگ، آن را مفهوم‌سازی کرده‌اند. بوبر از استعاره‌«کسوف خداوند» استفاده کرده و بر این باور است که در این دوره زمانی بین ما و خداوند حائلی افتاده است و البته اتفاقی درباره خود خداوند و نقش او رخ نداده است. با گذشت این دوره، بار دیگر نور الهی بر حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علوم تجربی و فلسفه تابیدن خواهد گرفت و حضور خداوند ظهور پیدا خواهد کرد.

بی‌گمان قرآن به عنوان یک منبع غنی از این ظرفیت برخوردار است که مبانی این علوم را به طور جامع و کامل تأمین کند و بار دیگر علوم را تجلی‌گاه انوار الهی نماید. نگارنده این مطلب را به عنوان یک اصل موضوعی در این تحقیق اخذ کرده است و تلاش دارد ضمن توضیح مبانی جهان‌شناختی از منظر قرآن به امتداد آن‌ها در علوم انسانی بپردازد.

کتاب مبانی و اصول تفسیر سیاسی اثر حجت‌الاسلام دکتر محمد عابدی، با قیمت ۲۳۰۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.