نشست مجازی آثار اقتصادی کرونا در سطح ملی و بین‌الملل برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست علمی مجازی  با موضوع “آثار اقتصادی کرونا در سطح ملی و بین‌الملل” توسط گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه با ارائه دکتر حمیدرضا مقصودی بصورت تماس ویدویی اسکایپ برگزار شد.

در این نشست مجازی که اعضای گروه اقتصاد و مخاطبان بیرونی در‌آن حضور داشتند دکتر مقصودی در بیان حکمرانی اقتصادی در مواجهه با پدیده کرونا گفت: گام دوم انقلاب، گامی در طراز گام اول انقلاب است و در این گام نباید از تحولات ساختاری و فکری اساسی ابایی داشت. لذا غربت ایده‌هایی که در این نوشتار مطرح شده را می‌توان متناسب با غربت طراحی سازۀ سیاسی کشور در سال‌های ابتدایی انقلاب دانست که متفکران انقلاب اسلامی، از دل این غربت، نظریۀ ولایت فقیه را به ساختاری برای ادارۀ کارامد انقلاب اسلامی تبدیل کردند. لذا مبتنی‌بر عهد گام دوم، چه در این گزارش و چه در گزارش‌هایی که از این پس ارائه می‌کنیم، راهکارهایی تحولی را به انقلاب اسلامی تقدیم می‌کنیم. امید آن‌که مقبول افتد و به‌کار اجتماع انقلابی اسلامی ایران آید.

وی افزود: ‌در این گزارش، کرونا را بیش از یک بیماری جسمی، یک فراوردۀ جنگ اقتصادی می‌دانیم. ایران را هدفی بسیار مهم در این جنگ معرفی می‌کنیم و متغیرهای اقتصادی این بحران را متأثر از موقعیت ایران در جنگ اقتصادی تصویر می‌کنیم. معتقدیم تدبیر نادرست در این بحران می‌تواند رشد اقتصادی ایران را تا ۲۵ درصد کاهش دهد و تا پنج میلیون نفر بیکاری را رقم بزند و موجبات مرگ‌ومیر بسیاری از ایرانیان را در نتیجه رکود اقتصادی فراهم سازد. از سوی دیگر، تدبیر صحیح در این شرایط می‌تواند ایران را به‌سرعت در موقعیت جهش اقتصادی قرار دهد. نیمۀ اول گزارش به تحلیل برخی از شاخص‌های وضعیت اقتصادی دنیا در ماه‌های اخیر می‌پردازیم و در قسمت دوم گزارش پیشنهادهای را ارائه می‌کنیم. این پیشنهادها عبارت‌اند از: الف. اعمال مدیریت چندوجهی در ستاد ملی مبارزه با کرونا و پرهیز از تفوق تفکر درمانی و پزشکی، ب: ملی سازی بخش خصوصی درمانی، ج. ایجاد جهش فوری در بخش کشاورزی، د. افزایش هدفمند نقدینگی، ه‍. اتخاذ سیاست‌های ایمن‌سازی محیط کسب‌وکارها به‌جای سیاست‌های تعطیل کردن، و. تغییر در استراتژی انرژی از عدم خام‌فروشی به‌سوی خرید نفت، ز. ایجاد جهش در تولیدات کارخانه‌ای با تزریق مستقیم نقدینگی.

وی افزود:‌ اعلام کرونا در چین در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۹۸، بر شاخص داوجونز اثر خاصی نگذاشته است، حال‌ آن‌که این شاخص پس از اعلام تشخیص کرونا در ایران در تاریخ ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸، به‌سرعت شروع به سقوط کرد و تا اواخر اسفند، نزدیک به ۲۰ درصد سقوط را تجربه کرد که بزرگترین سقوط برای این شاخص در دهه‌های اخیر بوده است. علت اثرگذاری خبر تشخیص کرونا در ایران به این باز می‌گردد که ایران در سال‌های اخیر و به‌خصوص پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، همواره در صدر اخبار و رویدادهای دنیا قرار گرفته است. لذا نظام انتظارات در دنیا می‌توانست به‌شدت متأثر از ایران باشد. به‌علاوه همزمان با این اتفاق، هیچ رویداد قابل ملاحظۀ دیگری در دنیا وجود ندارد که بتوان سقوط بازارهای مالی را به آن ارجاع داد. جنگ خبری شدیدی که توسط دشمنان ایران در دنیا جهت ایران‌هراسی در روز تشخیص کرونا در ایران به وقوع پیوست نیز در داغ کردن تنور انتظارات منفی اثرگذار بود.