حضور متفاوت پژوهشگاه در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ برگزاری سی و دومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار خواندن توانستن است ما را بر آن داشت تا از زوایای علمی، محتوایی، فنی و بصری به بررسی نمایشگاه و البته حضور پررنگ و دائمی پژوهشگاه در این رویداد مهم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بنشینیم، فرصتی دست داد تا ضمن مصاحبت با جناب آقای حامد رشاد عضو هیات علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه از دریچه ای نو به حضور متفاوت پژوهشگاه در نمایشگاه سی و دوم بپردازیم. با ما همراه باشید…

لطفا درخصوص تغییرات فنی و هنری که اخیرا در آثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مشهود شده است توضیح دهید؟
ارزیابی بنده این است که سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در فرآیندی دو – سه ساله، توجه ویژه‌ای نسبت به صورت آثار و مباحث هنری به خرج داده و در کنار آن مباحث مربوط به آماده سازی آثار نیز ارتقاء پیدا کرده است. به طور مشخص در ظاهر آثار و تناسب هرچه بیشتر آن با سلیقه‌ مخاطب، با توجه به گستره‌های جدیدی که در شبکه‌های اجتماعی به روی مخاطبان باز شده و آنان را به تصاویری قوی، پررنگ و حرفه‌ای نسبت به طرح‌های قدیمی و ساده‌، عادت داده است. به همین منظور جنسی از طراوت و شادابی به طرح جلدهای این مجموعه اضافه شد. این طراوت تا حدی در طرح جلدهای پژوهشگاه نیز ورود کرده است که این طرح‌ها قالبی آزاد پیدا کرده و از حالت یونیفرمی قبلی خود خارج شده است. و این مهم سبب شده تا طرح جلدهای مختلفی به اقتضای موضوع بر روی آثار پژوهشگاه کار شود. در مجموع حرکت خوبی انجام شده و در طرح جلدهای آثار مخصوصا آثار منتشر شده امسال، این تغییر مشهود است. برای این تغییر تیم‌های متعدد طراحی و حتی بعضی از آتلیه داران حوزه طراحی نیز فعالیت می‌کنند.

سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و کانون اندیشه جوان در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب چه آثاری ارائه کرده‌اند؟
حدود ۷۵ عنوان جدید در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شده که از این تعداد، ۳۵ عنوان از آثار کانون اندیشه جوان و ۴۰ عنوان اثر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. آثار جدید کانون اندیشه جوان در نمایشگاه، عناوینی مخاطب پسند، با موضوعاتی جذاب است که سبدی خوش‌خوان برای مخاطب خواهد بود. در حوزه کار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز همان صلابت و روایت علمی که همیشه اتفاق می‌افتد وجود داشته و در حال امتداد است و تغییر محسوسی از نوع جنس آثار وجود ندارد زیرا این پژوهش‌ها محصول پروژه‌هایی است که احیانا پنج یا شش سال قبل شروع شده و نمی‌توان توقع تغییر مباحث را داشت؛ ولی در حوزه جوان که کارها معمولا برای دو سال قبل است، بحث‌های روز و دغدغه‌های مخاطب جوان در آن بیشتر دیده می‌شود.

در خصوص حوزه‌های جدیدی که قرار است در پژوهشگاه و کانون اندیشه جوان کار شود توضیح دهید؟
در حوزه کتاب‌های کانون اندیشه جوان بحث‌های مهارتی در سال‌های اخیر بیشتر شده و امسال هم بیشترین سبد مهارتی توسط کانون اندیشه جوان در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود. در حوزه فضای مجازی، حوزه مباحث روانشناسی، حوزه اخلاق و … کارهای قابل توجهی از لحاظ تعداد و کیفیت توسط کانون اندیشه جوان ارائه شده است. پژوهشگاه هم مجموعه‌ای از آثار را به اعتبار چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار قرار داد. مجموعه‌ی آثاری که در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی طی سال‌ها تدوین شده بود و سعی کرد تا این آثار را به نمایشگاه برساند. بخشی از این عناوین در نمایشگاه عرضه شده که کتاب‌های خوب و ارزشمندی است.

سطح نمایشگاه و همچنین غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را چگونه ارزیابی کردید؟
به نظر می‌رسد که سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی توانسته‌ است با کمترین هزینه‌ همراه با صرفه‌جویی غرفه‌ای را فراهم آورد که هم شانیت آثار علمی پژوهشی را دارا باشد و در عین حال جذابیت‌های خوبی نیز برای مخاطبان عمومی فراهم آورد. طراحی غرفه نیز نسبت به سال‌های قبل طراحی مدرن تری است.

در نهایت اگر صحبتی باقی‌مانده است بفرمایید؟
به عنوان توصیه‌ به مخاطبان باید بگویم، کتاب‌های حوزه فضای مجازی پژوهشگاه که توسط کانون اندیشه جوان انتشار یافته است، کتاب‌هایی خواندنی است و افراد خوبی در این حوزه کار کرده‌اند و این آثار از جذابیت خاصی بهره‌مند هستند. همچنین در آثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز عناوین جدید مجموعه چهال سالگی پیروزی انقلاب اسلامی که برای اولین بار در نمایشگاه کتاب عرضه شده است، آثاری فاخر بوده که خواندن آن برای مخاطبان خالی از لطف نخواهد بود.