آشنایی با مرکز پژوهش‌های جوان به مناسبت روز جوان

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به مناسبت ولادت حضرت علی‌اکبر و نامگذاری این روز فرخنده به عنوان روز جوان بر آن شدیم تا معرفی مختصری از این مرکز علمی و انقلابی تقدیم علاقمندان نماییم. این مرکز به منزله یکی از پژوهشکده‌های پژوهشگاه است و در ساختار پژوهشگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آنچه در ادامه می‌خوانید معرفی مرکز پژوهش‌های جوان و گروه‌های علمی فعال در این مرکز است:

پژوهش کار آمد برای نسل جوان در گرو شناخت واقعیت‌ها و اقتضائات فکری، ادبی و هنری این طبقه از یک سو و معارف عمیق دین مبین اسلام به عنوان متقن‌ترین آموزه‌های وحیانی و اساسی‌ترین مولفه فرهنگ ایرانی از سوی دیگر است. از این‌رو آگاهی دقیق و عمیق از معارف اسلامی و بازنگاری و نرم‌نویسی متناسب با نیازهای فکری و فرهنگی مخاطبان جوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. توجه به این حقیقت راهبردی زمینه شکل‌گیری مرکز پژوهش‌های جوان است که با اهدافی چون تولید آثار مکتوب مطلوب و مورد نیاز مخاطبان جوان، تامین پشتوانه علمی و تخصصی فعالیت‌های فکری ـ فرهنگی برای این قشر از جامعه، و توسعه ظرفیت درخور برای شناسایی، جذب و به‌کارگیری پژوهشگران، نویسندگان و صاحبان مهارت‌های مورد نیاز فکری و فرهنگی جوانان و عرضه آثار آنان، راه‌اندازی شده است. این مرکز به منزله یکی از پژوهشکده‌های پژوهشگاه است و در ساختار پژوهشگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

گروه‌های علمی مرکز عبارتند از:

  1. گروه بینش و اندیشه

بایستگی تحقیق دقیق، جامع و منسجم، پیرامون زیرساخت‌های قرآنی، کلامی، فلسفی، عرفانی و نظامات فکری مبتنی بر آن، پرداخت جوان‌پسندانه و روزآمد به آنها را ضروری می‌نماید، در همین راستا به فراخور شرایط زمانی و مکانی و در خور انقلاب اسلامی و نیز لزوم آسیب‌شناسی در حوزه فرهنگ ملی و باورداشت دینی، به‌منظور تبیین صحیح و دفاع معقول از اندیشه دینی و زدودن پیرایه‌های موهم و موهن از ساحت قدسی دین، راه‌اندازی گروه علمی بینش و اندیشه را فرض می‌نماید.

  1. گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی

این گروه علمی با انگیزه پاسخ‌گویی به موضوعاتی چون مطالعات انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن، غرب‌شناسی و فرهنگ‌پژوهی گام در وادی تحقیق و پژوهش می‌نهد و جوان آینده‌ساز امروز را با خود همراه می‌سازد. این گروه علمی از دغدغه‌های فرهنگی با زبانی جذاب و روان یاد کرده و مبانی فکری جریان‌های همسو، ناهمسو و بعضا معارض با گفتمان انقلاب اسلامی را مورد واکاوی جدی قرار می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین کارکردهای این گروه تبیین منطقی، صحیح و اصولی مبانی تهاجم فرهنگی دشمن به ویژه در خاکریز نبرد نرم با استفاده از مبانی اصیل اسلامی برای مخاطب جوان است.

  1. گروه اخلاق و تربیت

گروه اخلاق، تربیت و روانشناسی گروهی است که با اهدافی چون تبیین، ترویج و تحکیم معارف و آموزه‌های تربیتی و اخلاقی اسلام متناسب با نیازها و اقتضائات جوانان، ارائه، تبیین و ترویج آداب و سلوک اخلاقی و تربیتی و ارائه، تبیین و ترویج الگوی زندگی اسلامی به منظور ارتقاء سطح اخلاقی و تربیتی مخاطبان فعالیت می‌کند.

