به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هفته پژوهش آوردگاه خوبی برای بررسی کارنامه ارزشمند گروه های علمی پژوهشگاه است. اینکه کجا بوده ایم کجا هستیم و به کجا می رویم.
در راستای سلسله گفتگوهای علمی با مدیران گروههای پژوهشکدههای پژوهشگاه، سراغ حجتالاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه رفتیم. در این بخش نظر شما را به گفتگو با وی جلب می نمائیم:
- لطفاً در آغاز، درباره مأموریت علمی گروه، حوزههای تمرکز پژوهشی و نوع فعالیتهایی که در این گروه دنبال میشود توضیح بفرمایید.
با توجه به سه جنبه در دین مبین اسلام: یکی عمق و ژرفایی معارف آن، دوم جامعیت و گستره فراخی که به لحاظ حوزههای معرفتی دارد و سدیگر خاتمیت و جاودانگی آن؛ بدون یک منطق قوی و استوار و در عین حال بالنده و بهروزشونده، نمیشود از معارف عمیق و عظیم و گسترده آن در دنیای جدید استفاده بهینه کرد. این مسئلهای است که عالمان دینی از بدو امر بدان توجه کردهاند و لذا در کنار معارفی چون فقه اسلامی، علم اصول شکل گرفته و پا به پای خود فقه، منطق آن هم بالندگی داشته تا به امروز رسیده است.
اکنون باید توجه داشت همانطور که علم اصول فقه در کنار فقه یک بالندگی و پویندگی دائمی دارد، در حوزههای مختلف معارف اسلامی هم باید از چنین وضعیتی برخوردار باشیم و در واقع باید یک منطق مطالعاتی، استنباطی، تولید معرفت و توسعه علوم و معارف دینی، تربیت بهینه انسان دینورز، جامعهسازی و تمدنسازی دینی متناسب با شرایط زمانه و نیازهای عصری داشته باشیم و ماموریت اصلی گروه منطق فهم دین. منطق فهم دین علاوه بر اینکه متدها و روشها را مورد بررسی قرار میدهد، مباحث بنیادی و زیرساختهای نظری را همراه با یک سری مسائل جانبی دیگر دنبال میکند تا به کلاننظریههای مربوط به حوزههای مختلف فهم و استنباط و اجتهاد دینی در ابعاد و اضلاع مختلف آن برسد.
- گروه علمی شما چه رخدادهای مهم پژوهشی از قبیل نشستهای علمی، کرسیهای نظریهپردازی، همایشها یا کارگاهها را برای برگزاری در سال ۱۴۰۴ برنامهریزی کرده است؟
همایشها:
گروه منطق فهم دین در مورخ ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۴ همایش «فلسفه منطق فهم دین» را به مناسبت روز جهانی فلسفه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با سخنرانی حضرت آیات فاضل لنکرانی و رشاد و حجج اسلام آقای دکتر واعظی و آقای واسطی برگزار کرد.
نشستهای علمی
همایش فلسفه منطق فهم دین برگزاری ۵ نشست پیشهمایش را به شرح زیر همراه داشت:
نخستین نشست با عنوان « منطق فهم عقاید دینی در اندیشه آیت الله مکارم شیرازی»
دومین نشست با عنوان «روششناسی علم کلام؛ نگاهی فرانگر»
سومین نشست با عنوان «نظام مسائل روششناختی فهم دین»
چهارمین نشست با عنوان «منطق فهم دین (چیستی، چرایی، چگونگی)»
پنجمین نشست عنوان «منطق فهم دین (ساختار و هندسه معرفتی)»
کرسی ترویجی
گروه منطق فهم دین یک کرسی با عنوان «الگوی تحلیل مفهوم نقد علمی» از جناب حجه الاسلام و المسلمین دکتر سید حسین حسینی را در دستور کار قرار داد که اکنون منتظر صدور مجوز کمیته دستگاهی است.
کرسی علمی
گروه منطق فهم دین کرسیهایی را به شرح زیر در برنامه سال ۱۴۰۴خود دارد:
۱. کرسی علمی فلسفه مضاف/ آیت الله رشاد // ۱۴۰۰ // مجوز دبیرخانه هیات صادر شده و در صدد برگزاری هستیم
۲. کرسی علمی پارادایم شبکه ای(پیشنهادی برای پارادایم علم دینی و زیرساخت علوم انسانی اسلامی)/ واسطی // ۱۴۰۰ // در انتظار صدور مجوز
۳. کرسی علمی مادیت نفس در نگره تفکیکی، بررسی و نقد / شاکرین// ۱۴۰۰ // در انتظار صدور مجوز
۴. کرسی علمی توحید محوری در علم (نام قبلی :منطق علوم انسانی اسلامی ) / علیتبار ۱۴۰۴/ طرحنامه برای ارزیابی ارسال شده است
کرسی علمی بررسی و نقد مدل بی مرزی هارتل هاوکینگ با تاکید بر حکمت متعالیه/ شاکرین// ۱۴۰۱ // مجوز دبیرخانه هیات صادر شده و در صدد برگزاری هستیم
- آیا گروه علمی شما برنامهای برای برگزاری نشستهای مشترک، طرحهای پژوهشی همکارانه یا تعامل علمی با سایر مراکز پژوهشی و دانشگاهی دارد؟ این تعاملات چه اهدافی را دنبال میکند؟
گروه منطق فهم دین همواره بر تعاملات علمی با دیگر نهادهای علمی حوزوی و دانشگاهی و نیز با اشخاص و چهرههای برجسته تاکید داشته و بسیاری از نشستهایی که تاکنون برگزار کرده و همچنین همایش فلسفه منطق فهم دین و پیش نشستهای آن را را با همکاری شماری از دیگر نهادهای علمی برگزار کرده است. هم اکنون نیز فعالیتهای مختلفی را در دستور کار دارد که قرار است در تعامل با نهادهای مختلف علمی در نقاط مختلف کشور و برخی نیز در سطح فرامرزی انجام شود. هدف اصلی این تعاملات بهره وری بهینه از ظرفیتها و استعدادهای علمی موجود، بسط فرهنگ تعامل و همافزایی علمی و تقویت ذهنیت مشترک و چارچوب مشترک بین الاذهانی در فضای اندیشه دینی متناسب با نیازهای عصری بدون گرفتار آمدن در دام تجمد و تجدد لجام گسیخته است.
- با توجه به قرار داشتن در هفته پژوهش، عملکرد پژوهشگاه و جایگاه آن را در منظومه تولید علم کشور چگونه ارزیابی میکنید؟ به نظر شما مهمترین ظرفیت یا مزیت پژوهشگاه در این عرصه چیست؟
آثار و تولیدات علمی پژوهشگاه، همچنین اعضای هیئت علمی آن نشان میدهد که یکی از قطبهای بزرگ تولید معرفت در حوزه علوم انسانی اسلامی است و در این زمینه صدها اثر فاخر، روزآمد و عمیق را به جامعه علمی ارزانی داشته است.
به نظر اینجانب اصلی ترین مزیت پژوهشگاه این است که حفظ اتقان و اصالت دینی را با روزآمدی، مساله محوری و افق گشایی در حدامکان رعایت کرده است. نه اصالت دینی آن را به تجمد و تصلب گرایی و چشم بستن بر آراء، اندیشهها و تحولات عصری کشانده و نه روزآمدی آن را گرفتار التقاط و تجدد کرده است. همچنین پژوهشگاه همواره از سطحی نگری و ساده اندیشی فاصله داشته و از تعمق و ژرفنگری دور نشده است. درعین حال متاسفانه بسیاری از آثار پژوهشگاه آنچنان که باید و شاید در محافل علمی شناخته شده نیست و برای حل این مشکل باید چاره اندیشی جدی کرد.
- آیا حوزههای تمحض و اولویتهای پژوهشی تعریفشده در گروه علمی شما اخیراً متناسب با نیازهای جامعه هدف، تحولات علمی و مسائل نوپدید بهروزرسانی یا بازتعریف شدهاند؟
حوزه های تمحض علمی گروه در سالهای اخیر با لحاظ نیازهای نوپدید یک دور بررسی مجدد شد و به نظر آمد که ساختار گروه همچنان مناسب و بی نیاز از تغییر است. البته در تمحض دوم اعضا تغییراتی پدید آمد. زیرا تمحض دوم اعضا همه در فضای فلسفه دین بود بدون آنکه به صورت جزئی و تقسیم کار متناسبی صورت گیرد. این مساله در بازنگری جدید اصلاح شد.
- در حال حاضر، چه طرحها و پروژههای پژوهشی در گروه شما در دست اجراست و کدام آثار علمی به مرحله چاپ، انتشار یا ارائه عمومی رسیدهاند؟
الف. پروژه های در دست اجرا عبارتند از:
| ردیف | عنوان | مجری |
| ۱. | بررسی و تحلیل انتقادی نگره دینشناختی الحاد مدرن | حمیدرضا شاکرین |
| ۲. | فلسفه اصول فقه (جلد دوم) | علیاکبر رشاد |
| ۳. | منبع شناسی احکام و برآیند روششناختی آن | محمد عربصالحی |
| ۴. | مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و کلیات روششناختی برآمده از آن | مسعود فیاضی |
| ۵. | روششناسی استنباط مسائل توصیفی علوم اجتماعی از کتاب و سنت | رمضان علیتبار |
| ۶. | پارادایم شبکه ای قرآن بنیان | عبدالحمید واسطی |
| ۷. | سنت و سنت پژوهی (مجموعه مصاحبه با صاحبنظران) با محوریت معرفتشناسی و روششناسی آن | مجتبی جولایی فر |
| ۸. | نقش اعتباریات علامه طباطبایی | منصوره اولیایی |
| ۹. | مجموعه مقالات همایش فلسفه منطق فهم دین | رمضان علیتبار |
ب. آثار آماده انتشار عبارتند از:
| ردیف | عنوان کتاب | نویسنده |
| ۱ | بنيادهاي علوم انساني اسلامي از ديدگاه آيت الله جوادي آملي | محمد علي سوادي |
| ۲ | تحلیل و ارزیابی نظریه احتمالات در برهان تنظیم ظریف با تاکید بر نظریه بیز | قاسم محمدی |
ج. آثار منتشر شده عبارتند از:
| عنوان اثر | نویسنده | سال انتشار | |
| ۱ | الگوریتم اجتهاد (جلد دوم): استظهار ادله نقلی | عبدالحمید واسطی | ۱۴۰۳ |
| ۲ | الحاد جدید (بررسی و نقد در فیزیک و زیست شناسی معاصر) | حمیدرضا شاکرین | ۱۴۰۲ |
| ۳ | اجتهاد تمدنی: چیستی، چرایی و چگونگی | عبدالحمید واسطی | ۱۴۰۲ |
| ۴ | آزمون های پیشاتفسیری متن | محمدحسن احمدی | ۱۴۰۲ |
| ۵ | الگوریتم اجتهاد (جلد اول): روششناسی استنباطی در سه محور مسئلهیابی، دلیلیابی و قرینهیابی | عبدالحمید واسطی | ۱۴۰۱ |
| ۶ | منطق علوم انسانی اسلامی | رمضان علیتبار | ۱۴۰۱ |
| ۷ | اصول فقه و هرمنوتیک روش شناختی | مسعود فیاضی | ۱۴۰۱ |
| ۸ | روششناسی علم کلام: نگاهی تطبیقی انتقادی به روش فلسفی و تفکیکی | حمیدرضا شاکرین | ۱۴۰۱ |
| ۹ | فلسفهی علم دینی
|
اثر علیاکبر رشاد | ۱۴۰۱ |
| ۱۰ | اصول فقه و نقد هرمنوتیک فلسفی: مبانی و پیشفرضها
|
اثر مسعود فیاضی | ۱۴۰۱ |
| ۱۱ | مبای الگوی پایه اسلامی ـ ایرانی پیشرفت (جلد دوم)/
|
اثر حمیدرضا شاکرین با همکاری محمدجواد رودگر، فاضل حسامی و محمدجداری عالی | ۱۴۰۰ |
| ۱۲ | مبای الگوی پایه اسلامی ـ ایرانی پیشرفت (جلد اول)/
|
اثر حمیدرضا شاکرین با همکاری محمدحسن قدردان قراملکی و قاسم ترخان | ۱۴۰۰ |
| ۱۳ | مأخذشناسی منطق فهم دین | محمد نوری | ۱۳۹۶ |
| ۱۴ | علم دینی: ماهیت و روش شناسی | رمضان علیتبار فیروزجایی | ۱۳۹۷ |
| ۱۵ | روش شناسی عقاید دینی | حمیدرضا شاکرین | ۱۳۹۶ |
| ۱۶ | روش شناسی حکم | محمد عرب صالحی | ۱۳۹۵ |
| ۱۷ | عقل شیعی و عقل نواعتزالی(جلد پنجم) | به کوشش محمد عرب صالحی | |
| ۱۸ | چالش با ابو زید(جلد چهارم) | به کوشش محمد عرب صالحی | |
