نشست خبری همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست خبری همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی صبح روز شنبه ۲۵ بهمن ماه جاری به میزبانی خبرگزاری رسا و با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی رییس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه به ارائه گزارشی از روند شکل گیری این همایش ملی پرداخت و گفت: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سال ۹۷ پیرو چهل سالگی انقلاب، قرار را بر این گذاشت که تراث علوم انسانی اسلامی را در چهل سال گذشته با این تأکید که میان این چهل سال با قبل از آن مقایسه صورت گرفته و راهبردهای آینده را نیز مورد توجه قرار دهد، بررسی کند.

وی ادامه داد: تلقی پژوهشگاه بر این شده بود که چشم اندازی برای آینده داشه باشیم، لذا به اعضای هیأت علمی تأکید شد که علاوه بر اینکه دانش ها و گرایش های دانشی را بررسی کنند، سوگیری آن را بررسی کرده و یا راهبردی معرفی کنند که بتوان به اهداف بیانیه گام دوم دست یافت.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی ابراز داشت: اساتید ما سعی داشتند در گرایش های رشته خودشان تمایزات و تحولات موجود در علوم انسانی کنونی و قبل از انقلاب را نشان داده و رویکرد تحولی برای سال های بعد را رقم بزنند؛ شاید بالای ۳۰ نشست در سال ۹۷ ارائه شد و برخی از اینها بنا بر دلایلی به خروجی مقاله نرسید.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: ما در نظر داشتیم که همایشی را در خرداد سال ۹۸ همزمان با سالروز رحلت امام خمینی(ره) برگزار کنیم، اما بنا به دلایلی عقب افتاد و سپس با بحران کرونا مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دورانی که دشمنان تبلیغ می کردند ایران اسلامی چهل ساالگی خود را نخواهد دید، بیانیه گام دوم را صادر کرده و روح امید را در فضای جامعه دمیدند، خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم به دشمنان ثابت کرد که نه تنها در انقلاب انقطاع مطرح نیست، بلکه مسأله استمرار آن با جدیت پیگیری می شود؛ فارغ از این چون انقلاب یک فرایند است، از یک ظرفیتی برخوردار است که محدود به ظرف پیدایش آن نیست، از این رو قابلیت و توانایی برای طرح در سطح یک تمدن را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با اشاره به اینکه امروز رویکرد انقلاب اسلامی، تمدنی است، بیان کرد: این منطق بیش و پیش از اینکه نیاز به سخت افزار داشته باشد نیازمند نرم افزار است؛ امروز باید دانست که پیشرفت های غرب در سطح تمدنی، مدیون علوم انسانی است و اگر علوم انسانی نبود این اتفاقات برای غرب نمی افتاد.

وی افزود: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امروز بحث تحول علوم انسانی را مطرح کرده است و اگر مسأله علوم انسانی بازخوانی نشده و رویکرد انتزاعی آن به رویکرد عینی تبدیل نشود، بدون شک تمدن رقم نمی خورد.

رییس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از برگزاری همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی» در روز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه سال جاری از ساعت ۱۶ الی ۱۸ خبر داد و مطرح کرد: آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و آیت الله محسن قمی معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری در این همایش به سخنرانی خواهند پرداخت.

پیش از برگزاری همایش، سه پنل تخصصی را خواهیم داشت که پنل فقه و حقوق با همکاری انجمن فقه و حقوق حوزه امروز، پنل حکمت و دین پژوهی با همکاری مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه، فردا و پنل سیاست با همکاری مرکز تحقیقات علوم سیاسی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز دوشنبه برگزار خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه برای تحقق تمدن نیازمند تحول در علوم انسانی هستیم، تأکید کرد: امیدواریم در گام دوم انقلاب بتوانیم رویکرد تمدنی انقلاب را تقویت کرده و علوم انسانی اسلامی را منشأ تحولات انقلاب تلقی کنیم و مقدمه تمدن اسلامی را در سطح وسیعی شاهد باشیم، چراکه امروز رقابت پذیری انقلاب و مقاومت غرب برای به ضعف کشاندن آن را به وضوح مشاهده می کنیم.

گفتنی است، علاقه مندان می توانند از طریق لینک http://aparat.com/iictchannel/live در این همایش به صورت آنلاین شرکت کنند.