فرهنگ مطالعه با افزایش ویترین کتاب گسترش می‌یابد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سید غلامرضا حسینی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: مهمترین نکته ای که در وضعیت فعلی کتاب و کتابخوانی وجود دارد، به جز تاثیرگذاری شرایط کرونا یک مشکل قدیمی است و آن نداشتن ویترین کافی در کشور است. یعنی به اندازه کافی کتاب را در فروشگاه های کتاب به معرض دید عموم قرار نمی دهیم که این عمده ترین ضعف ما در ترویج است.

وی افزود: با توجه به حجم بزرگی از عناوین کتاب که در طول سال در کشور منتشر می شود، نیاز به ویترین کتاب داریم و طبیعی است که یک مخاطب نمی تواند از حجم کتاب های فراوان در یک زمینه به سادگی مطلع شود.

حسینی درباره تاثیرگذاری فضای مجازی در سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: گستردگی مطالب در فضای مجازی به قدری است که سهم کتاب در آن کم است و بیشتر مردم به دنبال مطالب مختلف هستند تا کانال های معرفی کتاب. بنابر این می توان گفت فضای مجازی سهم خود را به اندازه معقولی داشته ولی این مقدار کفایت نمی کند. البته می توان در فضای مجازی بیشتر کار کرد و می توانیم بگوییم کتاب در فضای مجازی جایگاه خود را هنوز به طور کامل پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی اصل کار نشر، یک کار اقتصادی نیست و زمانی که کتاب در چرخه فروش قرار می گیرد، مجددا یک ریزشی از نظر قیمت دارد. چون ناشر می خواهد تخفیفی را اعمال کند و با توجه به هزینه های ملکی برای تهیه فروشگاه کتاب در محلی مناسب طبیعی است که هزینه آن به صرفه نیست و به همین دلیل استقبال از تاسیس کتابفروشی به ندرت اتفاق می افتد ولی بر عکس آن وجود دارد که در چند سال اخیر برخی کتابفروشی ها تغییر شغل دادند.

مدیر انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: راهکار افزایش ویترین کتاب استفاده از ظرفیت های دستگاه ها و نهادهاست که در مراکز مختلف به ویژه در مراکز استان ها امکاناتی دارند و با روش منطقی می توان مکان هایی را در اختیار افرادی قرار داد که بخش اصلی آن یعنی سرمایه ای که برای خرید یا اجاره فروشگاه است از روی دوش کسی که می خواهد این فعالیت فرهنگی را انجام دهد برداشته شود و در نتیجه حداقل درآمدی برای او  ایجاد کند که انگیزه ای برای کتابفروشی داشته باشد.

وی درباره تبلیغ کتاب در مکان های عمومی گفت: در ایستگاه های مترو کیوسک هایی مانند غرفه برای فروش کتاب گذاشته شده ولی با توجه به این که شکل رفت و آمد در مترو به گونه ای است که مسافران تمرکز ذهنی ندارند و با عجله قصد عبور از مترو را دارند، خیلی مورد استقبال واقع نمی شود ولی استفاده از فضای شهری برای تبلیغ کتاب معمولا به صورت رایگان نیست. البته مترو می تواند بخشی از فضای عمومی تبلیغی خود را به کار فرهنگی هدفمند برای معرفی کتاب اختصاص دهد.

حسینی با اشاره به مشکل قیمت کتاب گفت: شرایط اقتصادی سال های اخیر به گونه ای است که بیشتر درآمد خانواده ها صرف مسائل مسکن، خوراک، پوشاک و مایحتاج عمومی می شود و می توان گفت تقریبا کتاب در سبد خانواده جایی نداشته است. یعنی عملا از قبل حذف شده و اکنون کسی به آن فکر هم نمی کند.

وی افزود: در ایام کرونا به ویژه در ایام نوروز تا اواخر اردیبهشت پدیده خوبی بوجود آمد که افراد به دلیل خانه نشینی اجباری به کتاب های نخوانده در خانه رجوع می کردند ولی گرانی کتاب در خرید کتاب تاثیر فراوانی دارد و با توجه به این که کاغذ، مواد چاپ و وسایل صحافی جزو کالاهای خارجی بوده و معمولا گران قیمت هستند، وقتی تبدیل به کتاب می شوند محصول آن یعنی کتاب نیز گرانتر می شود.