عبداللهی: کتاب کالای اساسی فرهنگی جامعه است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگزاری سی و دومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار خواندن توانستن است ما را بر آن داشت تا از زوایای علمی، محتوایی، فنی و بصری به بررسی نمایشگاه و البته حضور پررنگ و دائمی پژوهشگاه در این رویداد مهم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بنشینیم، فرصتی دست داد تا با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی عبدالهی عضو شورای علمی گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی و گروه کلام پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی و نویسنده کتاب‌های شریعتی، دین، جامعه و خداشناسی از مجموعه چلچراغ حکمت به گفت‌و‌گو بپردازیم، با ما همراه باشید…

باسلام؛ در خصوص سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب و غرفه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برایمان بگویید؟

بنده هم سلام عرض کرده و تشکر می‌کنم بابت زحماتی که در نمایشگاه و غرفه سازمان انتشارات متحمل می‌شوید. نمایشگاه بین‌المللی سالانه کتاب تهران در واقع مهمترین رویداد فرهنگی سالانه کل کشور بوده و همچنین محل اجتماع نخبگان کشور است و به همین جهت مسولان زیربط به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تلاش کنند که به نحو احسنت این مراسم برگزار شود و نواقصی که در برخی موارد به چشم می‌آید را مرتفع سازند تا این رویداد فرهنگی هرچه بهتر برگزار شود. غرفه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز هم به لحاظ وسعت و هم محلی که در نمایشگاه دارد و از آن مهمتر به دلیل پژوهش‌هایی که در قالب کتاب عرضه می‌کند بسیار ایده‌آل است.

شما در این دوره از نمایشگاه کتاب چند عنوان اثر دارید؟

کتاب شریعتی، دین، جامعه که راجع‌به اندیشه‌های دین‌شناختی دکتر شریعتی است و کتاب خداشناسی از مجموعه چلچراغ حکمت که مجموعه‌ای چهل جلدی برای آشنایی دانشجوی جوان با اندیشه‌های شهید مطهری است و هر دوی این آثار از سوی کانون اندیشه جوان منتشر شده است. البته چند عنوان کتاب دیگر نیز از بنده توسط موسسه امام خمینی(ره) منتشر و در نمایشگاه وجود دارد.

جدیدترین پژوهش شما برای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چیست؟

یک اثر از بنده با عنوان فلسفه الهیات که درباره خداشناسی فلسفی است، به اتمام رسیده و در حال انتشار از سوی پژوهشگاه است و یک تحقیق با عنوانین سوبجکتیویسم فلسفه مدرن که به مهمترین مساله معرفت‌شناختی و فلسفه مدرن می‌پردازد و برای شناخت دوره فلسفه مدرن و شناخت تاریخ و تمدن دنیای غرب مساله‌ای کلیدی است و تحقیق دیگر با عنوان مقایسه برهان امکان وجود ابن‌سینا با استدلال سوم توماس آکوئیناس است که هر دوی این پژوهش‌ها برای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درحال نگارش است.

و کلام آخر؟

ابتدا به مسولان و دست‌اندرکاران باید بگویم که مشکلات عدیده‌ای در صنعت چاپ و انتشار کتاب وجود دارد و از همه مهتر مشکل گرانی کاغذ است که حتما باید برای آن فکری اساسی شود. مشکل دیگر نایابی برخی از لوازم انتشار است که این مورد هم تاثیرات منفی زیادی بر این صنعت گذاشته است. کتاب کالای اساسی فرهنگی است و باید حتما مقدمات فراهم شدن آن برای تغذیه فرهنگی جامعه در اولویت جدی قرار گیرد و مساله دیگر سامان بخشیدن امور پیرامونی نمایشگاه است. مثل سایتی که کتاب‌های عرضه شده درون نمایشگاه در آن قرار دارد، حداقل چند هفته پیش از آغاز نمایشگاه به روزرسانی شده تا با وسعت زیادی که نمایشگاه دارد و وقت کمی که بازدیدکنندگان برای این امر قرار داده‌اند، باعث سردرگمی افراد نشود.