به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاعرسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجتالاسلام ابوالفضل ساجدی در گفتوگو با شبستان با اعلام همکاری قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه با موسسه الدلیل لدراسات والبحوث العقدیه، اظهار کرد: این موسسه به عنوان نهادی علمی و وابسته به عتبه حسینی در قم فعال است و درباره نیازهای فرهنگی کشور عراق فعالیتهای مختلفی انجام میدهد و دارای بخشهای متعدد اعم از پژوهش و … است.
رییس قطب علمی فلسفه دین ادامه داد: این موسسه تقاضای همکاری با قطب داشت که در پی آن مقرر شد میان این موسسه با قطب علمی فلسفه دینی جلسه و تعاملاتی ایجاد شود که در این راستا دو جلسه برگزار شد و مصوب گشت برای همکاری با این مجموعه در عرصه های مختلف همکاری کنیم.
وی تصریح کرد: ترجمه آثار پژوهشگاه و قطب فلسفه دین به زبان عربی، برگزاری نشستها، همایشها و سمینارهای علمی مشترک، برگزاری دورههای دانشافزایی، تأمین مقاله جهت مجموعهمقالات و نشریات علمی، مشاوره علمی در طراحی و برنامهریزیها از جمله مواردی است که به منظور همکاری مورد توافق طرفین قرار گرفت. همچنین مقرر شد جهت تعیین مصادیق همکاری و اجرایی شدن توافقات انجام شده، جلسات برنامهریزی مشترک در سطح کارشناسان دو مجموعه به طور مرتب برگزار شود.
ساجدی با بیان اینکه پاسخگویی به نیازهای فکری فرهنگی کشور عراق محور این تعامل و همکاری است، تصریح کرد: همانطور که میدانیم وضعیت فعلی کشورهای اسلامی در بُعد پاسخ به شهبات بسیار نزدیک به هم است و دشمنان ما در مقام ایجاد تردید در ذهن جوانان کشورهای اسلامی نسبت به اسلام اند به ویژه در دانشگاه ها و مدارس و حتی حوزه های علمیه میکوشند که استقبال و روی آوری به اسلام را در میان جوانان در کشورهای اسلامی کاهش دهند و به گونه ای از رشد فزاینده اندیشههای اسلامی جلوگیری کنند.
رییس قطب علمی فلسفه دین اضافه کرد: امروزه در کشورهای اسلامی شاهد بیداری هستیم و می بینیم به شیوه های واحد هم در بعد فکری و هم گرایشی تلاش می کنند هم به فساد اخلاقی و هم به فساد فکری در این کشورها دامن بزنند و بستر فاصله گیری از دین را فراهم کنند؛ لذا نوع تلاش ها و پرسش ها بسیار شبیه به هم است و دشمنان علاوه بر دامن زدن به فساد اخلاقی، تلاش در ایجاد تردید نسبت به آموزه های اسلام به ویژه آموزه های تشیع دارند و عرصه های مختلف این مکتب را زیر سوال می برند و روشنفکران غرب گرا (نه متدین) که اسلام را با تفسیر غیرصحیح ترویج میکنند، برای کاهش نقش دین در عرصه های مختلف سیاسی اجتماعی به کار میگیرند.
وی تاکید کرد: از این رو، به دلیل نزدیکی و شباهت ایران و عراق در نوع شبهات، این موسسه تقاضا کرد تا مراحل طی شده در ایران برای رشد فرهنگ اسلامی در اختیار آنها قرار بگیرد تا بتوانند به شبهات پاسخهای لازم را بدهند.
ساجدی اعلام کرد: ازجمله کارهای این مجموعه ترجمه آثار مهم در عرصه پاسخ به پرسش ها در ایران فراهم شده است و می تواند متناسب با وضعیت فکری عراق، فضای نخبگانی این کشور را آماده و بستر تمدن اسلامی را در آن ایجاد کند؛ لذا قرار است تفاهم نامه هایی منعقد و کتابهایی ترجمه و منتشر شود.
وی درباره محور اصلی شبهاتی که قرار است در ترجمه آثار مدنظر قرار بگیرد، ابراز کرد: پرسش ها و شبهات مدنظر بیشتر در عرصه کلام جدید و فلسفه دین مطرح است، یعنی پرسشها و اندیشههای مبنایی و بنیادین و اصولی که کلام جدید و فلسفه دین توانایی پاسخ به این پرسش ها را دارند. از آنجا که کلام جدید رویکرد عقلانی به آموزههای اسلام دارد و با تحلیل عقلی و نگاه مدرن به آنها میپردازد، می تواند در پاسخ به شبهات کمک کننده باشد.
ساجدی در ادامه بیان کرد: باید توجه داشت کلام جدید و فلسفه دین اسلام ناظر به نیازهای جدیدی است که در فضای اجتماعی به دلیل مواجهه اندیشه ها و فرهنگ ها برای جوانان و در فضای نخبگانی مطرح می شود چراکه در مسیحیت تلاش می شود همان اتفاقی که برای کلیسا افتاد برای اسلام هم افتاد، در حالی که در تعمیم این شرایط به تفاوت فاحش اسلام و مسیحیت توجه ندارند.
رییس قطب علمی فلسفه دین ابراز کرد: کلام جدید و فلسفه دین درصدد پاسخ به پرسش های بنیادین درباره قلمرو و حقانیت دین، رابطه دین با عقل، رابطه دین با علم، رابطه دین با آسیب های اجتماعی، رابطه دین با عرفان، رابطه دین با اخلاق و معنویت، رابطه دین با علوم انسانی و … است، یعنی عرصه های نو که نیاز فکری جامعه است.
وی با بیان اینکه عراق نیازمند بهره مندی از تجارب فکری ما است، تاکید کرد: در تلاش هستیم که عرصه فعالیت های بین الملل قطب را گسترش دهیم و گذشته از توجه به مشترکات ایران و دیگر کشورها در پی آن هستیم که نقاط افتراق ایران با فضای فکری دیگر کشورهای اسلام را به دست آوریم و علاوه بر تهیه مشترکات، متون متناسب با نقاط افتراق را تولید و آثار را متناسب با آنها عرضه کنیم.
ساجدی با اعلام تلاش برای گسترش فعالیتهای بین المللی قطب فلسفه دین، خاطرنشان کرد: باید فضاسازی کنیم تا اندیشمندان دیگر کشورهای اسلامی با اندیشمندان ایران ارتباط گرفته و در سایه گسترش فعالیت های بین المللی و همفکری ناشی از آن، نیازهای جامعه را پاسخ دهند و در برابر تمدن مغرب زمین فرصت ساخت و صدور تمدن نوین اسلامی را فراهم کنند و در عمل نیز محقق سازند و نشان دهند هر چه در عمل اسلامی تر باشیم جز موفقیت و سعادت نصیبمان نشده و دردهای ما درمان می شود و این چیزی است که دنیا به آن نیاز دارد.