راهپیمایی اربعین نماد همبستگی آزادی‌خواهان جهان است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ملک‌زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه روز یکشنبه مورخ ۴ شهریورماه جاری در نشست علمی وجوه اندیشه سیاسی اربعین که به همت گروه سیاست پژوهشگاه و با همکاری مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی، معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری و دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: زیارت اربعین یکی از سنت‌های تاریخ اسلام و سفارش پیشوایان و ائمه معصومین(ع) است که بر اساس روایات نخستین پایه‌گذاران این سنت اسیران کربلا هستند که در بیستم ماه صفر در بازگشت از شام با ورود به دشت کربلا با حضور جابربن عبدالله انصاری از اولین زیارت کنندگان امام حسین(ع) در روز اربعین هستند.

وی با بیان اینکه اربعین یک حماسه تاریخی است که می‌تواند در تمام ابعاد بررسی شود، عنوان کرد: حماسه راهپیمایی اربعین نماد نمایش همبستگی و اقتدار سیاسی شیعیان در جهان است. نمایش خیل گسترده زائران حسینی در رسانه‌های جهانی مردم جهان را به بررسی و مطالعه سیره و منش امام حسین(ع) به عنوان بزرگترین الگوی شیعیان در عالم و می‌دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین سبب ارتقاء امنیت مسلمانان می‌شود، اظهار کرد: در سال‌های اخیر دنیا شاهد بود که مراسم شکوهمند اربعین چه تاثیر گسترده‌ای در تزلزل قدرت جریان تکفیری و داعشی داشت که عراق را اشغال کرده بود.

وی افزود: مراسم اربعین تاثیری بسیار زیاد و قابل توجهی در تزلزل قدرت جریان تکفیری داشت و به اضمحلال آنها در این کشور سرعت بخشید. از نظر کارشناسان سیاسی راهپیمایی اربعین یکی از مهمترین عوامل پیروزی شیعیان در عراق و دیگر مناطق بود. موضوعی که امروز هم به دلیل تهدیدات گسترده امنیتی و استکبار علیه شیعه و به ویژه ملت ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده با بیان اینکه راهپیمایی اربعین عامل تقویت جایگاه ایران در منطقه و جهان است، ابراز کرد: از نگاه تحلیلگران سیاسی برگزاری مراسم باشکوه اربعین در سال‌های اخیر توانسته است به تقویت هژمونی قدرت ایران منتهی شود دلیل آن هم این است که جمهوری اسلامی ایران یکی از پایه گذاران این مراسم در دوران معاصر است.

وی ادامه داد: اگرچه شواهد تاریخی نشان می‌دهد که این مسئله از زمان گذشته توسط پیشوایان معصوم(ع) مورد اهتمام بوده است و آنها بسیار بر این مراسم سفارش می‌کردند اما در طول تاریخ به دلیل فشارها و اختناق‌های حاکمان برگزاری مراسم همراه با فراز و فرود بوده است، چرا که شیعه در دوران تقیه به سر می‌برد و به اصطلاح حکومت‌های شیعه هم تشکیل نشده بود لذا ما شاهد هستیم که در طول تاریخ این مراسم غالباً با افت و خیز همراه بوده و حتی به تعطیلی هم کشیده شده است. به خصوص در دوران حاکمیت رژیم بعث در عراق با کسانی که این مراسم را برگزار می‌کردند با خشونت برخورد می‌شد و چندین بار به کشتار آن‌ها نیز منتهی شد.

 عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد:‌ در سال ۲۰۰۳ که دولت حزب بعث عراق سرنگون شد جمهوری اسلامی هم آنجا نفوذ بیشتری پیدا کرد. پس از آن ما شاهد هستیم که این مراسم هر سال باشکوه و امنیت بیشتری برگزار می‌شود که می تواند نماد قدرت اسلام و تشیع باشد که چنین عاشقانه و همدلان در این مراسم شرکت می‌کنند و در برابر تهدیدات ایستاده است.

وی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین سبب افزایش معنویت‌گرایی در جهان است، ابراز کرد: در مراسم راهپیمایی اربعین افراد گوناگونی از قومیت‌ها و گروه‌های مختلف شرکت می‌کنند و این نشان می‌دهد که امام حسین(ع) مرزهای فرهنگی و قومی را در نوردیده و فراتر از آن رفته است و نمادی از آزادی و شفقت جهانی را می‌تواند به نمایش بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده با بیان اینکه همگرایی تمدنی می‌تواند از آثار راهپیمایی اربعین امام حسین(ع) باشد، گفت: مراسم اربعین جلوه ای از دیپلماسی فرهنگی به شمار می‌رود که می‌تواند مهمترین ابزار همگرایی در میان کشورهای اسلامی و جهان قلمداد شده و عامل موثری برای اطلاع یافتن از فرهنگ شیعه و انتقال و تبادل مفاهیم آن و نزدیکی فرهنگ‌ها با یکدیگر بشود.

وی با بیان اینکه مراسم اربعین نمادی از همبستگی است که در بین آزادی‌خواهان جهان برگزار می‌شود، اظهار کرد: گردهمایی همه مسلمانان و حتی غیرمسلمانان اعم از مسیحی، ایزدی و پیرو دیگر ادیان در این مراسم نشان از بزرگترین همگرایی تمدنی در جهان به شمار می رود. از این رو باید ما این حرکت بزرگ انسانی و الهی را پاس بداریم و با بهره‌گیری از این همایش قدرت زمینه‌ساز بیدار کردن انسان‌ها و آزادیخواهان جهان باشیم.