کتاب نسبت دین و اخلاق منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب نسبت دین و اخلاق اثر آقای حسن معلمی در قطب علمی فلسفه دین اسلامی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

دین با مطرح کردن معاد و موضوع پاداش و  جزاء حتی در مواردی که هیچ کس از عمل خوب یا بد شخص مطلع نیست، ضمانتی بزرگ برای اجرای قواعد اخلاقی برای افراد فارهم می‌کند؛ زیرا خیلی از انسان‌ها در اثر عدم تربیت صحیح، در مواردی به قواعد اخلاقی عمل نمی‌کنند، ایمان به معاد انگیزه بزرگی جهت حرکت به سمت فعل اخلاقی است.

در بخشی از مقدمه این اثر ارزشمند می‌خوانیم: 

رابطه دین و اخلاق به عنوان یک واقعیت از زمان پیدایش ادیان الهی و حتی غیر الهی وجود داشته است و مباحث مربوط به رابطه دین و اخلاق در فلسفه یونان و بعد از آن مطرح بوده است ولی بعد از مباحث جدید در غرب به طور جدی‌تر دنبال شده است.

در بحث رابطه اخلاق و دین از عینیّت دین و اخلاق تا ناسازگاری ایندو سخن به میان آمده است و در این میان جزء‌ همدیگر بودن، مبتنی بر یکدیگر بودن، تعامل و داد و ستد با همدیگر، ضامن اجراء همدیگر بودن،‌ و حتی معیار صحّت و عدم صحّت یکدیگر بودن، ….. مطرح است.

از طرف دیگر توجه به این نکته مهمّ است که دیدگاه‌های متفاوت در باب تعریف و حقیقت دین و نیز تعریف و حقیقت اخلاق کار مقایسه و بررسی را مشکل می‌سازد، یعنی چه بسا در یک نگاه، اخلاق جزء ‌دین و در نگاه دیگر دین جزء اخلاق قلمداد شود. از این رو ضرورت دارد که ابتدا از بین تعاریف و نگاههای مختلف در باب دین و اخلاق، دیدگاهی مقبول و معقول انتخاب گردد و بر اساس آن انواع روبط و نسبت بررسی و مورد قبول و یا نقد قرار گیرد.

بر اساس مطالعه کتب مختلف فلسفه دین، فلسفه اخلاق و کتب در باب دین و یا اخلاق و مخصوصاً کتب در باب «دین و اخلاق» شاید بتوان نمودار زیر را در این باب ارائه کرد.

آنچه در این نوشتار معیار انتخاب است حقّانیت در دین و معقول بودن در اخلاق است و از آنجایی که دین حق اسلام و اخلاق معقول نیز اخلاقی است که با مبنای عقل قطعی قابل تبیین باشد، تعامل بین این دو گونه از دین و اخلاق مورد بررسی قرار می‌گیرد و می‌توان گفت معیار نهایی و پایه، عقل قطعی است (لذا باید عقل عرفی و یا آداب و رسوم اقوام و ملل را از دور خارج کرد و به عنوان اخلاق معقول قرار نداد.

کتاب نسبت دین و اخلاق اثر آقای حسن معلمی با قیمت ۴۲۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.