راهپیمایی اربعین دعوت به امربه معروف و نهی از منکر است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین نجف لکزایی استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، روز یکشنبه مورخ ۴ مهرماه جاری در نشست علمی وجوه اندیشه سیاسی اربعین که به همت گروه سیاست پژوهشگاه و با همکاری مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی، معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری و دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: اقتدا به امام حسین(ع) در امر حکمرانی به این معنا است که سیاست ما سیاست حسینی باشد.

وی افزود: اگر ما دنبال تحقق حکمرانی امام حسین(ع) باشیم به نظر می رسد که در توصیه های هفتگانه رهبر معظم انقلاب در بخش پایانی بیانیه گام دوم متذکر شدند از این مسیر قابل تحقق خواهد بود، در واقع انقلاب اسلامی و گام اول انقلاب اسلامی نمونه‌ای از اقتدای ملت ایران به امام حسین(ع) بود. حرکت ملت ایران در گام دوم هم چنین خواهد بود و آن بحث مقابله با استکبار است، یعنی سمت و سوی حرکت اسلام ناب که با آن تقابل دارد استکبار است و اربعین و راهپیمایی اربعین و تجلی حضور و ظهور باشکوه مردمی است که از نظر سیاسی می خواهند به دنیا و جهانیان اعلام کنند که هرکس آزادی خواه، معنویت‌گرا و عدالتخواه است و حقوق انسان‌ها را محترم می شمارد ما آنها را دعوت می‌کنیم که به ما بپیوندند، چراکه امام حسین(ع) در برابر طاغوتی ایستاد که آن طاغوت به آزادی مردم، عدالت و حق تعیین سرنوشت توسط مردم اعتقاد نداشت.

حجت الاسلام و المسلمین لکزایی با بیان اینکه هر کس در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کند و آن را به عنوان یک حرکت جهانی گرامی می‌دارد می‌خواهد همه مردم را به امر به معروف و نهی از منکر دعوت کند، عنوان کرد: این که ما بیاییم نسبت به محیط پیرامون خود و جهانی که در آن زندگی می‌کنیم درباره قدرت و عملکرد آن به خصوص در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی حساس باشیم و اجازه ندهیم یزیدیان در این دنیا تعیین کننده سرنوشت مردم باشند کاری بود که امام راحل با انقلاب در ایران و با آگاهی و کمک مردم شروع کرد و این پیام امام راحل، ملت ایران و مقام معظم رهبری به جهانیان است چیزی که در بیانیه گام دوم هم بر آن تاکید شده است.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه امام حسین(ع) می فرمایند با روی کار آمدن طاغوت چهره دنیا، سیاست و اقتصاد تغییر کرده و تماماً ظالمانه شده است، ته مانده آبی در ظرف و اندک عیشی همچون چرا‌گاهی آفت زده از آن باقی نمانده است. چیزی از آزادی، حق و حقیقت باقی نمانده است نمی بینید به حق عمل و جلوی باطل گرفته نمی شود، اظهار کرد:  حکمرانی حسینی ارمغان امام حسین(ع) به بشریت اعم مسلمان و غیر مسلمان است. امام در روز عاشورا فرموند اگر مسلمان نیستید حداقل آزاده باشید، پس پیام سیاسی اربعین به جهانیان پیام آزادی عدالت حق و حقیقت است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، افزود: ما باید در برابر باطل، نظام سلطه و ظلم، طاغوت‌ها و یزید های زمان ایستادگی کنیم و به دنبال گسترش عدل و حکمرانی عادلانه باشیم. حکمرانی راهبری قدرت از مبدا تا مقصد باید بر اساس عقل و عدل باشد. حکمرانی حسینی راهبری قدرت از مبدا تا مقصد بر اساس علم و عقل است. هرگونه حکمرانی و راهبری قدرت از مبدا تا مقصد اگر بر اساس ظلم باشد از نظر امام حسین(ع) محکوم و مطرود است. پس مهمترین وجه سیاسی اندیشه اربعین در این است که ما دنیا را دعوت کنیم که به حکمرانی حق برگردند. در حکمرانی عقل قدرت از مبدا تا مقصد بر اساس معنویت، توحید، عدالت، حق و حقیقت است. اگر این فرهنگ گسترش پیدا کند که به فضل الهی با اربعین در حال گسترش است چیزی از نظام سلطه بر جای نخواهد ماند و ما شاهد تحقق ایده‌ها و دغدغه‌های خواهیم بود که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب تبیین شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ امید که با گفتمان نخبگانی و مستضعفین همه مردم با امام حسین(ع) آشنا شده و الگوی سیاست عالم حسینی شود و شاهد دنیایی باشیم که در آن تروریسم، کشتار و حمله به بی گناهان، اشغال سرزمین‌های مردم مظلوم و محروم، تحریم‌های ظالمانه و سنگین، تبعیض ها تماماً  رخت بر بندد و شاهد حکمرانی های عاقلانه، عادلانه و معنوی حسینی باشیم.