فعالیت‌های گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی در پسا کرونا

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در راستای سلسله گفتگوهای علمی با مدیران گروه های پژوهشکده های علمی پژوهشگاه، به گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم ترخان مدیرگروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پرداختیم. در این بخش نظر شما را به گفتگو با وی جلب می نمائیم:

  • از کم و کیف فعالیت‌های گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی از زمان شیوع ویروس کرونا برایمان بفرمائید؟

این ویروس باعث شده است ما عزیزی همچون استاد موسویان را در مجموعه پژوهشگاه از دست بدهیم که خسارت فقدان این عزیز شاید به این زودی پر شدنی نباشد. ایشان بنا بود طرح «روش مواجهه قرآن با مباحث اقتصادی» را برای گروه به سرانجام برسانند، که با رحلت ایشان این طرح فعلا از برنامه گروه خارج شد، اما بقیه فعالیت‌ها کماکان با قوت پی‌گیری شده است و امیدواریم به سرانجام برسد.

  • چه آثاری در دست چاپ قرار دارند؟

در حال حاضر پنج اثر از گروه با عنوان “فلسفه حقوق(مبانی و منابع)” به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین سعید داودی، “مبانی سیاست از منظر قرآن کریم” به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عابدی، “جهان فرهنگی قرآن” و ” فلسفه اجتماعی در قرآن “به قلم دکتر سیدحسین فخرزارع و مبانی قرآن‌شناختی علوم انسانی” به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی اسدی‌نسب در نوبت انتشار قرار دارد که امیدوار هستیم در سال ۱۳۹۹ منتشر گردد.

  • چه حوزه‌های تمحضی تاکنون در گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی تعریف شده است؟

این گروه از گروه‌های بینارشته‌ای است و در حال حاضر از اعضای هیأت علمی سایر گروه‌ها و محققان بیرونی در قالب تحقیقات موظفی و پروژه‌ای (حق التحقیق و حق التألیفی) برای پیش‌برد پروژه‌های خود استفاده می‌کند.

  • چه تحقیقاتی در گروه در دست اجراست؟

گروه قریب به هفده اثر تحقیقاتی (موظفی یا قراردادی) در حال انجام دارد که امیدوار هستیم دو یا سه اثر از تحقیقات تا پایان امسال به اتمام برسد.

تحقیقات در دست اجرای گروه شامل موضوعات زیر است که البته اکثر آنها حول محور مبانی علوم انسانی از منظر قرآن می‌باشد:

مبانی سبک زندگی اسلامی از منظر قرآن؛ مهارت‌های زندگی در قرآن؛ هویت اجتماعی در قرآن؛ مبانی انسان‌شناختی علوم انسانی از منظر قرآن؛ مبانی جهان‌شناختی علوم انسانی از منظر قرآن؛ فلسفه دین در قرآن؛ مبانی مدیریت در قرآن؛ مبانی روان‌شناسی از منظر قرآن؛ مبانی حقوق جزایی در قرآن؛ مبانی تربیت در قرآن؛ مبانی قرآنی پارادایم شبکه‌ای؛ مبانی اخلاق در قرآن؛ مبانی روش‌شناسی آینده‌پژوهی از منظر قرآن؛ مبانی معرفت‌شناختی علوم انسانی اسلامی از منظر قرآن کریم؛ علوم‌شناختی و مطالعات قرآنی؛ روش‌شناختی کشف گزاره‌های علوم انسانی از قرآن کریم.

  • چه نشست،کرسی و همایش‌هایی برای برگزاری توسط گروه تدارک دیده شده است؟

علاوه‌بر کرسی ترویجی «ناثنویت‌گرایی در فلسفه اجتماعی قرآن» که در تیر ماه برگزار گردید، ان شاء الله تا پایان سال جاری کرسی‌های زیر را برگزار خواهیم کرد:

  1. برآیند اعتقاد به جهان غیب در مؤلفه‌های علوم انسانی اسلامی؛
  2. زبان شبکه‌ای گزاره‌های وحیانی؛
  3. رابطه حقوق الهی و حقوق سیاسی (تاسیس یا تحدید)؛
  4. کارکردهای معرفتی عقل در علوم انسانی از منظر قرآن؛
  5. صورت‌بندی هویت در گفتمان توحید محور قرآنی؛