سومین نشست علمی سلامت معنوی کودک و نوجوان برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از رسا، سومین نشست علمی “سلامت معنوی کودک و نوجوان؛ چالش‌ها و راهکارها” چهارشنبه ۳ بهمن جاری توسط قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه و با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و اداره آموزش و پرورش استان قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل ساجدی مدیر قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه در ابتدای سخنان خود با بیان این که خداوند برای انسان مؤمن در بُعد بینشی اهم امور و در بُعد گرایشی احب امور جهان محسوب می‌شود، اظهار داشت: منظور از اهم این است که ابعاد دیگری هم وجود دارد، اما خداوند و اولیای او احب و اهم امور انسان هستند.

وی ادامه داد: اگر انسان در چنین مسیری قرار گیرد، رفتار او به طور طبیعی نشان دهنده اهم و احب گرایش‌های او خواهد بود، بنابراین مهمترین و محبوب‌ترین امور برای انسان، خود محبوب‌ترین یا لازمه امور محبوب‌ هستند.

وی با بیان این که انسانی که در این دو ساحت رفتار می‌کند، خود به خود دارای تعادل شخصیتی خواهد بود، گفت: منشأ پارگی و از هم گسیختگی رشته‌های شخصیتی عدم تعادل در زوایای مختلف گرایشی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساجدی با اشاره به این که بحث ما بیشتر ناظر به سلامت معنوی کودکان و فرزندان و وظیفه ما در این زمینه است، بیان کرد: برای سلامت معنوی کودکان و نوجوانان، اهداف و راه‌کارهایی وجود دارد که به چهار بخش بینشی گرایشی، رفتارهای تثبیت شده و صفات شخصیتی قابل تقسیم است.

وی افزود: بچه‌ها ظرفیت نشان دادن سلامت معنوی را در سال‌های بالاتر پیدا می‌کند، از این رو ما بستر ساز مشاهده آثار سلامت معنوی در سال‌های بالاتر فرزندان خود خواهیم بود، اما گام‌های آغازین از سال‌های ابتدایی شروع می‌شود.

مدیر قطب علمی فلسفه دین تأکید کرد: ما باید چهار نظام بینشی گرایشی، رفتارهای تثبیت شده و صفات شخصیتی را مدیریت و در خود محقق کرده و آسیب‌های آن را شناسایی کنیم.

وی با بیان این که در بخش اهداف بینشی ما باید معرفت افزایی کنیم، گفت: معرفت‌افزایی والدین در کودکان و فرزندان باید با فراهم کردن دانش‌هایی مناسب برای فرزندان به تولید باور در آنها منجر و اطلاعات و شناخت‌های او تبدیل به باور شود، چراکه بچه به چیزی که باور دارد، عمل می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساجدی عنوان کرد: در اهداف بینشی سه باور مهم برای تحقق در فرزند، خداشناسی، الگوشناسی و فرجام شناسی هستند که این سه زاویه را باید به گونه‌ای برای فرزندان خود محقق کنیم.

وی افزود: امر مهم در گام مربوط به خدا، خداشناسی صحیح است که از سال‌های اولیه زندگی بچه، به تدریج در حال تحقق است، امر مهم اصل پذیرش خداوند است.

ساجدی با بیان این که اگر بچه‌ها خداوند را به عنوان خدای عالم و قدیر شناخته باشند، به راحتی جا نزده و این صفات برای بچه‌ها بسیار مؤثر خواهد بود، گفت: برای خود ما هم به عنوان افراد بزرگسال بسیار مهم است، چراکه روانشناسان بر این امر معتقد هستند که فرزندان نسبت به رفتار والدین تحلیل و پردازش دارند.

وی با تأکید بر این که فرزندان رفتارهای والدین را می فهمند و این رفتارها در شکل گیری شخصیت‌ آنها مؤثر است، بیان کرد: امر مهم این است که ما بتوانیم صفات عینی را در فرزندان خود محقق کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساجدی مطرح کرد: الگو‌های مناسب و اسلامی بایستی پیشاپیش برای فرزندان معرفی شده باشد، چراکه الگوهای دینی بسیار مهم هستند، به تعبیر امام صادق(ع) امام شناسی صحیح مقدمه الگوشناسی است، یعنی امام شناسی سبب رنگ بخشی به زندگی می‌شود که البته این امر نیازمند مدیریت است.