راهپیمایی اربعین منظومه‌ای از ارزش‌های ناب توحیدی را در خود دارد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدباقر پورامینی عضو هیات علمی و مدیر گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی، روز یکشنبه مورخ ۴ مهرماه جاری در نشست علمی وجوه اندیشه سیاسی اربعین که به همت گروه سیاست پژوهشگاه و با همکاری مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی، معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری و دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: اربعین با محوریت امام حسین(ع) می تواند قدرت واقعی خود را آشکار کند.

وی افزود: برخی ممکن است معیار توانمندی قدرت را توانمندی نظامی بدانند. در کنار آن برخی ریشه‌های قدرت را در توانمندی کشورها بر بخش‌های مختلف اقتصاد تلقی می‌کنند، این نکته هم بیان شده است ملتی که جمعیت بیشتر، قلمرو بزرگتر و دولت توانمندتر با یک حاکمیت ملی منسجم‌تر داشته باشند از این منظر قدرتمندتر تلقی می شود.

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم بیان کرد: در دو دهه اخیر از یک منظر اربعین عبادت مستحب فردی و یک منسک مستحب اجتماعی تبدیل شده است و به زیبایی اثر قدرت بخشی خود را بیان کرده است. شما در راهپیمایی عظیم اربعین یک خیزش عمومی منظم، استثنایی، وحدت بخش، ظرفیت‌ساز، هدفمند و در مسیر واحد بر محور امامت را ملاحظه می‌کنید. راهپیمایی اربعین با این مشخصات به نوعی شکل گرفته است که زیارت امام حسین(ع) به عنوان نقطه کانونی آن به شمار می‌آید. به نوعی همگان در بازگشت به سوی امام ضمن تجدید بیعت با ایشان از دشمن بیزاری می‌جویند. با این نگاه به این روایت امام هادی(ع) اشاره می‌کنیم که امام در رابطه با زیارت ائمه اطهار(ع) به یک نکته زیبا اشاره می‌کنند که شما شیعیان با زیارت ائمه(ع) ضمن ابراز ولایت‌پذیری و فرمانبرداری از پیشوایان معصوم(ع) از دشمنان آنها نیز اعلام بیزاری می‌کنید.

حجت الاسلام و المسلمین پورامینی بیان کرد: یکی از مسئولان اروپایی به یکی از مسئولان عراقی می‌گفت پس از رصد دو هفته‌ای راهپیمایی حسین گفته اعتراف می کنم شما شیعیان در مقایسه با رویدادهایی که در نیویورک یا پاریس رخ می دهد بسیار متمدن‌تر هستید. حالا شاید گفته شود که بودایی‌ها هم در هندوستان در دوره‌هایی جمعیتی بالغ بر ۱۰ یا ۲۰ میلیون را جمع می‌کنند اما همه واقف هستید که این جهانشمولی همراه با این نوع نگاه از بیعت و اعلام یاری امام با بیزاری از دشمنان را در هیچ جمعیت، گرایش و اعتقادی شاهد نیستیم. این شکوه بی نظیر به‌نوعی منحصر به فرد و کاملاً اختصاص به راهپیمایی شکوهمند اربعین دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اربعین ارائه یک سبک زندگی و راه امام حسین(ع) در تراز جهانی برای انسان معاصر قلمداد می شود. یک نحوه زیست توحیدی که می‌شود گفت منظومه‌ای از ارزشهای ناب را در خود جمع دارد که در آن سیاست، اخلاق، علم و دانش متبلور و عیان است. این الهیات رهایی‌بخش می‌تواند قواعد حاکم بر جهان معاصر را دگرگون کند و جهان را به استقبال و شکل‌گیری دولت موعود سوق دهد و حاکمیت مهدوی را به لطف و مدد الهی سرعت ببخشد.