عرضه دانشنامه علوم قرآن کریم در سی‌امین نمایشگاه قرآن

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، محمد جنتی، مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه در گفت‌وگو با ایکنا درباره کتب عرضه شده در غرفه این پژوهشگاه در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: چند سالی بود در نمایشگاه قرآن شرکت نمی‌کردیم ولی امسال به مدد الهی شرکت کردیم و خوشبختانه استقبال خوبی از این نمایشگاه و غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شده است. در این دوره سعی کرده‌ایم تعداد زیادی از کتاب‌هایمان را عرضه کنیم چون اکثر کتاب‌های پژوهشگاه برای افراد متخصص و کسانی که دنبال کارهای اندیشه‌ای هستند قابل استفاده هستند و اساساً تفاوت ما با دیگر ناشران این است که عناوین فعال ما زیاد است و مخاطبان خاص خود را داریم.

انتشار ۴۵ عنوان کتاب در سال گذشته

وی افزود: سال گذشته ۴۵ عنوان کتاب جدید در بخش‌های مختلف چاپ کردیم. سعی کرده‌ایم کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر چاپ شده را در این نمایشگاه ارائه دهیم. از جمله مهمترین کتبی که در این دوره عرضه شده شامل فلسفه عقل، نقد مکتب تفکیک، الگوی اخلاق روابط همسرانه، فلسفه هستی، مهر و قهر در اسلام و فلسفه علم دینی اثر حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد هستند. انتشارات کانون اندیشه جوان که زیر نظر پژوهشگاه می باشد نیز کتاب‌های خاصی برای جوانان و نوجوانان چاپ کرده است.

جنتی بیان کرد: کتاب‌های قرآنی همانند عدالت سیاسی در قرآن کریم، آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم، سیاست و حکومت در قرآن، الگوریتم اجتهاد و دانشنامه علوم قرآن از جمله کتب قرآنی منتشر شده از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هستند که در این دوره از نمایشگاه قرآن در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. یکی از اقدامات پژوهشگاه، دانشنامه نویسی است که در موضوعات مختلفی در حال تدوین دانشنامه هستیم. از جمله کارهایی که تاکنون منتشر شده شامل دانشنامه امام علی(ع)، دانشنامه فاطمی و دانشنامه علوم قرآنی است که هر جلد آن به یک موضوع می‌پردازد. برای مثال دانشنامه فاطمی، همه ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) را مورد بررسی قرار می‌دهد که شامل سیره زندگی تا تاریخ زمانه و حتی نظرات حکمی و سیاسی ایشان است.

کم‌توجهی به کتب اندیشه‌ای در کشور

مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: تاکنون پنج جلد از دانشنامه علوم قرآنی منتشر شده که‌ شامل «تفسیر و مبانی منطق فهم قرآن»، «تفسیر، تاریخ، روش و رویکردها به قرآن»، «دو جلد قرآن شناخت» و جلد پنجم هم «دانشنامه قرآن و حقوق» است و ان‌شاءالله هر سال یکی دو جلد از آن منتشر می‌‎شود.

جنت گفت: واقعیت امر این است که وقتی وارد فضای کتابخوانی می‌شویم به میزان زیادی جای کتاب‌های اندیشه‌ای خالی است و علاقه جامعه بیشتر به سمت رمان و داستان است و این باعث می‌شود که سطح اندیشه‌ای جامعه چندان رشد نکند بنابراین لازم است مردم را به سمت کتب اندیشه‌ای ترغیب کنیم تا با اندیشه‌های علما و دانشمندان آشنا شود. در سال‌های اول انقلاب مردم به میزان زیادی در این زمینه مطالعه داشتند اما اکنون از آن فاصله گرفته‌اند بنابراین باید بدانند که غنایی که در کتب اندیشه‌ای وجود دارد را نمی‌توان در رمان‌‎ها جست‎جود کرد بنابراین باید بتوانیم مردم را به سمت کتب اندیشه‌ای سوق دهیم.

یادآور می‌شود؛ سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ فروردین در محل مصلای امام خمینی(ره) آغاز به کار کرده و تا ۲۶ فروردین‌ماه پذیرای علاقه‌مندان است.