آیت‌الله مصباح یزدی مرزبان عقاید شیعه بودند

به گزارش اداره ورابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نکوداشت علمی حکیم مجاهد آیت‌الله علامه محمدتقی مصباح یزدی، با محوریت پژوهشکده حکمت‌ و دین‌پژوهی پژوهشگاه با سخنرانی آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، آیت‌الله محمود رجبی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصفر جبرئیلی و حجت‌الاسلام والمسلمین عباس نیکزاد شامگاه روز چهارشنبه مورخ ۲۴ دی‌ماه جاری به صورت مجازی و پخش زنده در آپارات پژوهشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصفر جبرئیلی در این مراسم بیان داشت: ایشان مرزبان عقاید شیعه بودند. در دانش کلام اسلامی در دو بعد ایشان از استادان شاخص در حوزه دین شناسی و دین پژوهی بودند.

عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه با بیان اینکه آیت‌الله مصباح یزدی در دو حوزه کلام و فلسفه بیشتر متمرکز شدند، عنوان کرد: در عرصه کلام خدمات و حسنات ایشان در سه محور می‌توان بیان کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین جبرائیلی ادامه داد: آیت‌الله مصباح یزدی در حوزه عملی و سخت‌افزاری به تدوین آثار متعددی از جزوه‌های کوچک «در راه حق» و آثار متعدد در سطوح مختلف پرداختند.

وی با بیان اینکه ایشان همچون امام راحل در تربیت شاگردان زیاد و اثرگذار بسیار تلاش کردند، گفت: آیت‌الله مصباح یزدی به صورت مستقیم موسس دو بنیاد علمی آموزشی و پژوهشی بودند که هر دو بنیاد در حوزه کلام و فلسفه کار می‌کردند، موسسه باقر‌العلوم، موسسه امام خمینی، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و مجمع عالی حکمت که به توصیه رهبر معظم انقلاب تاسیس شد.

وی با بیان اینکه اقدام دیگر او ارتباط با دانشگاه و دانشگاهیان در داخل و خارج کشور بود، اظهار کرد: این ارتباط از قبل انقلاب برقرار شده بود، به خصوص از دهه ۷۰ به کشورهای مختلف سفر کردند و مباحث علمی را مطرح کردند.

عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه ادامه داد: ویژگی دیگر آیت‌الله مصباح یزدی تبادل دانشجو بین موسسه خود و مراکز دانشگاهی سایر کشورها بود.

وی با اشاره به تولیدات استاد در عرصه فکر و اندیشه، گفت: در مقام نقد آراء و اندیشه‌های مارکسیستی از قبل انقلاب در جبهه بود، از همان دهه به طور خاص مناظرات ایشان به خصوص با احسان طبری توجه بود، ایشان به نقد آراء و اندیشه‌های التقاطی اهمیت می‌دادند، هر جا حس می‌کردند التقاط در دین است ورود می‌کردند، این مرزبانی را از قبل انقلاب آغاز کرده بودند.

عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه گفت: در عرصه مهم علوم انسانی آیت الله مصباح بسیار تلاش کردند و فقط به کلیات اکتفا نکردند بکله در جزئیات هم ورود می‌کردند. در فلسفه مضاف و آموزش آن، در بحث تولید علوم انسانی به ارائه سیستم نظام‌مند پرداختند، کاری نو و بسیار زیبا انجام دادند.

حجت‌الاسلام و المسلمین جبرائیلی با بیان اینکه آیت‌الله مصباح در اسلامی شدن علوم انسانی بسیار تلاش کردند، عنوان کرد: آیت الله مصباح فیلسوف، دین شناس، متکلم و فقیه بودند اما بیشتر در عرصه کلام قلم زدند و سخن گفتند. در دانش کلام نشان دادن تاثیر عقاید بنیادی در رفتار انسان را تبین کردند.توجه به مسائل بنیادی و اصلی، به کارگیری روش عقلی، توجه به سطح مخاطب، تنوع در ابزار، عمومی سازی دانش فلسفه و کلام، تحول در دانش کلام از جمله اقدامات ایشان بود.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله مصباح در تفسیر آیات قرآن، نگاه خاصی دارد که مکمل نگاه علامه طباطبایی است.