نشست خبری همایش ملی «علامه مصباح یزدی؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی» برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست خبری همایش ملی علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی به میزبانی خبرگزاری رسا و با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات در قم برگزار شد.

در آستانه برگزاری همایش ملی علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی، نشست خبری این همایش صبح یکشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰  با حضور نمایندگانی از اصحاب رسانه و با رعایت پروتکل های بهداشتی در محل خبرگزاری رسا در شهر مقدس قم برگزار شد.

 دبیر اجرایی همایش ملی علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی با بیان اینکه این همایش به همت گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در ۱۰ محور با همکاری نهادهای مختلف علمی برگزار می شود، عنوان کرد: ۶۱ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد، همچنین دو جلد کتاب با عناوین دین شناسی علامه مصباح یزدی و کتاب شخصیت، آراء و اندیشه های آیت الله مصباح یزدی دریافت شده است.

وی افزود: کتاب اول حاصل گفت و گو و آشنایی نویسنده با آرای آیت الله مصباح و کتاب دوم یک مأخذ شناسی پایان نامه ها و رساله های پژوهش های حوزه و دانشگاه است که به چاپ هم خواهد رسید.

مومنی با اشاره به اینکه ۲۴ کرسی علمی ترویجی برگزار شده است، خاطرنشان کرد: ۳ پیش همایش از ۳۰ آبان الی ۲ آذر ماه برگزار می شود، همایش روز ۳ آذرساعت ۱۸ در تالار استاد موسویان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود.

حجت الاسلام عرب صالحی رییس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه که در این نشست خبری حضور داشت، اظهار کرد: آیت الله مصباح یزدی از شخصیت های بود که در بعضی صحنه ها با نیت خالصانه و تنهایی ورود کرده و الان بعد از رحلت شان، بسیاری از مؤسسات، اساتید و… به تکاپو افتاده که کارهای و آراء ایشان را دنبال و ترویج کنند.

رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه، افزود:پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان سردمدار فلسفه مضاف در کشور، هر ساله در سالروز جهانی فلسفه همایشی های مختلفی در مورد فلسفه مضاف برگزار می کند، امسال به دلیل مصادف شدن با سالگرد آیت الله مصباح این، همایش با موضوع علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی برگزار می شود.

حجت الاسلام عرب صالحی گفت: اما چرا بحث فلسفه مضاف؛ باید گفته شود که ایشان کسی بود که فلسفه مضاف را وارد متن زندگی کرد؛ این کار بزرگی بود. لذا چون فلسفه مضاف ارتباط مستقیم با زندگی انسانها دارد، سعی کردیم به آن بپردازیم.

وی عنوان کرد: ما محورهایی در همایش داریم، همه محورها در مورد فلسفه مضاف است. آیت الله مصباح هم به فلسفه مضاف ورود جدّی و متخصصانه داشته است.

رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه افزود: آیت الله مصباح یزدی از جمله شخصیت های بود که به بحث پاسخ به شبهات ورود عالمانه داشته است و پاسخ داده اند.

وی عنوان کرد: فلسفه سیاست، فلسفه پزشکی و… از جمله این موارد که ایشان وارد شدند و علومی را رواج داد که قبل از آن از دیدگاه اسلام به آن در دانشگاه ها پرداخته نشده بود.

رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه، افزود: اگر ایشان در هر موضوعی وارد شدند متخصصانه وارد شدند و به شبهات پاسخ دادند؛ اما در برهه از زمان در کشور به ایشان هجمه ها شده بود و نگذاشتند آراء خود را در دانشگاه ها مطرح کنند.

حجت الاسلام عرب صالحی گفت: الان وضعیت بهتر شده و این همایش دنبال این است که آراء ایشان به دست همه مراکز علمی برسد.