جایگاه امیرمؤمنان در کلام پیامبر | لغو اعتکاف به معنای تعطیلی دعا نیست

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، با تبریک فرا رسیدن سیزدهم ماه رجب، سالروز میلاد با سعادت امام اول شیعیان جهان اظهار داشت: در فضیلت و عظمت مولای متقیان همین بس که خداوند محل تولد ایشان را بهترین مکان جهان یعنی درون خانه کعبه قرار داد.

وی افزود: ایشان در دوران کودکی در دامان پیامبر گرامی اسلام(ص) رشد و نمو پیدا کرد و تحت تعالیم پیامبر از نظر اخلاقی و معنوی قرار گرفت که خود ایشان در نهج البلاغه به این قضیه اشاره کرده اند.

رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه عنوان کرد: در خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه آمده است که امیرالمؤمنین(ع) می‌ فرماید: وقتی برای پیامبر وحی نازل شد، صدای نهیب و ناله وحشتناکی را شنیدم، از پیامبر علت آن را سؤال کردم؛ نبی اکرم فرمودند: علی جان! این صدای گریه و نهیب شیطان بود که از این پس از پرستش خود نا امید شده است، در ادامه فرمودند: یا علی! تو هرآنچه من می‌ شونم، می‌ شونی و هرآنچه می‌ بینم، می‌ بینی و تنها فرق من با تو این است که من نبی هستم و تو نیستی اما وزیر من و بر سبیل خیر هستی.

وی با تأکید بر این که طبق صریح قرآن کریم، پیامبر گرامی اسلام(ص) هیچ گاه حرفی را از روی هوا و هوس نمی زند، گفت: پیامبر خودشان به جایگاه و عظمت امیرمؤمنان(ع) شهادت می‌ دهند تا آن جا که نزول وحی را مشاهده می‌ کند و تأکید دارند که علی(ع) از همه اسرار عالم مطلع است پس چه بگوییم بهتر این دو مصرع: «راستی آیا علی از جنس ماست؟ در شگفتم عمق این دریا کجاست؟».

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت(ع) را عالم ترین افراد زمان به قرآن کریم و تفسیر و تأویل آن دانست و گفت: خود امیرالمؤمنین(ع) می‌ فرماید: هرگاه آیه ای بر پیامبر نازل می‌ شد، با ایشان در جلسه ای خانه ما یا خانه پیامبر می‌ نشستیم و حضرت تمام اسرار آیات، محکم و متشابه آن، ظاهر و باطن آن و تفسیر و تأویل واقعی آن را برای من بیان می‌ کرد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تعطیلی مراسم اعتکاف به دلیل شرایط پیش آمده در کشور اشاره و تصریح کرد: ارزش و اهمیت مسجد بر کسی پوشیده نیست ولی در این شراط فرصت خوبی است که به دلیل همین اجبار به بیرون نرفتن از خانه، با معبود خلوت کنیم و به اعمال و دعاهای وارده مواظبت داشته باشیم.

رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه با اشاره به سخن امیرمؤمنان(ع) مبنی بر لزوم توجه انسان به دعا اضافه کرد: این روزها، روزهای برگزاری مراسم اعتکاف بوده که به دلیل رعایت مسائل بهداشتی تعطیل شده، اما نباید دعا و نماز و عبادت تعطیل شود چون کشور ما این روزها بیش از هر زمانی به عنایت ویژه خداوند و اهل بیت(ع) احتیاج دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با اشاره به آیه «لو ان اهل القری آمنوا لفتحنا علیهم برکات» ابراز داشت: طبق آیه قرآن اگر مردم جامعه ایمان بیاورند و در مسیر دین حرکت کنند، برکات آسمان و زمین بر آنها نازل می‌ شود.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: جا دارد در این شرایط بیش از گذشته با دعا و قرآن مأنوس باشیم و ثواب همه را به محضر حضرت صاحب الزمان(عج) هدیه کنیم تا مشمول دعای خیر ایشان قرار بگیریم.