ملک‌زاده: مهم‌ترین هدف انبیای الهی و دین مبین اسلام، برقراری عدالت و صلح جهانی بوده است

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کرسی علمی ترویجی تحقق صلح پایدار جهانی از دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی ایران آیت‌‌الله خامنه‌ای روز دو‌شنبه مورخ ۱۴ اسفند ماه جاری توسط گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی در سالن فرهنگ پژوهشگاه دفتر قم برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد ملک‌زاده، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ابتدای این کرسی علمی به عنوان ارائه دهنده بحث گفت: مهم‌ترین هدف انبیای الهی و به تبع آن یکی از اهداف بزرگ دین مبین اسلام، برقراری عدالت و صلح جهانی بوده است. نگرش‌های مادی‌گرایانه محض به جهان هستی و گسترش ظلم و بی‌عدالتی، همواره یکی از مهم‌ترین علل تهدید کننده صلح و گسترش‌دهنده جنگ و خشونت در طول تاریخ می‌باشد.

وی افزود: چنین نگرشی در تاریخ بشر به ویژه در دوره معاصر به دلیل گره خوردن با مطامع نظام سرمایه‌داری، موجب جنگ‌ها و خشونت‌های فراوانی گردیده است که اکنون نیز جهان بشریت از آن رنج می‌برد. بر اساس یافته‌های این پژوهش، آیت‌الله خامنه‌ای به دنبال تحقق آرمان صلح جهانی در چهارچوب معنایی مورد تاکید دین اسلام و سایر ادیان ابراهیمی است. از دیدگاه ایشان، ارمغان انبیاء الهی برای بشریت، صلح و سعادت و امنیت همراه با شرف و عزت، از طریق برادری و همدلی در مسیر نیل انسان به معنویت و سعادت بوده است. با توجه به این، در این اندیشه، صلح به شرط رعایت حقوق انسانها و برقراری عدالت بر جنگ مقدم می‌گردد و تنها در صورت استقرار عدالت جهانی است که یک صلح پایدار و نتیجه آن یعنی آرامش، آسایش و امنیت جهانی تحقق می‌یابد.

ملک زاده همچنین گفت: این فرضیه در پژوهش حاضر در خلال بررسی ماهیت، ویژگی‌ها و عوامل استقرار یک صلح پایدار در جهان با استناد به مجموعه آثار گفتاری و نوشتاری آیه‌الله خامنه‌ای و با بهره‌گیری از روش اسنادی-تحلیلی به آزمون نهاده خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به عنوان یک رهبر اسلامی باید متاثر از مبانی شریعت اسلام مورد مطالعه و بررسی قرار داد. در مسئله صلح نیز ایشان موافق صلحی است که از اصول و تعالیم دینی و قرآن کریم نشأت گرفته باشد. بر اساس یافته‌های این پژوهش، صلح از دیدگاه رهبر انقلاب را می‌توان در دو بخش صلح واقعی و  صلح غیر واقعی مورد بررسی قرار داد. ایشان صلحی را که فقط بر فقدان و نبود جنگ بدون تحقق شرایط آن اصرار دارد، صلح غیر واقعی می‌دانند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: صلح واقعی از نظر ایشان صلحی است که با تحقق عدالت و احقاق حق مظلومان حاصل گردد؛ نه صلحی که متجاوزان پس از انجام جنایت و تجاوز به حقوق مظلومان خواستار آن می‌باشند؛ چنین صلحی از نظر ایشان صلح واقعی و پایدار نیست و دارای ارزش ذاتی نیز نمی‌باشد؛ زیرا موجب تقویت متجاوز و تشویق او به تجاوز و دست‌اندازی بیشتر و تضییع حقوق مظلومان و مستضعفان خواهد شد. از این رو ایشان از صلح فلسطینیان با رژیم غاصب صهیونیستی در شرایطی که استکبار خواستار آن می‌باشند حمایت نمی‌کند و آن را قابل قبول نمی‌داند. به نظر رهبری برای تحقق صلح واقعی و با ارزش باید عوامل تولید جنگ و خشونت را از میان برداشت؛ عدالت فراگیر را برقرار و گرایش به ایمان و معنویت را در گستره جهانی تقویت نمود؛ چنین شرایطی با عمل به تعالیم انبیای الهی از سوی تمام ساکنان کره زمین با هر دین و آیینی فراهم و صلح فراگیر در جهان برقرار می‌گردد؛ زیرا ارمغان انبیاء الهی برای بشریت، صلح و سعادت و امنیت بوده است.

در ادامه این کرسی حجت الاسلام دکتر محمدحسین پورامینی و آقای حسنی به نقد مطالب ارائه شده پرداختند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید