مفاهیم قوی در شبکه مفهومی تجاوزشناسی (مطالعه موردی: جنگ و صلح تحمیلی)
نوشتاری از دکتر محمود مهام استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
«مردم نیمه وحشی (ایران) …»
ویلیام وارن، مجری اصل ۴ در ایران
واکاوی ژرف هر مساله ای به مفاهیم قوی و ترسیم شبکه مفهومی مرتبط با مساله، نیاز دارد. با تجاوز ترکیبی رژیم صهیونی، «تجاورزشناسی» ضرورتی حیاتی است. با شروع جنگ تحمیلی، دو پرسش به صورت پیوسته، مطرح و بازتکرار می شوند: اول، چیستی و چگونگی جنگ، دوم، با توجه به این که هر جنگی، روزی به پایان خواهد رسید و صلح، برقرار خواهد شد، چیستی و چگونگی صلح، مورد سوال است. با توجه به چرخه صلح و جنگ، به نظر می رسد باید به واقعیت مشترک و نهفته در هر دوی آنها توجه نمود؛ جنگ و صلح، جلوههای متفاوتی از «زندگی» هستند. در واقع، مباحث جنگ و صلح در ذیل سرفصل «زندگی» و الگوهای زیست جمعی انسانها، قرار میگیرند. انتخاب اجتماعی، الگوها را در زندگی واقعی شکل می دهد. بنابراین، وقتی به جنگ و صلح پرداخته میشود، بحث از «انتخاب اجتماعی» برای چگونگی زندگی است. این «انتخاب»، موجب میشود منابع حیاتی سرزمین نظیر آب و زمین و سایر استعدادها(طبیعی و انسانی) در چارچوب معینی مورد استفاده قرار گیرند. بدین ترتیب، وقتی انقلابی در یک جامعه رخ میدهد، به معنای آن است که انتخاب اجتماعی برای «زندگی»، تغییر بنیادین یافته است. درک پویا و واقعی از این تغییر بنیادین، نیازمند در نظر گرفتن دو واقعیت مهم و تاثیر آنها بر زیرساخت و تعاملات قدرت است: اول، بروز تحولات بنیادین با نمودار صعودی در ارتباطات جوامع بشری (فناوری ارتباطات و اطلاعات) و دوم، تغییر در الگوی نظم اجتماعی و صورتبندی قدرتهای سیاسی در مناطق مختلف جهان. از این منظر با صورت مساله متفاوتی روبرو خواهیم شد، زیرا تغییر اجتماعی جدید با سایر انتخابهای اجتماعی در سایر مناطق جهان و دیگر قدرت های سیاسی، در تقابل یا در پیوند قرار میگیرد. انقلاب اسلامی در ایران، یک انتخاب اجتماعی برای «زندگی» بوده است. در همین راستا، تغییر نظام سیاسی با هدف تغییر بنیادین در الگوی زندگی مقبول در نظام پیشین از یکسو و حامیان نظری و قدرت های سیاسی حامی آن از سوی دیگر میباشد. بدین ترتیب، روشن می شود که «تقابل و تخاصم» یا «همافزایی و پیوند» با انقلاب اسلامی در ایران و نظام سیاسی برخاسته از آن، دشمنان و دوستانی را در منطقه و جهان شکل میدهد. از جمله شعارهای مهم انقلاب اسلامی، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بوده است. بنابراین، نظام جدید به دنبال «استقلال» برای تحقق قاعده نفی سبیل، رد سیاسی-اجتماعی نظام سلطه، و برخورداری از حق رای برای تعیین سرنوشت یک ملت در امروز و آینده است. بی تردید این «انتخاب اجتماعی جدید»، دوستی و دشمنی میسازد. بر این اساس، تجاوز دشمن صهیونی، دشمنی با «انتخاب اجتماعی جدید» است. راه انداختن جنگ، برای از بین بردن انتخاب اجتماعی میباشد. در نتیجه، دو هدف برای نابودی ترسیم میشود: هدف اول، نفی «قدرت انتخاب» در سطوح مدنی و نظامی، و هدف دوم، پی ریزی «فرایند فروپاشی اجتماعی» از طرق مدنی و نظامی. روشن است که دستیابی به این اهداف از راههای گوناگون «غیر نظامی» و «نظامی» پیگیری میشود. واقعیت این است که «زندگی» هیچگاه متوقف نمیشود و «کیفیت زندگی» و «رضایت اجتماعی» در زمان جنگ و صلح به این بر میگردد که چه نسبتی با «انتخاب اجتماعی» پیدا میکنند. بنابراین، اگر پیشنهاد «زندگی در صلح» در تضاد با «انتخاب اجتماعی» صورت گرفته در انقلاب اسلامی در ایران باشد، فاقد هر گونه آسودگی و سرشار از مشقت و ذلت است. پیشنهاد آمریکایی در قرن بیست و یکم برای تسلیم «سرزمین» -که یکی از ارکان اصلی قدرت و تولید آن است- و رژیم متجاوز صهیونی، فاقد آن می باشد، «تباه کردن استعدادها»، «پایمال کردن خون شهدا»، «دفن دستاوردهای دانش و فناوری های بومی»، «نهادینه کردن مغزشویی»، «از دست دادن قدرت حیات و دفاع»، «پهن کردن فرش قرمز برای استعمار قرن بیست و یکمی»، «نابودسازی میراث خوداتکایی و استقلال»، و «خشک کردن ریشه و بنیان نسلهای آینده»، و خلاصه، «عدول از قاعده نفی سبیل»، «صلح» نیست بلکه خودزنی تاریخی – تمدنی، پاکسازی حافظه اجتماعی-اکولوژیک، و فراگیرسازی آلزایمر فرهنگی- زیستبومی – فناورانه است. بنابراین، آنچه در تجاوز و «جنگ تحمیلی» رژیم صهیونی از یکسو و پیشنهاد «صلح تحمیلی» دولت ایالات متحده آمریکا از سوی دیگر، آشکار است، تجاوز ترکیبی «مدنی – نظامی» در برایر انتخاب اجتماعی مردم ایران برای شکست و تجزیه سرزمین(زیستگاه و سکونتگاه انقلاب اسلامی) است. تجاوز ترکیبی در دوران تغییر نظم جهانی با استفاده از دانشها و فنون پیشرفته مدنی- نظامی، دارای ترکیب و فرآیندی است که برای تحلیل ژرف، نیازمند استفاده از مفاهیم قوی – نظیر جنگ و صلح تحمیلی – و ترسیم شبکه مفهومی تجاوزشناسی است. تقویت دانش در این زمینه به تقابل دانشی – پژوهشی موثر، ختم خواهد شد. انشاءالله
[۱] – استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی