مواجهه تمدنی غرب در قالب الحاد مدرن با انقلاب اسلامی

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در راستای برگزاری همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی»، مجموعه نشست‌های کارگروه سیاست با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه دوشنبه ۲۷ بهمن ماه جاری به صورت مجازی تحت نرم افزار اسکایپ برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی به موضوع”اندیشه سیاسی اسلام در گام دوم انقلاب اسلامی” پرداخت و گفت: در گام اول انقلاب، اتفاقی که رخ داده، این است که علما نسبت به مشکلات ایران و جهان اسلام مواجهه متعهدانه و مسئولانه داشته‌اند، لذا به تولید اندیشه سیاسی با رویکرد اسلامی پرداختند. این روند از دوره‌های گذشتگانی چون؛ شیخ فضل‌الله نوری و مرحوم نائینی وجود داشته و اقدام به تولید اندیشه سیاسی کردند.

وی افزود: در دوره انقلاب اسلامی هم تولید این اندیشه از سوی امام صورت گرفت که نتیجه آن ولایت فقیه و وقوع انقلاب بر اساس همین تولیدات بود و ما هم برای تحقق بیانیه گام دوم هم محتاج بازسازی اندیشه سیاسی اسلام آن هم در سطح تمدنی هستیم.

لک‌زایی با تأکید بر اینکه در بیانیه گام دوم این دانش در سطح تمدتی تعریف شده است، اضافه کرد: اگر در گذشته چالش‌ها و منازعاتی مانند تهاجم انگلیس و روس به ایران از بعد نظامی و اقتصادی وجود داشت، مواجهه انقلاب اسلامی با غرب، تمدنی است و بیانیه این رویکرد را برای ما ترسیم کرده است؛ یعنی ما باید رسالت تمدن نوین اسلامی را بر دوش بکشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید اندیشه سیاسی اسلامی در سطح تمدنی بازتعریف شود، افزود: باید در عرصه‌های مختلف خود را پویاتر از گذشته قرار دهیم، زیرا تقابل اسلام و استکبار  تعبیر دیگری از تهاجم تمدنی سکولاریستی و اومانیستی به جهان اسلام با پرچمداری جمهوری اسلامی ایران است؛ از این منظر، فلسفه سیاسی باید بخش بنیادین این اندیشه را برای موفقیت در این تقابل همه جانبه تأمین کند که به نظر بنده، ایده حکمت سیاسی متعالیه کمک زیادی به ما در این مسیر خواهد کرد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در سطح کلام سیاسی هم باید بیش از پیش به بحث بپردازیم از جمله بحث جایگاه نیابت امام زمان و مسئله رهبری و جایگاه دین به عنوان دین تمدنی تا با این رویکرد غرب را به چالش بکشیم.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اظهار کرد: ما براین اساس تمدن را تجلی دین در صحنه عینی جامعه می‌دانیم و فقه سیاسی راهبردهای کلامی و بنیادهای حکمت را برای ما کاربردی و تبدیل به نظامات قانونی خواهد کرد. همچنین در حوزه اخلاق سیاسی هم به عنوان منبع و منشأ دولت‌سازی، باید اقدامات بیشتری داشته باشیم و زمینه دولت‌سازی را فراهم کنیم، زیرا وقتی افراد عدالت را در وجود خود نهادینه نکنند نمی‌توانند به استقرار تمدن اسلامی و دولت اسلامی کمک کنند.

لک‌زایی تصریح کرد: دانش‌هایی مانند سیره سیاسی ائمه(ع) و عرفان اسلامی هم می‌تواند الگوهای ما در این مسیر باشند؛ تفسیر سیاسی قرآن و روایات هم به عنوان دانش پایه باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه الحاد مدرن، سکولاریسم و بحران معنویت و … تهاجم تمدنی به سمت جمهوری اسلامی را شکل داده است، تأکید کرد: ما باید پاسخ تمدنی در برابر این تهاجم داشته باشیم، لذا امروز وقت آن رسیده است که از ایسم‌ها براساس آنچه در بیانیه گام دوم انقلاب آمده عبور کرده و اسلام را در سطح تمدنی مطرح کنیم.

لک‌زایی اظهار کرد: رسالت ما این است که ابتدا در جامعه خودمان، الگوها را پیاده کنیم و با توانمندسازی اندیشه سیاسی اسلام آن را به جبهه مقاومت و سایر کشورهای اسلامی تسری دهیم. در این مسیر ما نیازمند فارابی و ملاصدراهای جدید هستیم.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: امروز در حوزه اندیشه سیاسی اسلامی و در تربیت نیروی انسانی و تولید مجلات و مقالات و … گام های زیادی برداشته شده است و البته باید بین کسانی که در عرصه سیاست اعم از خارجی و داخلی فعالیت علمی دارند با نهادهای مرتبط مانند وزارت کشور و وزارت خارجه و … ارتباط برقرار شود تا گام‌های علمی به مرحله اجرا هم برسند.