| ۱۹ | اعتزال نو و اندیشه های حقوقی، علم دینی و… (جلد سوم) | به کوشش محمد عرب صالحی | |
| ۲۰ | اعتزال نو و مسائل فلسفه دین اسلامی (جلد دوم) | به کوشش محمد عرب صالحی | |
| ۲۱ | جریان شناسی اعتزال نو(جلد اول) | به کوشش محمد عرب صالحی | |
| ۲۲ | فلسفه اصول فقه | به کوشش مسعود فیاضی | ۱۳۹۲ |
| ۲۳ | المنهج القویم فی شرح تحفة الحکیم | محمدحسین غروی اصفهانی | ۱۳۹۲ |
| ۲۴ | معرفت دینی(حقیقت، ماهیت و ارزش) | رمضان علی تبارفیروزجایی | ۱۳۹۲ |
| ۲۵ | تاریخی نگری و دین | محمد عرب صالحی | ۱۳۹۱ |
| ۲۶ | مبانی و پیش انگاره های فهم دین | حمیدرضا شاکرین | ۱۳۹۰ |
| ۲۷ | درآمدی بر فهم روشمند اسلام | یحیی محمد – مترجم سیدابوالقاسم حسینی(ژرفا) | ۱۳۸۸ |
| ۲۸ | فهم در دام تاریخی نگری: گادامر و تاریخ مندی فهم | محمد عرب صالحی | ۱۳۹۰ |
| ۲۹ | فهم دین: مبانی کلامی، برایند و برونداد | رمضان علی تبارفیروزجائی | ۱۳۹۰ |
| ۳۰ | واقعیت اجتماعی و اعتباریات از دیدگاه علامه طباطبایی و جان سرل | منصوره اولیایی | ۱۳۹۰ |
| ۳۱ | منطق فهم دین(دیباچه واره ای بر روش شناسی اکتشاف گزاره ها و آموزه های دینی) | علی اکبر رشاد | ۱۳۸۹ |
| ۳۲ | بیولوژی نص (نشانه شناسی و تفسیر قرآن) | علیرضا قائمی نیا | |
| ۳۳ | درآمدی بر هرمنوتیک
|
احمد واعظی |
- با توجه به شتاب تحولات علمی، فناوریهای نوین بهویژه هوش مصنوعی چه جایگاهی در پروژهها و فعالیتهای پژوهشی گروه شما یافتهاند و چگونه از این ظرفیتها برای ارتقای کیفیت و اثربخشی پژوهشها بهره میگیرید؟
هوش مصنوعی ابعاد مختلفی دارد که به تناسب در گروههای مختلف پژوهشگاه مورد توجه قرار میگیرد. البته در اینجا چند مساله باید از هم تفکیک شود: یکی اینکه در پروژهها و فعالیتهای پژوهشی گروه چگونه از این ظرفیتبرای ارتقای کیفیت و اثربخشی پژوهشها بهره گرفته میشود. دودیگر اینکه هوش مصنوعی چه مسائلی را فراروی ما میگذارد و سوم اینکه گروه منطق فهم دین چه سهمی در تولید آثاری برای استفاده در این حوزه دارد.
در زمینه نخست در ابعاد و به انحای مختلفی از این ظرفیت در تحقیقات علمی و مراحل مختلفی از مساله یابی گرفته تا انجام تحقیق و سپس ارزیابی و داوری آثار از آن در گروههای مختلف از جمله گروه منطق فهم دین استفاده می شود. البته در این زمینه حساسیتها و دقتهایی جدی لازم است و در غیر این صورت گاه نتایج زیانباری به دست میآید.
در مساله دوم نیز گروههای مختلف پژوهشگاه به تناسب مسائلی را دنبال میکنند. برای مثال مسائل الهیاتی آن در گروه کلام و الهیات جدید بررسی میشود. برخی مسائل شناختی و معرفتی مربوط به هوش مصنوعی در گروه معرفت شناسی و علوم شناختی بررسی میشود. پارهای از مسائل آن نیز به تناسب در گروه منطق فهم دین تحقیق میشود.
اما مساله مهمتر سهم گروه منطق فهم دین در تولید آثاری برای استفاده در این حوزه و پالایش، ارتقاء و بهینه سازی آن است. از این جمله است تحقیق «هستیشناسی قرآن بنیان» از جناب آقای عبدالحمید واسطی که سرانجام میتواند به مثابه منطقی برای یک پایگاه داده قرآنی بهکار آید.











