معماری علم دین اثری در حوزه فلسفه دین منتشر می شود

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ برگزاری سی و دومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار خواندن توانستن است ما را بر آن داشت تا از زوایای علمی، محتوایی، فنی و بصری به بررسی نمایشگاه و البته حضور پررنگ و دائمی پژوهشگاه در این رویداد مهم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بنشینیم، فرصتی دست داد تا ضمن مصاحبت با حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا عضو هیات علمی گروه معرفت شناسی و مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه از دریچه ای نو به حضور متفاوت پژوهشگاه در نمایشگاه سی و دوم بپردازیم. با ما همراه باشید…

با سلام؛ سطح نمایشگاه و غرفه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با سلام؛ بنده به خاطر محدودیتی که امروز وجود داشت هنوز نتوانسته‌ام که نمایشگاه را به طور کامل بازدید کنم، اما در خصوص غرفه سزمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی باید عرض کنم تا آنجایی که بنده متوجه شدم، تمام کارهای منتشر شده در این غرفه وجود دارد و به شکل خوبی عرضه شده‌اند. به عنوان مثال تمام نسخه‌های موجود از کارهای بنده در نمایشگاه وجود دارد که جای خرسندی است.

 

آثار شما در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چند عنوان است؟

سه کتاب بنده با عناوین بیولوژی نص، معناشناختی قرآن و استعاره‌های مفهومی قرآن که توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است، در نمایشگاه وجود دارد. کتابی دیگر از بنده نیز توسط انتشارات طاها تجدید چاپ شده که این اثر هم در نمایشگاه وجود دارد.

 

چه آثاری برای سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دردست انجام دارید؟

کتابی با عنوان معماری علم دین آماده شده که قرار است گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه با همکاری قطب علمی فلسفه دین اسلامی منتشر نماید و آثار دیگر بنده هنوز آماده تحویل نشده است.

 

درخصوص کتاب شما با عنوان استعاره‌های مفهومی فضاهای قرآن که سال قبل هم برنده جایزه ویژه‌ای شد توضیح دهید؟

این کتاب جایزه کتاب سال فرهنگی را به خود اختصاص داد و یکی از نظریات مهم شناختی در قرآن را تطبیق کرده است. نظریه استعاره‌های مفهومی و به واسطه آن استعاره‌های موجود در قرآن را دسته بندی خاصی نموده و نتایجی را بدست آورده است. این نظریه زمینه تحقیقاتی کاملا جدیدی است مخصوصا در علوم شناختی که بحث‌های روز است و تلاش شده این موضوعات وارد مطالعات قرآنی اسلامی شوند که بحمدالله نیز در نمایشگاه با استقبال خوبی روبرو شده است.

 

حوزه تمحض شما چیست؟

حوزه تمحض بنده بیشتر مبانی بینارشته‌ای است. مباحثی که همراستا و هم‌سو با مطالعات دینی است. زمینه‌هایی از قبیل: معرفت‌شناسی، فلسفه، علوم شناختی، مطالعات فرهنگی و همه حوزه‌هایی که با مطالعات دینی ارتباط پیدا می‌کنند، جزء حوزه تمحض بنده به شمار می‌آیند.

 

باتوجه به سمت جدید خود به عنوان مدیر جدید قطب علمی فلسفه دین اسلامی چه برنامه‌هایی در آینده دارید؟

هدف ما این است که تحقیقات به روزی راجع‌به مسائل فلسفه دین اسلامی و فلسفه دین به شکل مطلق که از ضرورت خاصی برخوردار هستند را مطرح نماییم و تحقیقاتی را در این زمینه جذب کرده و منتشر نماییم. همچنین با برگزاری نشست‌ها و همایش‌های متناسب با این موضوعات نیز بتوانیم به روند ترویج این مسائل کمک کنیم. توسعه دادن همکاری‌های بینارشته‌ای که با فلسفه دین ارتباط دارد نیز مورد توجه ما خواهد بود.

 

پیشنهاد، انتقاد و یا توصیه‌ای بفرمایید.

در آینده بایستی در زمینه عرضه بهتر آثار قوی و موثرتر عمل کنیم و در مراکز مرتبط با پژوهشگاه حضور جدی تری داشته باشیم. با اینکه آثار پژوهشگاه بروز هستند و مسائل مهمی را در خود جای داده‌اند جای دارد به شکل ویژه تری برای نفوذ آنها در بین نخبگان چاره اندیشی شود. به نظر بنده باید تا حدودی همکاری‌های بخش انتشارات با دیگر مراکز توسعه پیدا کند و این آثار پس از معرفی، عرضه شود زیرا خیلی از این مراکز از آثار جدید پژوهشگاه بی‌خبر هستند. در گام دوم هم به نظر بنده باید بخش کتاب الکترونیکی هم تا حدی معقول مدیرت و عرضه شود زیرا در عصر حاضر راجع‌به کتی الکترونیکی فعالیت‌های چشمگیری صورت می‌پذیرد.