نشست علمی اربعین، فرهنگ، زبان

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست علمی «اربعین، فرهنگ، زبان» توسط پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه و با محوریت گروه ادبیات اندیشه برگزار می‌شود.

در این نشست علمی آقای دکتر محمدرضا سنگری با موضوع: «فلسفه فرهنگی اربعین»، آقای مسعود اسعدی با موضوع: «بایستگی آشنایی با رسوم و فرهنگ عامه عراق در سفر اربعین»، خانم زهرا کثیری با موضوع: «امکان و ضرورت فرهنگی «زبان مشترک» در سفر اربعین» و دکتر رئوف نصرتیان با موضوع «تقابل تمدنی-فرهنگی اسلام و غرب؛ کارکرد اربعین حسینی» به ارائه نظر خواهند پرداخت.

دبیری علمی این نشست نیز بر عهده آقای حامد رشاد خواهد بود.

اربعین رویداد شگرف «فرهنگی» است که می‌تواند/می‌بایست در نهان خود، تمرینی برای عصر ظهور باشد؛ جمع شدن امت واحده در زیر یک بیرق و تشکیل دادن «کلی» منسجم، هم مقصد، هم صدا، همراه و هم‌افزا.

تحقق «کل» منسجم و هم‌افزا – در ذیل عنوان «حب الحسین یجمعنا» -در گرو التزام به الزاماتی است که از جمله آن شکل گرفتن «ارتباط» است؛ ارتباط فکری‌، معنوی، فرهنگی، حسی، اجتماعی، هنری و… . یکی از بسترهای شکل گیری این ارتباط، «شناخت طرفینی و تبادل فرهنگی»، «فهم مشترک فرهنگی-فکری»، و از جمله‌ «ارتباط زبانی» بر پایه «زبان مشترک» است؛ که شاید تا حدی تقدم بر دیگر مقوله ها داشته باشد.

امروز در موقعیتی هستیم که ناآشنایی با فرهنگ کشور عراق و عامه مردم آن، و ناتوانی در ارتباط زبانی با میزبانان این کلان رویداد فرهنگی ( که هم‌چنان قاطبه زوار را تشکیل می دهند)، نه تنها فرصت های فرهنگی را بتمامه فعلیت نبخشیده بلکه گاهی باعث آسیب ها، کژرفتار‌ی‌ها و مداخلات ناهنجار فرهنگی شده است و چه بسا تصویری نامطلوب از زوار ایرانی و روحیه و رفتار ایشان، در ذهن میزبانان به وجود آورده؛ و موجب شده است «پرهیز» جایگزین «الفت» شود؛ لذا پرداختن به «فرهنگ» و «زبان»، جایگاه، کارکردها و امکاناتی که برای رسیدن به غایت اربعین، پیش‌روی ما می گذارند، جای واکاوی و تامل دارد.

نشست علمی با موضوع “اربعین، فرهنگ، زبان” روز یکشنبه مورخ ۲۹ مردادماه سال جاری ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۵:۰۰ در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمدقصیر، کوچه دوم، شماره دو و قم به نشانی: خیابان پانزده خرداد، کوی شهید میثمی و همچنین به صورت مجازی تحت نرم افزار اسکای‌روم برگزار می‌شود.

علاقه مندان می توانند جهت حضور آنلاین در این نشست اینجا کلیک نمایند.

لازم به یادآوری است که صفحه جلسات مجازی برای راهنمایی جهت حضور شما علاقمندان در نشست‌های مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فعال شده است.