محدثه بودن حضرت فاطمه(س)

حضرت فاطمه(س) در روایات امامان معصوم(ع) و در زیارت‌نامه‌ها «محدثه» نامیده شده و در روایتی از امام صادق(ع) دختر رسول خدا(ص) صاحب نه نام معرفی شده که یکی از آن نام‌ها «محدثه» است.

محدث کسی است که فرشتگان با او سخن می‌گویند و مقامی است که تنها برخی از اولیای الهی از آن برخوردار بودند. حضرت فاطمه(س) به عنوان سرور زنان عالم، به چنان مقامی رسید که خداوند او را از همه پلیدی‌ها تطهیر کرد. جبرئیل نزد ایشان می‌آمد و با ایشان سخن می‌گفت. سخن گفتن جبرئیل با فاطمه(س) بیشتر پس از رحلت رسول اکرم(ص) رخ داده و مطالب آن به صورت مصحف تدوین شده است. این مطلب در چندین روایت مطرح شده است.

بر اساس روایتی پس از رحلت رسول خدا(ص) به علت اندوه شدید فاطمه(س) برای ازدست‌دادن پدر، جبرئیل نزد وی می‌آمد و او را تسلی می‌داد. همچنین فاطمه(س) را از رویدادهای آینده آگاه می‌کرد و علی(ع) این اخبار آینده را می‌نوشت که به مصحف فاطمه(س) معروف شد. همچنین در مصحف فاطمه(س) مطالب دیگری نیز وجود داشت. ازجمله: خبر از جایگاه پیامبر(ص) و دخترش در بهشت، اطلاعاتی درباره فرمانروایان بر این امت با نام و نام پدرشان و …

در برخی از روایات آمده که در مصحف فاطمه(س) چیزی از حلال و حرام وجود ندارد (ارجاع به مقاله مصحف فاطمه).

برخی از معاندان و کج‌اندیشان، درباره محدثه بودن حضرت فاطمه(س) شبهه‌هایی وارد کرده‌اند که اندیشمندان شیعه و اهل سنّت با دلایل عقلی و نقلی پاسخ این شبهه‌ها را داده‌اند (ارجاع به متن مقاله).