حکم عزاداری محرم با رعایت اصول بهداشتی بیانگر پویایی فقه شیعه است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام دکتر غلامرضا پیوندی، مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با خبرگزاری رسا، با اشاره به این که اقامه عزاداری محرم منافاتی با حفظ جان انسان‎ها ندارد، اظهار داشت: اگر عزاداری محرم طبق اصول بهداشتی که وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا مشخص کرده‌ است، برپا شود؛ منافاتی با حفظ جان انسان‎ها نخواهد داشت.

وی اندیشه و تفکر فقه شیعه را همواره زنده و پویا عنوان کرد و گفت: فقه شیعه در هر عصر و زمانی برای جوامع بشری برنامه مناسب را ارائه می‎کند؛ همانگونه که مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب براساس فقه شیعه بیان کردند: عزاداری محرم باید طبق ضوابط ستاد مبارزه با کرونا و رعایت اصول بهداشتی برگزار شود.

مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه با اشاره به اینکه احتمال شیوع ویروس کرونا دلیل مناسبی برای تعطیلی عزاداری محرم نیست، تصریح کرد: همان گونه که احتمال شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی فعالیت های دیگر نشده، پس نباید موجب تعطیلی عزاداری محرم شود؛ البته به تصریح برخی از مراجع، حضور بدون رعایت اصول و ضوابط بهداشتی جایز نیست.

وی به افراط جریان شیعه انگلیسی و تفریط جریان لیبرال اشاره و تصریح کرد: بهترین راه حل برگزاری عزاداری محرم، راهبرد میانه و بدور از افراط یعنی برگزاری بدون توجه به مسائل بهداشتی و تفریط یعنی عدم برگزاری یعنی جریان لیبرال است که دوگانه عزاداری و سلامتی مردم را القا می‎‏کنند.

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه یادآور شد: عزاداری محرم امسال باید به شکل مشخص و محدود برگزار شود؛ اما مدل و شیوه‌های عزاداری را باید به شکل های دیگر تغییر داد؛ ما می توانیم نسبت به سال های گذشته متفاوت عمل کنیم؛ به عنوان مثال از فضای مجازی استفاده کنیم و با فرصت استثنایی که موقعیت کرونایی برای ما ایجاد کرده، برپایی مراسم ها  را از طریق فضای مجازی انجام دهیم.

وی بر احیای روضه های خانگی و سنتی تأکید کرد و گفت: افراد را به برپایی روضه‌های خانوادگی و شخصی تشویق می‎کنم که این امر در تحکیم ارتباط در میان خانواده‎ها بسیار مؤثر خواهد بود؛ البته بزم عزا برای سید الشهدا(ع) با رعایت توصیه های بهداشتی برپا شود؛ یعنی خانه‌های شیعیان تبدیل به حسینیه برای اقامه عزای سید الشهدا(ع) شود.

حجت‌الاسلام پیوندی یادآور شد: طبق موازین فقهی اگر کسی با حضور خود باعث مبتلا شدن دیگران به کرونا شود، ضامن بوده و دارای مسؤولیت شرعی است؛ حتی اگر احتمال سرایت بیماری ضعیف باشد اما چون محتمل قوی است، باید از آن اجتناب کرد؛ در نتیجه با کنترل موازین بهداشتی توسط برگزار کنندگان و رعایت افراد می توان این احتمال را به صفر رساند.

مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه، حفظ جان انسان‎ها را ضروری خواند و ابراز داشت: به گونه‎ای عزاداری برگزار شود که جان مردم به خطر نیفتد و اگر شخصی، بیمار است یا حتی علائم بیماری دارد، در عزاداری و اماکن عمومی حاضر نشود؛ اما افراد سالم برای برگزاری عزاداری حتما اصول بهداشتی را رعایت کنند.

حجت‌الاسلام پیوندی با اشاره به این که عزاداری محرم و حفظ جان انسان‎ها هر دو ضروری است، گفت: نباید ضرورت حفظ جان انسان‎ها باعث نادیده گرفتن ضرورت عزاداری شود، زیرا عزاداری محرم با کنترل اصول بهداشتی امکان پذیر است.