کتاب فقه و نقد هرمنوتیک فلسفی مبانی و پیش‌فرض‌ها منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب فقه و نقد هرمنوتیک فلسفی: مبانی و پیش‌فرض‌ها تازه‌ترین اثر گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه به قلم دکتر مسعود فیاضی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

کتاب حاضر به «مبانی و پیش ­فرض های “نظریه فهم متن” در دانش اصول فقه در قیاس با آموزه‌­های هرمنوتیک فلسفی» می­‌پردازد . از این رو محدوده­ و قلمرو مباحث کتاب از سه جهت محدود می­‌شود.

از جهت اول به مبانی محدود است. یعنی تنها باید در خصوص مبانی بحث کند و به تنقیح آنها بپردازد. مراد از مبانی نیز اصول موضوعه علم که به عنوان پایه و اصل مسلم علم، تلقی به قبول شده و نظریه‌ها و مسائل علم مبتنی بر آنها شکل می‌گیرند، است.

از جهت دوم به مبانی و پیش فرض‌های “نظریه فهم متن” در دانش اصول فقه محدود است.

از جهت سوم نیز به مبانی‌­ای محدود است که تنها از سوی هرمنوتیک فلسفی که از سوی هانس گئورگ گادامر و مبتنی بر اندیشه‌های مارتین هایدگر مطرح شده است، محل بحث قرار گرفته‌­اند. به این مبانی از جهت اینکه از سوی هرمنوتیک فلسفی مورد بحث قرار گرفته‌­اند “مبانی هرمنوتیکی” می­‌گوییم. طبیعتا این مبانی تنها مربوط به مبانی انسان‌شناختی، فهم‌شناختی خواهند بود؛ زیرا اساساً هرمنوتیک فلسفی تنها به چیستی فهم، امکان و طریقه آن بحث می‌پردازد و همه مباحث آن نیز در مبانی انسان‌شناختی آن ریشه دارد؛ اما به سبب اینکه مبانی فهم شناختی هرمنوتیک فلسفی به شاخه­‌های هستی‌شناسی فهم، اعم از چیستی و امکان فهم، و معرفت‌شناسی فهم و همین طور روش‌­شناسی آن تقسیم می­‌شود، در این کتاب به آنها می‌پردازیم.

ترسیم قلمرو مزبور نشان می­‌دهد که کتاب حاضر بیشتر از پایگاه هرمنوتیک فلسفی بحث می­‌کند و می­خواهد ببیند تأثیر مبانی فهم‌شناختی پیش گفته در اصول فقه چیست؟ و اگر مبانی مزبور نقد پذیرند، مبانی متناظر آنها در اصول فقه چگونه خواهد بود و نظر اصولیون در خصوص آنها چیست؟ تا نهایتاً معلوم شود که پایه ‌ها و مبانی نظریه فهم متن در اصول فقه چگونه خواهد بود.

در بخشی از مقدمه این اثر ارزشمند آمده است: 

اصول فقه قواعدی را در اختیار فقیه قرار می­دهد تا بتواند با استفاده از آنها احکام فرعی را از منابع و ادله فقه استنباط کند. موضوع بحث در این دانش در ابتدای شکل­گیری، خطابات شارع بود و مراد از خطاب شارع نیز کلامی از شارع بود که به قصد تخاطب با مکلفین بیان شده باشد که به همین دلیل مخاطب داشتن و توجه به او از ارکان خطاب به شمار می­رفت. این دانش از ابتدا جنبه­ی آلی و ابزاری برای علم فقه داشت و از همان اول نیز علم فقه را علم مربوط به شناخت قصد متکلم و به عبارت دیگر علم مربوط به احکام شرعی عملی و استدلال به آنها تعریف کرده بود. از این جهت بود که از ابتدا نظام مسائل مطرح در اصول فقه مجموعه­ای از قواعد تفسیری بود که برای فهم معانی مقصود شارع  و آن هم از طریق خطاباتش مورد نیاز بودند. بعدها نیز که در اثر توسعه­ی مسائل اصول فقه و دقیق­تر شدن نیازهای فقه از سویی و تغییر زاویه دید اصولیون از سوی دیگر موضوع اصول فقه از “خطاب” به “طرق فقه” ، سپس به “ادله اربعه” – و در نزد برخی “ادله اربعه بما هی ادله”- و نهایتا به “حجت” تغییر کرد، باز هم روح کلی حاکم بر اصول فقه، همان بحث از قواعد تفسیری مورد نیاز برای “چگونه فهمیدن مراد شارع”  بود و است و از این جهت تغییری در اصول فقه رخ نداد. چراکه؛ دغدغه اصولیون و فقها و مسئله­ی اصلی آنها در تمام زمان­ها این بود که مراد شارع را چگونه می­توان فهمید؟ و این مسئله و دغدغه از آنها هرگز جدا نشد و همه­ی اضافات و توسعه­هایی که با مطرح شدن بعضی قواعد و مباحث جدید در اصول رخ داد نیز در خصوص همان بود. زیرا حتی هنگامی­که رسالت اصول فقه به یافتن حجج و نحوه­ی وساطتت آنها در استنباط احکام فرعی تغییر یافت، حجت­ها همانهایی بودند که می­توانستند نظر شارع را در خصوص احکام افعال مختلف به فقیه معرفی کنند. از این رو بود که بخش عمده­ای از دانش اصول فقه به مباحث الفاظ اختصاص پیدا کرد. در این بخش قواعدی تفسیری­ای در اختیار فقیه قرار می­گیرد که فقیه بتواند از طریق متون و منابع فقه به مرادات شارع دسترسی پیدا کند.

کتاب فقه و نقد هرمنوتیک فلسفی: مبانی و پیش‌فرض‌ها اثر دکتر مسعود فیاضی با قیمت ۷۵۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.