کتاب آزاداندیشی و آزادی بیان منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “آزاداندیشی و آزادی بیان” اثر دکتر محمود حکمت‌نیا عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه، توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به زیور چاپ آراسته شد.

این کتاب ۴۴۰ صفحه‌ای جدیدترین کتاب جناب آقای دکتر محمود حکمت‌نیا استاد تمام گروه فقه و حقوق پژوهشگاه است. وی سوابق پژوهشی ارزشمندی درباره مالکیت فکری، فلسفه حقوق و برخی زمینه‌های دیگر دارد، کوشیده است با ارائه منظومه‌ای حقوقی با تحلیل موضوعی بیان به مبانی فلسفی، حکمی و ادله شرعی آزادی بیان پرداخته، با ارائه حدود آن نسبت دولت را با آزادی بیان روشن و ساختارهای حقوقی کشورها را نسبت به این مقوله ترسیم کند.

آزادی بیان بخش مهمی از آزادی‌های اساسی مردم است که با رویکردهای معرفتی تجربه‌گرایی عقل‌گرایی و مبتنی بر رویکرد حکیمانه الاهی قابل بررسی است. این آزادی و حدود استثنائات آن بر اساس مبانی مختلفی اعم از فلسفی و حکمی قابل بررسی بوده و نظام‌های حقوقی از جمله نظام فقهی و حقوقی ایران تلاش نموده است تا جایگاه مناسب حقوقی آن را بیابد. افزون بر این برای یافتن نسبت دولت با چنین حقی به بررسی الگو‌های حمایت دولت از حقوق پرداخته و بر اساس مبانی فقهی و حقوقی حدود استثنائات آن را بیان کرده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به‌ وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه نمایند.