آیت‌الله رشاد: انقلاب اسلامی جهش و عروج به آسمان بود

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت الله علی اکبر رشاد، در آیین رونمایی از ۴۰ اثر در حوزه مطالعات اسلامی که روز سه‌شنبه، ۳۰ بهمن‌ماه ۹۷، توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و دانشگاه آزاد اسلامی در واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی جهت حرکت تاریخ را تغییر داد و‌ این تغییر تنها تغییر جهت نبود که تاریخ را به اوج‌ گرفتن و صعود فراخواند. این آن چیزی بود که از آغاز تحقق این نهضت عظیم پیش‌بینی می‌شد و دوست منتظر وقوع آن و ‌دشمن از وقوع آن نگران بود. انقلاب ایران زلزله بود؛ طوری که همه خاورمیانه را لرزاند و دشمن از این جهان‌لرزه می‌ترسید.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی تنها چرخش نبود، هر چرخشی ارزشمند نیست، آن چرخشی که رو به آسمان دارد، جهش و عروج و ‌صعود است و این ارزشمند است.
رشاد افزود: در ایام و‌ روزگاری که قدرت‌ها تصمیم گرفته بودند مفهوم انقلاب را از قاموس و‌ حیات بشر حذف کنند و در آنی هر آنچه را انقلاب نام می‌گرفت برچینند و در همین کوران بود که انقلاب اسلامی سر برآورد. درست در زمانی که فعالیت در جبهه انقلاب اسلامی معنای چپ بودن داشت، انقلاب اسلامی با یاری مکتب و اندیشه و کلام توانست رژیمی ۲۵۰۰ ساله را سرنگون کند و با کمک همین فکر، فرهنگ، کلام و کتاب این کار را انجام دهد و رهبری آن هم اجازه ندهد حتی یک گلوله از اسلحه‌ای خارج شود و کسی کشته شود. در آخرین روز و شب پیروزی انقلاب هم رهبری انقلاب تنها تهدید کرد که اگر مقاومت و اصرار بر ادامه حکومت نظامی شود کاری را که می‌خواهیم انجام می‌دهیم.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه قریب به ۲۰ عنوان کتاب دیگر آماده برای رونمایی بود، اما به یمن چهل سالگی قرار شد که ۴۰ اثر در این مراسم رونمایی شود، گفت: انقلاب اسلامی در همه چیز حتی مبارزات سیاسی چرخش ایجاد کرد. خدا را شاکریم این انفجار عظیم نورانی امروز نخستین چله خویش را پشت سر گذاشت و چله دیگری پیش رو دارد.
وی پیشنهادی هم به برگزار کنندگان این جشنواره ارائه داد و بیان کرد: پیام اخیر رهبر انقلاب با عنوان گام دوم، از نادرترین اسناد انقلاب است، چراکه از موضع رهبر متفکری نگاهی به چهل سال آینده در این پیام آمده و ذو وجوه و لایه لایه است و می‌توان در لایه‌های معرفتی، که در این پیام گنجانده شده است، تحقیق کرد. اگر این جشنواره بناست سال‌های آینده برگزار شود و یا در مقیاس جهانی دیده شود، باید در مورد تحلیل این پیام اهتمام ورزیم و جوایزی برای این تحقیقات قائل شویم. شاید بتوان فقط یک چلچراغ معرفتی را در شرح و تفسیر و مستندسازی این پیام تولید کرد. پیام گام دوم رهبری سند عظیمی است که هم گذشته را خوب تفسیر کرده و هم توانسته آینده را به خوبی بنمایاند.
گفتنی است مراسم چلچراغ،‌ آیین رونمایی از ۴۰ اثر در حوزه مطالعات اسلامی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی صبح سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و نویسندگان آثار در تالار شهید باکری مجتمع دانشگاه ولیعصر(عج)‌تهران برگزار شد.