هدف همایش فلسفه دین اسلامی، زمینه‌سازی تقویت فلسفه دین است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی دبیر علمی همایش ملی فلسفه دین اسلامی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفتگو در رابطه با این همایش اذعان داشت: همایش ملی فلسفه دین اسلامی، آذرماه جاری توسط قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری جمعی از مؤسسات و نهادهای علمی کشور برگزار خواهد شد. این همایش‌ها از سلسله همایش‌هایی است که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه به مناسبت روز جهانی فلسفه برگزار می‌کند.

وی افزود: پژوهشگاه طی بیست سال گذشته، هر ساله همایشی را در یکی از حوزه‌ها به مناسبت روز جهانی فلسفه برگزار کرده است. که همایش ملی فلسفه دین اسلامی یکی از این سلسله همایش‌ها به شمار می‌آید.

حجت الاسلام دکتر ساجدی اضافه کرد: این همایش به مناسبت هفته پژوهش نیز برگزار می‌شود و از جمله برنامه‌های آن پژوهشگاه در این پژوهش، همایش ملی فلسفه دین اسلامی می‌باشد.

وی عنوان کرد: این همایش با پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی آغاز شده و در ادامه با سخنرانی آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا و ارائه مقالات علمی در حوزه فلسفه دین اسلامی ادامه خواهد داشت.

دبیر علمی همایش ملی فلسفه دین اسلامی خاطرنشان شد: هدف همایش ایجاد گفتگو و ادبیات لازم در زمینه فلسفه دین اسلامی و بسترسازی برای تاسیس و تقویت این دانش به یک حرکت فزاینده به سمت آینده فلسفه دین در ایران است. آبشخور اصلی فلسفه دین اسلامی، غربی است که کتاب‌ها ترجمه شده و بحث‌های که در باب ترجمه سایر منابع فلسفی است کمابیش در باب منابع فلسفه دین است و این منابع هم در فلسفه و فروعات دین جاری و ساری است.

حجت الاسلام دکتر ساجدی اظهار کرد: این همایش مورد حمایت پایگاه اسنادی علوم جهان اسلام است و مقالات برتر همایش، در مجله علمی پژوهشی منتشر می‌شود. و برخی موسسات علمی مانند موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی (ره) و مجمع عالی حکمت اسلامی هستند که با این همایش همکاری دارند و همچنین پیش از برگزاری این همایش ملی، سه پیش نشست علمی با عناوین «چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی»، «مولفه‌ها و شاخصه‌های فلسفه دین اسلامی» و «تمایزات فلسفه دین اسلامی با فلسفه دین تحلیلی و قاره‌ای» برگزار شده است.

وی افزود: دومین پیش نشست علمی این همایش با عنوان نشست «مولفه‌ها و شاخصه‌های فلسفه دین اسلامی» تحت نرم افزار اسکایپ برگزار می‌شود. این نشست علمی با حضور آقایان محمد محمدرضایی، حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضاشاکرین و رسول رسولی‌پور برگزار خواهد شد.

دبیر علمی همایش ملی فلسفه دین اسلامی در پایان گفت: همایش ملی فلسفه دین اسلامی پنج شنبه ۲۷ آذرماه از ساعت ۰۰ ۱۵ تا ۰۰: ۱۷ به صورت مجازی برگزار خواهد شد و همزمان به صورت پخش زنده در صفحات مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قابل پیگیری خواهد بود.