شیوه نامه تدوین مقاله های دانشنامه کلام اسلامی – ۵۵

عنوان مقاله : شیوه نامه تدوین مقاله های دانشنامه کلام اسلامی – ۵۵
نویسنده :
منبع :

مجله کلام اسلامی » بهار ۱۳۸۳ – شماره ۴۹ (از صفحه ۱۵۶ تا ۱۶۰)


قسمتی از متن مقاله :

دانشنامه کلام اسلامی دانشنامه‏ ای است تخصصی که به تبیین و تحقیق مفاهیم و مسایل و دیگر مدخل‏ های کلامی می‏ پردازد و هدف از تدوین آن ارائه اطلاعات اساسی، اصیل و موثق در عرصه کلام اسلامی به عموم علاقمندان به ویژه پژوهشگران بحث‏ های کلامی است.

از این رو، متن حاضر به عنوان «شیوه ‏نامه تدوین مقالات»، تهیه شده است تا با رعایت آن، هدف فوق و هماهنگی و همگونی مقالات تأمین گردد. بدیهی است تصحیح و تکمیل این شیوه ‏نامه در گرو ارایه رهنمودهای سازنده‏ ی صاحب نظران محترم است.

اجزای اصلی مقاله عبارت است از : مدخل، ملحقات مدخل، شناسه مدخل، بدنه‏ ی مقاله، منابع، امضای موءلف که درباره هر یک توضیح داده می‏ شود.

۱. مدخل: مدخل هر واژه ای است که بر اساس شیوه ‏نامه ‏ی گزینش مدخل، موضوع کلامی تشخیص داده شده و ذیل آن مقاله درج می‏ شود.

۲. ملحقات مدخل: برای توضیح و تخصیص مدخل بکار می‏ رود یا درباره ‏ی آن اطلاعاتی از نوع فقه اللغه‏ ای به دست می‏ دهند که جزء تعریف و شرح مدخل نیستند، مانند تعلق زبانی، معنای لغوی، وجه تسمیه، وجه اشتقاق، نام پیشین، نام کنونی، ضبط پیشین، ضبط کنونی، ضبط در زبان‏ های دیگر، املای دیگر، لغتی(=گونه ‏ای) در…، عنوان کاملتر، انتساب به…، انتساب لفظ و اصطلاح به رشته ‏ای از علوم و فنون و معارف، نام علمی یا اصطلاحی دیگر، ضبط معرّب یا متناظر ضبط معرّب، ضبط فرنگی، قیود تحدیدی(اوّل، دوم…، کبیر، صغیر، کهین، مهین، اکبر، اوسط، اصغر) تعلق مکانی و نظایر آن.

۳. شناسه مدخل: شناسه عبارتی است کوتاه که مراد از مدخل را به اختصار به خواننده معرفی می‏ کند،……..


دانلود مقاله : شیوه نامه تدوین مقاله های دانشنامه کلام اسلامی – ۵۵