همایش ملی اعجاز قرآن با تاکید بر آراء‌ علامه طباطبایی(ره) برگزار می‌شود

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چندی پیش فراخوان مقالات همایش ملی اعجاز قرآن با تاکید بر آراء‌ علامه طباطبایی(ره) به همت گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد، به همین منظور در گفتگویی که با حجت‌الاسلام دکتر سید محمدحسن جواهری دبیر علمی این همایش داشتیم از کم و کیف برگزاری آن باخبر شدیم. در ادامه متن این گفتگو از منظرتان می‌گذرد:

با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. اهداف اصلی برگزاری همایش ملی “اعجاز قرآن با تاکید بر آراء علامه طباطبایی” چیست؟

هدف اصلی برگزاری این همایش ملی معرفی و کشف پژوهش‌های جدید و بایسته‌های پژوهش است. البته این همایش به نحوی به المیزان نیز ارتباط می‌یابد هرچند محدود به چهارچوب‌های آن  نیست. تصمیم بر این بود  تا با مدد گرفتن از روح این مرد بزرگ و استمداد حداکثری از تفسیر گرانسنگ المیزان دامنه بحث بیش از پیش گسترده و ژرف شود.

همایش اعجاز قرآن با تاکید بر آراء علامه طباطبایی چه رویکردی را دنبال می‌کند؟

رویکرد ما در حوزه اعجاز قرآن حداکثری است و محدودیتی در این خصوص دیده نشده است، لیکن طبیعی است که استقبال از مقالاتی که حوزه‌های جدید را در نوردیده‌ و یا باب‌های جدیدی گشوده باشند، بیش از مقالات دیگر است. حوزه اعجاز بیانی و تأثیری، و تفسیر زیباشناختی و بلاغی که عمدتاً مبتنی بر نظریه‌ اعجاز بیانی است از جمله ابعاد مهم حوزه اعجاز قرآن است. مرحوم علامه در بیشتر شاخه‌های اعجاز قرآن سخن گفته‌اند که تکمیل، تبیین و یا حتی نقد می‌تواند دست‌مایه و انگیزه نگارش مقالات شود؛ البته باز توجه می‌دهیم که سعی شده فضای فکری و نگارش با سعه صدر و به صورت حداکثری در نظر گرفته شود.

اهمیت موضوع ” اعجاز قرآن ” که سبب برگزاری همایشی با این عنوان شده است از نظر شما چیست؟

«معجزه» نقش مهمی در اثبات حقانیت و ترویج ادیان ‌الهی داشته و دارد و مهم‌ترین ابزار تبلیغ و اساسی‌ترین پشتوانه اعتماد مردم به آموزه‌های مدعی منصب ‌الهی به شمار می‌رود. دشمنان نیز با آگاهی از این مطلب اعجاز و معجزه را هدف تهاجم خود قرار داده‌اند تا با تخریب و تنزّل جایگاه آن، به برتری دست‌یابند؛ از این رو همواره به القای وسیع شبهات در این باره اهتمام داشته و دارند. در چنین وضعیتی بهترین راهکار، مقابله با دشمن از رهگذر تبیین  وجوه اعجاز قرآن و شگفتی‌های آن و تحکیم باورها و نقد شبهات است. در این خصوص زوایای ناشکفته و عرصه‌های بکر وجود دارد که ان‌شاء الله از رهگذر این همایش و مانند آن معرفی می‌شود تا زمینه پژوهش‌های جدید فراهم آید.

محورهای اصلی این همایش ملی چیست و بر چه اساسی انتخاب شده است؟

همه وجوه اعجاز قرآن و مباحث وابسته در دامنه این همایش جای می‌گیرند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

اعجاز و تحدی؛ اعجاز بیانی قرآن؛ اعجاز علمی قرآن؛ اعجاز تاثیری قرآن؛ اعجاز معارفی قرآن؛ اعجاز تشریعی قـرآن؛ دیگر وجوه و مسائل فرعی اعجاز قرآن.

میزان استقبال محققان از همایش چگونه بوده است؟

مسئله اعجاز قرآن همواره مورد توجه و اهتمام و علاقه همه قرآن‌پژوهان بوده، لیکن با توجه به ضیق زمان بیشتر انتظار مقالات آماده و یا در دست تحقیق را داریم ولی امیدواریم که با استقبال خوبی روبه‌رو شود.

همایش در چه زمانی برگزار خواهد شد و چه کسانی می‌توانند در آن شرکت کنند؟

قرار است در دار القرآن مرحوم علامه طباطبائی- که منزل شخصی ایشان بوده و بعدها به مکان بسیار مناسبی برای پژوهش‌های قرآنی تبدیل شده- برگزار شود. امید است به لطف پروردگار این همایش طبق زمان‌بندی اعلان شده به مناسبت سی‌ونهمین سالگرد بزرگداشت علامه در آبان‌ماه سال جاری برگزار شود.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟

همایش اعجاز قرآن با افتخار از نگاشته‌های ارزشمند قرآن‌پژوهان استقبال می‌کند و انتظار این است که با توجه به ضیق زمانی، علاقه‌مندان هرچه زودتر مقالات خود را برای ما ارسال کنند تا فرصت مناسب برای آماده‌سازی فراهم باشد. ارسال مقالات متکی و مشروط به ارسال چکیده نیست و ما تا آخرین فرصت‌ زمانی به استقبال مقالات خواهیم رفت.

در پایان از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که به این حوزه مهم اهتمام نشان داد و نیز از جناب آقای نجفی قدسی زیدعزه که نسبت به حوزه اعجاز توجه ویژه مبذول داشتند و امکانات دارالقرآن علامه طباطبایی را در اختیار برگزارکنندگان همایش قرار داده‌اند نهایت تشکر و قدردانی را دارم. امید که این زحمات و این توجهات مورد عنایت حضرت‌ولی‌عصر (عج) بوده باشد و ذخر آخرت‌شان قرار گیرد.