به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نقل از ایکنا، دکتر محمد محمدرضایی، سردبیر فصلنامه قبسات، با بیان اینکه عاشورا تجلی تام و تمام توحید است، گفت: تجلی باور به اینکه خداوند خالق همه اشیاء و موجودات و رب العالمین است؛ باور به اینکه ما باید از خدا و قوانین الهی و تنها از حکومتی که رنگ و صبغه الهی دارد تبعیت کنیم.
وی افزود: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در لحظه لحظه عاشورا میفرماید: «لا حول و لا قوه الا بالله»؛ این جمله تجلی تام توحید است. امام(ع) در آخرین لحظات عمر فرمود: «إلهِی رِضًی بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ؛ ای خدای من، من راضی به قضا و حکم تو هستم و تسلیم امر و اراده تو هستم. هیچ معبودی جز تو نیست ای پناه هر پناهجویی». در ماجرای شهادت حضرت علی اصغر(ع) با تمام داغ بزرگی که بود، حضرت فرمود: «خدایا بر من راحت است آنچه نازل شده، چون تو مرا میبینی و میبینی که با بندهات چگونه رفتار میکنند.»
وی با بیان اینکه همچنین حادثه عاشورا تجلی اعتقاد به معاد است، اضافه کرد: حضرت میفرماید: «إنی لا أری الموت إلاّ سعادهً ولا الحیاهَ مع الظالمین إلا برماً»؛ من مرگ را جز سعادت نمیبینم و حیات برای ستمگران چیزی جز عار و ننگ نیست(تحفالعقول، ص ۲۷۶). در واقع مرگ و معاد پلی است که انسان را از رندان به قصر عبور میدهد و ما اگر بدانیم که حیات و زندگی بهتری از زندگی دنیا داریم بر آن تمرکز نمیکنیم و از این زندگی برای زندگی دیگرمان توشه برمیداریم.
محمدرضایی با بیان اینکه امام حسین(ع) معناداری زندگی را به تصویر میکشد، اظهار کرد: رفتار عقیله بنیهاشم هم همین طور است؛ او با همه سختیهایی که تحمل کرد فرمود: «ما رایتُ الا جمیلاً»؛ من جز زیبایی چیزی نمیبینم؛ در واقع سبک زندگی موحدانه پیروی از همه خوبیها یعنی امام حسین(ع) و خاندان او تلقی میشود و تبری از طرف مقابل که مظهر همه بدیها و شرارتهاست.
وی تصریح کرد: در حقیقت توحید یعنی پیروی از همه خوبیها. چون خداوند خیر محض و کمال مطلق است و بندگان موحد خدا هم اگر دعوت به توحید میکنند، یعنی دعوت به همه خوبیها و پرهیز از همه بدیها. امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد که درس توحید را از حادثه عاشورا فرابگیریم و آن را در زندگی خودمان به کار بندیم.