  1. گروه نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی

در این گروه بازپژوهی و پیراست فقه غنی اسلامی با لحاظ دستاوردها و روش‌های علمی نوین و نیاز کنونی جامعه، تبیین نظام‌های حقوقی، سیاسی و اقتصادی اسلام و ارائه الگوهای کاربردی با لسانی متناسب با مخاطب جوان مورد توجه قرار می‌گیرد از جمله کارکردهای این گروه علمی تحقیق در باب مسائل مستحدثه به انگیزه گره‌گشایی در زمینه نیازهای نوپیدای فقهی، پاسخ‌گویی به شبهات مطرح جوانان در باب فقه و نظام‌های حقوقی، سیاسی و اقتصادی اسلام و شناخت و نقد علمی مکاتب و نظامات معارض است.

  1. گروه ادب و هنر

این گروه عهده‌دار پژوهش‌های ادبی مرکز و مباحثی چون فلسفه ادبیات و فلسفه هنر بوده و اهدافی چون اشاعه گفتمان فکری انقلاب اسلامی با استخدام قالب‌های ادبی و تغذیه فکری ـ معرفتی مخاطبان جوان پژوهشگاه در زمینه‌های ادبیات و هنرهای نمایشی را دنبال می‌کند. قلمرو فعالیت گروه عبارت است از شعر، ادبیات داستانی، نثر ادبی، فیلم‌نامه، نمایش‌نامه و آثار نمایشی. این گروه دارای ۳ حلقه شعر، داستان و سینما می‌باشد.

حلقه سینما

این حلقه با اهداف نظریه‌پردازی و بسط اندیشه‌ی دینی در مباحث مربوط به سینما، تبیین و ترویج گفتمان مهدویت و آینده‌شناسی شیعی در مباحث مربوط به سینما، تلاش برای جریان‌سازی در عرصه سینمای کشور و تلاش در جهت دستیابی به زبان سینما بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی تشکیل شده است.

حلقه شعر

اهداف این حلقه عمدتا عبارت‌اند از تغذیه فکری ـ معرفتی مخاطبان شعر خوان، پر کردن خلأ موجود در کارهای تحقیقی و آفرینشی حوزه‌ شعر و جریان‌سازی و موج‌آفرینی در عرصه شعر کشور. این حلقه سیاست‌هایی چون توجه توأمان به دو حوزه آفرینشی و نظری، تأکید بیشتر بر تولید آثار شاعران گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه آفرینشی، دوری از تولید آثاری با مخاطبان خاص ضمن پرهیز از تولید آثار عامه‌پسند و بازاری (تولید آثاری فنی و قابل فهم برای عموم مخاطبان) و تمرکز بر ادبیات معاصر و به‌ویژه ادبیات انقلاب اسلامی را دنبال می‌کند.

حلقه داستان

این حلقه عموماً اهدافی چون تببین، بسط و ترویج دغدغه‌های انقلاب اسلامی، در حوزه ادبیات داستانی، پر کردن خلأ موجود در عرصه نقد، پژوهش و آفرینش در ادبیات داستانی، جذب و افزایش توانمندی استعدادهای جوان و موج‌آفرینی در عرصه ادبیات داستانی را دنبال می کند.

  1. گروه علمی سنت‌های حوزوی و آداب‌ طلبگی

کتاب و کتابخوانی یکی از بهترین راه‌کارها برای انتقال تجربه‌های صحیح و مفید نسل‌های پیشین حوزه‌ به نسل جدید است؛ تولید نمونه‌هایی با رویکردهای مهارتی و متناسب با شرایط کنونی، که دغدغه گروه حاضر است، از مواردی است که ضرورت آن محرز است. این گروه با هدف ارتقای مهارت‌های مورد نیاز طلاب تشکیل شده است.­