طرح‌های مشترک پژوهشگاه با آکادمی علوم روسیه

طرح‌های مشترک پژوهشگاه با آکادمی علوم روسیه

حضور پررنگ پژوهشگاه در فراخوان حمایت‌ از طرح‌های مشترک ایران- روسیه

 به گزارش اداره روابط عمومی، اداره تعاملات علمی و بین‌المللی پژوهشگاه در راستای برقراری ارتباط راهبردی با محیط بین‌الملل، خاصه شرق و  حوزه کشورهای روسی‌زبان، برای آنکه بتواند حضوری مثمرثمر و سیستماتیک در محیط داشته باشد، ورود به پروژه‌های علمی مشترک با اساتید دانشگاه‌های روسیه را در دستور کار خود قرار داد.

مهدی رحیمی رییس اداره تعاملات علمی و بین المللی پژوهشگاه گفت: بر همین اساس و با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران ایران، در فراخوان طرح‌های پژوهشی مشترک ایران و روسیه که به همت صندوق حمایت و بنیاد پژوهش‌های بنیادی روسیه در هر سال برگزار می‌شود شرکت کردیم. در این فراخوان که از حوزه‌های مطالعاتی ریاضیات؛ فیزیک و اخترشناسی؛ شیمی و مواد پیشرفته؛زیست شناسی، بیو انفورماتیک و علوم شناختی؛ علوم زمین (با تمرکز بر مطالعات قطب جنوب و دریاچه خزر)؛ تاریخ، باستان‌شناسی، قوم‌شناسی و انسان‌شناسی؛ اقتصاد؛زبان‌شناسی و مطالعات فرهنگی؛فناوری اطلاعات، سیستم‌های کامپیوتری و هوش مصنوعی؛مکانیک و هوافضا؛ و مطالعات پیشرفته نفت و گاز حمایت می‌شود، اساتید ایرانی و یا روسی می‌باید یک استاد را در کشور همکار پیدا کرده و در قالب پروژه مشترک، طرح‌ها را به سامان می رسانند.

رحیمی گفت: اداره تعاملات به جهت ارتباطی که در پیش از این در همکاری با بنیاد مطالعات اسلامی روسیه با آکادمی علوم روسیه برقرار نموده بود، به صورت جدی وارد کار شده و با همراهی  اساتید پژوهشگاه توانست ۵ طرح علمی را با اساتید روسی در حوزه‌های علوم‌شناختی، اقتصاد، زبان‌شناسی و مطالعات فرهنگی نهایی کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: لازم به توضیح است؛ این میزان حضور علمی پژوهشگاه وقتی در کنار دیگر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور قرار می‌گیرد، بسیار جالب توجه می‌نماید چراکه طبق بررسی‌های اداره تعاملات، دانشگاه‌هایی با ۴۰۰ عضو هیئت‌علمی و با پوشش تمامی حوزه‌های علمی توانستند بین ۶ تا ۱۰ طرح را به مرحله ثبت در صندوق حمایت و ورود به مرحله داوری برسانند در حالی که پژوهشگاه تنها با ۶۷ عضو علمی و پوشش تنها حوزه علوم انسانی و اجتماعی، توانست ۵ طرح را وارد مرحله داوری نماید. اسامی طرح‌های پژوهشگاه بدین قرار است:

نام طرح پیشنهاد‌دهنده ایده استاد ایرانی استاد روسی نخبگان جوان همکار استاد ایرانی
هوش‌مصنوعی و دین استاد ایرانی دکتر قائمی‌نیا دکتر آلکسیوا و همکاران دکتر علی‌اصغر و مهدی قائمی‌نیا
نظارت بر ساختار مالی اسلامی استاد روسی مرحوم دکتر موسویان دکتر بابینکووا و همکاران دکتر میثمی و اکبری
تحلیل نهادی و شناختی مشارکت در بازار مالی (مطالعه موردی ایران و روسیه) استاد ایرانی دکتر هادوی‌نیا دکتر سرگئی

و همکاران

دکتر سبحانی ‌ثابت
زبان فلسفی فارسی در آثار ناصر خسرو و ابن‌سینا استاد روسی دکتر عباس‌زاده دکتر کارنییوا و همکاران دکتر امیرچقماقی
ذات‌گرایی جدید در مطالعات فرهنگی استاد ایرانی دکتر دادجو دکتر زیانشینا

و همکاران

دکتر حکمت مهر

 

فارغ از این میزان فعالیت، این حضور بین‌المللی، آورده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ذیل را نیز برای پژوهشگاه داشته و خواهد داشت:

  • اتصال ارتباطات علمی بین‌المللی با مهم‌ترین نهاد علمی کشور روسیه
  • فعال کردن نخبگان جوان ایرانی در کنار اساتید پژوهشگاه با عنوان همکار علمی عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه جهت حضور در صحنه بین‌الملل
  • اشراب نگاه مسئله‌محوری در طرح‌های علمی
  • اشراب نگاه چندرشته‌ای در طراحی مسائل و نگارش طرح‌نامه‌‌ها
  • حرکت به سمت طراحی مسائل استراتژیک کشور در تنظیم پروژه‌ها

لازم به ذکر است؛ هم‌اکنون طرح‌های علمی پژوهشگاه در فرایند داوری توسط صندوق حمایت ایران و بنیاد مطالعات بنیادین روسیه قرار دارند. نتیجه نهایی بررسی‌ها هم تا ۱۰ مهرماه به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های شرکت‌کننده در فراخوان اعلام می‌شود.